امروز: پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
زمان انتشار : جولای 12th, 2015 7:21 | کد خبر : 12622 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

ایران و امریکا دنبال یافتن راهکارهایی برای مقابله با سناریوهای احتمالی مخالفان داخلی خود هستند

عضو مجمع کارشناسان و شورای غیر دولتی روابط خارجه گفت: ایران و امریکا با رفتن به وقت های اضافی در طول مذاکرات به دنبال یافتن راهکارهایی برای مقابله با سناریوهای احتمالی مخالفان در داخل کشورهای خود هستند.

دکتر رضا صولت پتلو در گفت و گو با رادیو خبر ایران به برخی سوالات در خصوص مذاکرات هسته ای ایران با کشورهای ۱+۵ پاسخ داد. آنچه در پی می آید حاصل این گفت و گوست:

نزدیک به دو سال مذاکره انجام شده ولی همچنان طرفین می گویند پیشرفت ها ادامه دارد ولی هنوز اختلافاتی هم باقیست. به نظر می رسد هم اختلافات کمتر شده و هم پیشرفت ها جدی تر از قبل بوده است نظر شما در این باره چیست؟

فکر می کنم طبیعی است که هر دفعه ای که مذاکراتی برگزار می شود طرفین به هم نزدیک تر می شوند. مشکلاتی که از ابتدا بوده برخی حل شده و بعضی هنوز باقی مانده. به یاد داشته باشیم که مشکلات واقعا بزرگ و جدی وجود داشته است. ولی در نزدیک شدن دو طرف تردیدی نیست. فضای مذاکرات به ویژه در این دور بسیار خوب است. شما می بینید آقای فابیوس که معمولا تندتر از همه نسبت به مذاکرات سخن می گفت نسبتا مثبت صحبت می کند . روسها و چینی ها کاملا مثبت هستند، بقیه اروپایی ها هم نسبتا مثبت هستند. خود آمریکا هم نگرش مثبتی دارد. در نتیجه و در مقام جمع بندی فضای مثبتی بر مذاکرات حاکم است.

اختلافاتی که حالا باقی مانده موضوعاتی چون تحریم های تسلیحاتی، بازگشت پذیری تحریم ها و همچنین بحث بازه زمانی توافق است. به نظر شما این موضوعات قابل حل شدن هستند؟

من فکر می کنم اختلاف بر سر حل کردن فلسفه این موارد نیست. اختلاف سر این است که نگارش این موارد چگونه باشد که دو طرف راضی باشند و بتوانند در مقابل مخالفان از این توافق دفاع کنند و بتوانند به مردم و نمایندگان بفروشند. برای اینکه چنین توافقی حاصل شود کار سختی در جریان است. چون آمریکا ترجیح می دهد به مردمش بگوید ایران از اساس برنامه هسته ای ندارد و کل ۲۴ ساعت روز ناظرین در ایران حضور داشته باشند و از تاسیسات هسته ای ایران نظارت کنند اما خوب واضح است که چنین چیزی غیر ممکن است. از آن طرف ایران هم می خواهد ۵۰ هزار سانتریفیوژ IR8 داشته باشد. ولی این هم در حال حاضر امکان پذیر نیست. در این صورت این اختلافات در حال کمتر شدن است. ما اطلاعی نداریم که خود متن چیست و کدام قسمت ها به صورت دقیق با چه ادبیاتی مورد توجه قرار گرفته ولی به نظر می رسد می رسد مذاکرات کاملا در حال پیشرفت است و اختلافات هم کمتر می شوند.

فضای آمریکا در حال حاضر نسبت به این گفتگوها چگونه است؟

کسانی که سر و صدا می کنند و مخالف هستند در اقلیت هستند ولی در عین حال نفوذ زیادی دارند. در روزنامه ها و شبکه های دست راستی و یا کنگره آمریکا قدرت زیادی دارند. اما مردم آمریکا تا به حال در تمام نظرسنجی هایی که منتشر شده اکثریت مردم طرفدار راه حل دیپلماتیک هستند و به تیم اوباما اطمینان دارند که توافقی که حاصل می شود به نفع مردم آمریکا است. اشکال اوباما این است مخالفانش نفوذ بسیار زیادی دارند به دلیل اینکه در کنگره نفوذ دارند. ولی او می تواند. اگر خاطرتان باشد قبلا گفته بود اگر توافق امضا شود می تواند از توافق دفاع کند و می تواند به مردم آمریکا نشان دهد که این توافق خوب است. البته به یاد داشته باشید هنوز ایران برای مردم آمریکا به عنوان یک دشمن شناخته می شود. غیر از مسئله گروگان گیری هشت سال هم آقای احمدی نژاد حرف هایی زد که تصویر ایران را در ذهن مردم آمریکا خرابتر کرد. ضمن اینکه مخالفان سعی کردند موضوعات بدتر را از ایران نشان دهند و تا تصویر را بدتر هم بنمایند. مردم آمریکا هم وقتی صبح سر کار می روند و شب به خانه می آیند وقت ندارند اخبار را به صورت جدی دنبال کند. نهایتا می تواند در حد چند دقیقه در اخبار تلویزیونی که تصاویری از ایران نشان داده می شود را پی بگیرند. با این حال مردم آمریکا جنگ نمی خواهند و خواهان این هستند موضوع به صورت مسالمات آمیز و دیپلماتیک حل و فصل شود.

