- پایگاه خبری تحلیلی مغانه آنلاین - http://moghanehonline.ir -

بازدید کارشناسان فرانسوی از مزارع ذرت بذری و سورگوم شرکت کشت و صنعت درستکار مغان

به گزارش مغانه، مشاور فنی کشت و صنعت درستکار مغان در این بازدید با اشاره به برنامه های این شرکت در تولید بذور کشاورزی (ذرت و سورگوم) گفت: به منظور تامین نیاز کشور به هسته اولیه و بذر سورگوم، در سال زراعی جاری حدود ۱۴۰هکتار اززمین های شرکت به زراعت سورگوم اختصاص یافته است که پیش بینی می شود افزون بر ۶۰۰تن بذر از اراضی زیر کشت استحصال شود.

مهندس “احمد مزین” ، با بیان اینکه بذر تولیدی سورگوم پس از پروسس و بسته بندی، با نظر معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی، توسط شرکت کشت و صنعت درستکار مغان در سراسر کشور از جمله استان های خراسان، گیلان، مازندران، خوزستان، سیستان و بلوچستان و یزد توزیع می شود.

وی با بیان اینکه این شرکت صد درصد نیاز کشور به بذر سورگوم را تامین می کند، ادامه داد: موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر، لیسانس انحصاری و انتقال فناوری و دانش فنی امتیاز تکثیر و فروش بذر هیبرید ذرت رقم ۷۰۶ کرج و تولید بذر هیبرید سورگوم رقم اسپید فید به شرکت کشت و صنعت درستکار مغان واگذار شده است.

وی با اشاره به اهمیت و ویژگی های خاص بذر هیبرید سورگوم اسپید فید گفت: این بذر برای تولید علوفه تر،خشک و سیلوئی مناسب بوده و تولید علوفه سیلوئی در چند چین باعث گردیده تا میانگین عملکرد علوفه این رقم هیبرید به فراتر از یکصد تن در هکتار برسد.

وی با اعلام اینکه علوفه این رقم در مناطق مستعد حتی تا چهار چین در یک سال زراعی برداشت می شود، اضافه کرد: این محصول به کم آبی مقاوم است و به همین علت برای مناطقی از کشور که دارای مشکل آب می باشند،توصیه شده است.

وی از اختصاص ۵۰۰هکتار از اراضی منطقه به کشت ذرت رقم جدید ۷۰۶ در سال زراعی ۹۴-۹۵ خبر داد و اضافه کرد: انتظار می رود حدود یک هزار و ۵۰۰تن بذر ذرت از این اراضی برداشت شود.

img_0061

مهدس مزیّن ، بیان کرد: بذر ذرت تولیدی درستکار مغان بر اساس قرارداد منعقده با موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر، زیر نظر معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در اختیار کشاورزان قرار داده میشود.

به گفته وی، در سایه همکاری و راهنمایی ها و نظارت خوب و مستمر کارشناسان و ناظران موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال و موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر ، نظارت و تلاش شبانه روزی کارشناسان کشت و صنعت در ستکار مغان و رعایت اصول آماده سازی زمین و کاشت و داشت، به کارگیری توصیه های فنی کارشناسان از سوی ذرت کاران و نیز شرکت آنان در کارگاه های آموزشی، تمام اراضی زیر کشت ذرت بذری و سورگوم از مطلوبیت بسیار خوبی برخوردار است.

img_0033

کشت و صنعت درستکار مغان آماده همکاری با شرکت های فرانسوی است

مدیر عامل شرکت کشت و صنعت درستکار مغان نیز ضمن خوش آمد گویی و ابراز خرسندی از حضور کارشناسان فرانسوی و وزارت جهاد کشاورزی و سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، گفت: کشت و صنعت درستکار مغان به عنوان یکی از شرکت های بزرگ، مجرب و فعال در زمینه تولید و تکثیر بذور کشاورزی در سطح کشور، آماده همکاری در زمینه تولید بذر و تبادل دانش و نیروی انسانی با شرکت های فرانسوی است.

“زکی اله بابایی” اظهار داشت: این شرکت همچنین آماده صادرات تولیدات خود به کشورهای همسایه و همچنین بهره گیری از فناوری و تکنولوژی فرانسه در چارچوب قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران و دستورالعمل های وزارت جهاد کشاورزی و بر اساس قراردادهای فی مابین خود و موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر است.

