- پایگاه خبری تحلیلی مغانه آنلاین - http://moghanehonline.ir -

باکو: انتخابات پارلمانی آتی در منطقه قره باغ کوهستانی غیرقانونی است

به گزارش روز شنبه ایرنا، وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان در بیانیه ای تلاش تجزیه طلبان منطقه قره باغ کوهستانی برای برگزاری انتخابات پارلمانی در این منطقه را مغایر با قوانین جمهوری آذربایجان عنوان و اعلام کرد: این انتخابات، مانعی برای حل مسالمت آمیز مناقشه قره باغ کوهستانی ایجاد می کند.

در این بیانیه، رژیم تجزیه طلب قره باغ کوهستانی دست نشانده ارمنستان و وجود آن نتیجه اشغال بخشی از سرزمین های جمهوری آذربایجان از سوی نیروهای نظامی ارمنی عنوان و اضافه شده است: در صورت برگزاری این انتخابات، این رژیم تحت کنترل کامل دولت ایروان قرار می گیرد.

وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان انتخابات پارلمانی آتی در منطقه قره باغ کوهستانی را همچنین مغایر با موازین حقوق بین المللی خواند و افزود: این انتخابات فاقد هرگونه وجاهت و اعتبار قانونی است.

در این بیانیه تنها راه حل مناقشه قره باغ کوهستانی خروج بدون قید و شرط نیروهای نظامی ارمنستان از منطقه قره باغ کوهستانی و دیگر مناطق اشغالی جمهوری آذربایجان، بازگشت آوارگان جنگی به خانه و کاشانه خود و برقراری روابط میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر مبنای احترام متقابل بر حق حاکمیت و تمامیت ارضی یکدیگر اعلام شده است.

مناقشه میان دو کشور قفقاز جنوبی در سال 1988 میلادی در رابطه با ادعای ارضی ارمنستان علیه جمهوری آذربایجان ایجاد شده است.

در نتیجه این مناقشه منطقه قره باغ کوهستانی جمهوری آذربایجان و هفت شهرستان همجوار آن تحت اشغال نیروهای ارمنستان درآمد.

در ماه می سال 1994 میلادی میان طرفین مناقشه، آتش بس برقرار شد ولی میانجی گری بین المللی گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا به ریاست مشترک روسیه، فرانسه و آمریکا برای حل مسالمت آمیز این مناقشه تا به حال نتیجه ای نداشته است.