- پایگاه خبری تحلیلی مغانه آنلاین - http://moghanehonline.ir -

با راه اندازی منطقه آزاد تجاری یک میلیارد دلار کالا به روسیه صادر می شود/ قیمت کشت و صنعت مغان ۲۷۰۰میلیارد تومان تعیین شده است

به گزارش مغانه، مجید خدابحش در نشستی با جوانان و نخبگان پارس آباد افزود: با تاسیس و نهایی شدن بحث منطقه آزاد تجاری و بهره برداری از پایاب سد خدا آفرین، صنایع تبدیلی و تکمیلی و کشت و صنعت های مدرن در این منطقه راه اندازی و دهها هزار فرصت شغلی پایدار ایجادمی شود.

وی صادرات را لوکوموتیو و موتور محرک توسعه و پیشرفت دانست، اظهار کرد: با تحقق منطقه آزاد تجاری صنعتی، صادرات انواع محصولات وابسته به بخش کشاورزی در این استان رونق خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه لایحه راه اندازی منطقه آزاد تجاری در هفت استان مرزی هم اکنون در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی قرار دارد، گفت: نام منطقه آزاد استان اردبیل بعد از تصویب مجلس و در اساسنامه ای که بعداً در هیات دولت طرح و مصوب می شود انتخاب خواهد شد.

وی با اشاره به خدمات دولت تدبیر و امید طی سال سه سال گذشته در استان اردبیل، از جمله اختصاص یک میلیارد دلار اعتبار از محل صندوق توسعه ملی برای مهار آب های مرزی و تسریع در عملیات اجرایی پروژه عظیم پایاب سد خداآفرین، گفت: در سه سال گذشته به اندازه بیش از ۲۰سال قبل از آن در پارس آبادمغان کار عمرانی انجام شده است.

وی ادامه داد: طبق استانداردهای جهانی از تبدیل یک هکتار زمین دیم به آبی برای یک نفر شغل ایجاد می شود، اضافه کرد: بر این اساس با بهره برداری از طرح ملی پایاب خداآفرین، دست کم برای ۵۰هزار بیکار زمینه شغلی فراهم می شود.

استاندار اردبیل با اشاره به موقعیت و قابلیت ها و ویژگی ها مرزی پارس آبادمغان و مجاورت این شهرستان با جمهوری آذربایجان، گفت: به دنبال ایجاد بندر خشک در بخش اصلاندوز هستیم که با ایجاد آن و همچنین احداث خط آهن اردبیل- پارس آباد و اتصال آن به جمهوری آذربایجان، شاهد توسعه صادرات و تبادلات تجاری و اقتصادی با کشورهای آذربایجان، روسیه و منطقه قفقاز خواهیم بود.

استاندار اردبیل همچنین با بیان اینکه حدود ۴۰۰هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام در کشور وجود دارد، گفت: در حالی با این تعداد طرح عمرانی نیمه تمام مواجه هستیم که بودجه عمرانی امسال کشور حدود ۵۰هزار میلیارد تومان است و به عبارت دیگر با این وضعیت، برای تکمیل پروژه  های راکد و نیمه تمام حدود هشت سال زمان نیاز است.

خدابخش با اشاره به بحث فروش شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان، گفت: این شرکت ، در فهرست بنگاه های مشمول واگذاری قانون اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی قرار دارد و برای فروش آن دو هزار و ۷۰۰میلیارد تومان قیمت تعیین شده است.

به گفته وی به علت بالابودن قیمت فروش، تا این لحظه خریداری برای این بنگاه عظیم اقتصادی پیدا نشده و از طرف دیگر، دولت به خاطر قرار گرفتن این شرکت در لیست واگذاری ها، اجازه سرمایه گذاری در این شرکت را ندارد.

وی با بیان اینکه کشت و صنعت مغان، برای رسیدن به نقطه ایده آل، مکانیزه کردن تولید محصولات، افزایش بهره وری و راندمان تولید و استفاده بهینه از امکانات و ظرفیت ها، نیازمند تجهیزات مدرن و نوسازی صنایع و سرمایه گذاری های بیشتر است، ادامه داد: در این راستا با چندین سرمایه گذار داخلی و خارجی مذاکرات و رایزنی هایی انجام داده ایم.

وی در ادامه سد در حال احداث عمارت گرمی را از پروژه های عمرانی مهم در حال اجرای استان ذکر کرد و گفت: برای تسریع در عملیات اجرایی این سد، در سال گذشته ۹۰میلیارد تومان و در سال جاری ۱۲۰میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته است.

به گفته وی در حال حاضر ۵۵۰نفر در این پروژه مشغول کار و فعالیت هستند و در مهرماه سال آینده شاهد آبگیری و افتتاح آن خواهیم بود.

او با بیان اینکه ما از همه سرمایه گذاران و کارآفرینان حمایت میکنیم، بیان کرد: تمامی سرمایه گذاری ها در سطح استان اردبیل در راستای ایجاد اشتغال صورت می گیرد و امروز حمایت از سرمایه گذاران به عنوان یک اصل در بین مسوولان استان نهادینه شده است.

خدابخش، وحدت و همدلی میان آحاد جامعه را از الزامات پیشرفت و توسعه و نیاز ضروری استان دانست و بر حفظ اتحاد و همبستگی و پاسداری از دستاوردهای نظام و انقلاب تاکید کرد.

۲ ۳