وی با اشاره به ظرفیت ها ، قابلیت ها و توانمندی های کشت و صنعت درستکار مغان ، افزود: درستکار مغان ظرفیت و امکانات لازم را برای افزایش میزان تولید بذر و تامین نیاز کشورهای مجاور را داراست.

photo_2016-09-28_10-18-37

وی به بازدیدهای اخیر خود و کارشناسان شرکت درستکار مغان از اراضی و امکانات تولید بذر کشورهای فرانسه، ایتالیا، هلند و بلژیک اشاره کرد و ادامه داد: ما آمادگی و توان مورد نیاز را برای سرمایه گذاری مشترک، مشارکت و همکاری با شرکت های فرانسوی داریم و بدون شک این همکاری ها و بازدیدها می تواند در ارتقای کیفیت بذور تولیدی و رونق بخش کشاورزی دو طرف تاثیر گذار باشد. وی تولید بذر استاندارد و مرغوب را از اهداف و سیاست های راهبردی این شرکت دانست و گفت: در راستای نیل به این هدف، شرکت درستکار مغان برای اولین بار در بین شرکت های غیر دولتی فعال در زمینه تولید بذر، یک دستگاه “پیکر هاسکر” (کمباین بلال چین)ساخت کشور فرانسه به ارزش نزدیک ۲۰میلیارد ریال خریداری کرده که هم اکنون در اختیار این شرکت می باشد و انشاءالله در روزهای آینده در برداشت ذرت بذری به صورت مکانیزه مورد استفاده قرار می گیرد.

وی با اشاره به مزایا و محاسن این کمباین مجهز و مدرن گفت: تسریع و تسهیل در عملیات برداشت ذرت ، جلوگیری از تلفات در برداشت و کاهش حدود ۲۰درصدی ضایعات بذر، تسریع در آماده سازی مزرعه برای زراعت بعدی و نیز ارتقای کیفیت بذر تولیدی از جمله مزایا و محاسن برداشت با این کمباین پیشرفته به صورت بلال چینی است.

وی همچنین از برنامه ریزی های این شرکت با توجه به استقبال خوب کشاورزان استانها برای کاشت بذر ذرت ۷۰۶ در سطح حدود یک هزار و ۵۰۰هکتار در آینده خبر داد و اضافه کرد: توسعه و تجهیز کارخانه درستکار مغان و استفاده از ماشین آلات پیشرفته و روزآمد با فن آوری های جدید دنیا در دستور کار این شرکت قرار دارد.

وی با قدردانی از نظرات فنی و سازنده و همکاری ها و راهنمایی های راهگشای موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال و موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر و با اعلام اینکه ناظران عالی این دو موسسه به طور مرتب از مزارع بازدید و وضعیت را رصد می کنند، افزود: این شرکت به منظور تولید بذر استاندارد و با کیفیت، در تولید بذور سورگوم و ذرت از مرحله انتخاب و آماده سازی زمین تا مرحله برداشت و پروسس و پاکت گیری بذر تولید شده همواره از نظرات ناظران ماهر و مجرب موسسه بهره مند شده است.

مزارع ذرت بذری و سورگوم شرکت درستکار مغان از کیفیت مطلوبی برخوردار است

photo_2016-09-28_10-17-53

کارشناسان فرانسوی نیز با قدردانی از استقبال و مهمان نوازی خوب کشت و صنعت درستکار مغان و مسوولان جهاد کشاورزی، اظهار کردند: فعالیت ها و برنامه های شرکت درستکار مغان در بحث تولید هسته اولیه و بذر ذرت ۷۰۶ و سورگوم مطابق با استداردهای جهانی و همطراز با کشورهای اروپایی است.

این کارشناسان با بیان اینکه پارس آبادمغان از نظر خاک و آب زراعی و اقلیم برای تولید انواع بذور کشاورزی در دنیا منحصر به فرد است، ادامه دادند: مزارع ذرت بذری و سورگوم شرکت درستکار مغان از کیفیت بسیار مطلوب و بی نظیری برخوردار است.

در پایان این بازدید از سوی کارشناسان فرانسوی هدیه ای به مدیرعامل شرکت کشت و صنعت درستکار مغان اهدا شد.

img_0044