امروز: جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
زمان انتشار : مارس 7th, 2017 8:35 | کد خبر : 21201 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

با ایجاد بندر خشک، اردبیل در بن‌بست ارتباطی قرار می‌گیرد

نماینده مردم اردبیل، نمین، نیر و سرعین در مجلس شورای اسلامی گفت: اجازه نمی‌دهیم به بهانه ایجاد بندر خشک، اردبیل علی‌رغم موقعیت ژئوپلتیکی در بن‌بست ارتباطی قرار گیرد.

به گزارش مغانه آنلاین به نقل از فارس ،صدیف بدری اظهار کرد: اردبیل به عنوان دروازه قفقاز، دارای موقعیت استراتژیک و ژئوپلتیکی است که عبور جاده تاریخی ابریشم از شهر اردبیل و واقع شدن دشت‌های حاصلخیز اردبیل و مغان نشان‌دهنده اهمیت موقعیت تجاری و مزایای ژئواکونومیک اردبیل در طول تاریخ است.

وی با اشاره به طرح راه ‌آهن آستارا – آستار تصریح کرد: در حالی که با اختصاص بودجه‌های لازم برای راه آهن تهران – رشت – آستارا، موقعیت استان گیلان به عنوان مسیر کریدور شمال – جنوب در حال تثبیت است، در طرف دیگر مسأله پروژه راه‌ آهن جلفا – اصلاندوز در حال مطرح شدن است.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون عمران مجلس با گلایه از مطرح شدن بندر خشک بدون توجه به جوانب امر گفت: لازم است با در نظر گرفتن اصول قانون اساسی و سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغی مقام معظم رهبری، در توسعه زیرساخت‌ها مزیت‌های منطقه‌ای استان اردبیل مد نظر قرار گیرد تا استان اردبیل بتواند به فراخور نیازها و استعداد رشد خود، سرمایه و امکانات لازم در دسترس داشته باشد.

بدری افزود: توصیه اکید ما به استانداری اردبیل و سایر مراجع ذیربط در این مسأله این است که با توجه به ظرفیت‌های بالای اقتصادی استان، می‌توان با توانمند کردن زیرساخت‌های ریلی و بزرگراهی استان، این ظرفیت را گسترش داده و با استراتژی‌های مناسب از موقعیت‌های قدرتمند ژئواکونومیک منطقه استفاده صحیح کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: برای رسیدن به این مهم اولویت استان سرمایه‌گذاری بر توان‌های گمرک بیله‌سوار است که اگر چه تعطیلی گمرک اصلاندوز برای همه اهالی استان ناراحت‌کننده بود، ولی نمی‌توان برای پاک کردن اثرات این اهمال‌کاری صورت گرفته، سرنوشت کل استان اردبیل را به بازی گرفت.

بدری اضافه کرد: مسیر بیله‌سوار – گرمی – اردبیل – سرعین – نیر – سراب – تبریز – نخجوان و ترکیه توجیه‌پذیرترین مسیر برای حفظ مزایای رقابتی استان‌های اردبیل و آذربایجان شرقی است.

وی ادامه داد: این مسیر اگر چه کمی طولانی‌تر از مسیر اصلاندوز – جلفا است ولی بازار گسترده‌ای را هم برای جمهوری آذربایجان و هم برای محصولات تولیدی استان‌های اردبیل و آذربایجان‌شرقی فراهم می‌کند و استراتژی منطقی چند جانبه برای حفظ قدرت ژئوپلتیکی – ژئواکونومیکی منطقه آذربایجان و ساکنان هر دو استان است.

نماینده مردم اردبیل در مجلس با اشاره به اینکه هرگونه کوتاهی در این زمینه می‌تواند آثار مخرب بر سرنوشت اقتصادی استان اردبیل بگذارد، گفت: مواجهه با وضعیت پیچیده کنونی نیازمند مطالعات دقیق و تعیین رویه‌های منطقی و دارای توجیه اقتصادی، اجتماعی، سیاسی استان و منطقه شمالغرب از هر حیث است که با بررسی دقیق نخبگان امر و پیرو آن تصمیم‌گیری بر مبنای شاخص‌های درست در مجمع نمایندگان و سایر ارکان متولی امر می‌تواند به صورت مرحله به مرحله رشد زیرساختی استان و منطقه را تحقق بخشد.

 

اخبار مرتبط

نظرات