فرض بگیریم که توافق حاصل شد. پروسه قرار است چگونه باشد؟ کنگره که احتمالا به آن رای نمی دهد.

احتمال زیاد رای نمی دهد. اگر رای گیری انجام ندهد به صورت اتوماتیک وار این توافق پذیرفته شده است. امکانش زیاد است که رای گیری صورت گیرد و رای نیاورد.

یعنی ممکن است مثلا این بازه زمانی ۳۰ روزه سپری شود و رای گیری انجام نشود؟

بله. ممکن است کسانی که در کنگره طرفدار اوباما هستند بتوانند جلوی رای گیری را بگیرند یا خود جمهوری خواهان تصمیم بگیرند کاری نکنند که اوباما وتو کند و آنها نتوانند وتوی اوباما را لغو کنند. یا دلشان می خواهد این کار را انجام دهند تا در سال انتخابات بگویند که مخالف بودیم و تلاش خود را هم کردیم و علیه ایران فعالیت کردیم. چون هر کسی علیه ایران در هر جای آمریکا شعار دهد و اقدام کند هیچ هزینه ای پرداخت نمی کند. ولی امکان بیشتر است که رای گیری کنند، رای منفی صادر شود آقای اوباما وتو کند و آن وقت مخالفان دو سوم لازم را نداشته باشند که بتوانند این وتو را بی اثر کنند. این پروسه در نهایت حدود ۵۲ روز طول می کشد.

پس شما معتقدید مخالفان آن دو سوم لازم برای بی اثر کردن وتوی اوباما را ندارند؟

بله. در حال حاضر ندارند. در آن سی روز البته مخالفان تلاش خواهند کرد تا سناتورهای بیشتری را جذب کنند ولی الان خودشان هم قبول دارند که آن دو سوم را ندارند.

 شما تا چه اندازه محتمل می دانید که مخالفان بتوانند وتوی اوباما را بی اثر کنند؟

هیچ کس نمی خواهد به این احتمال فکر کند. برای اروپایی ها هم این توافق مهم است و آنها هم به دنبال لابی کردن می روند. اگر کار به جاهای خطرناک برسد اروپایی ها هم حتما لابی های قوی خواهند کرد و روی تا روی تصمیم کنگره اثر خواهند گذاشت تا موافقت کنگره را بگیرند. در نتیجه من تقریبا امکان این احتمالی که شما اشاره کردید را صفر می دانم. اگر اوباما این توافق را امضا کند کل توافق جامع اجرا خواهد شد. اگر در همین چهار – پنج روز باقیمانده انجام شود حصول به توافق شدنی است. اوباما همچین ریسکی را نمی کرد مگر اینکه احتمال شکستش تقریبا صفر باشد. .

در پایان شما فکر می کنید چند درصد احتمال دارد توافق نهایی حاصل شود؟

هر دوطرف می دانند زیر توافق را امضا خواهند کردچرا که هر دو طرف می دانند این اخرین فرصت توافق است .به نظرم از مواضع طرفین مشخص هست که هر کسی نشان دهد که به توافق نیاز دارد مذاکره را باخته است و مجبور به دادن امتیاز است در واقع دیپلمات های وین در زمین همدیگر قمار کرده اند و باید چنان بازی کنندکه بیشترین امتیاز را تا اخرین لحظه بگیرند و کمترین امتیاز را بدهند.ایران و ۵+ا به هر نتیجه ای برسند برنده اند و به نظرم بازنده ها در خارج از وین هستند.مثل مهمتر اینجاست که نه ایران و نه امریکا از این پس به کشورهای دیگر باج نخواهند داد که همدیگر را کنترل کنند.تیم مذاکره کننده ایران ودر راس انها دکتر ظریف می داند که چیزی که باید به دست بیاورد نتیجه توافق نیست بلکه خود توافق است .همه می دانند پیروزی بعد از مذاکره به دست نمی اید بلکه پیروزی در خود مذاکره به دست می اید.از طرفی مذاکرات کمک کرد که همه هفت کشور در وین به باسازی و احیای خودشان بپردازند.در واقع من معتقدم مذاکرات اصلی چند روزی است تمام شده است و طرفین دنبال بازی در زمین حریف هستند تا شاید سهم بیشتری از مذاکرات بگیرند.در واقع ایران و امریکا با رفتن به وقت های اضافی در طول مذاکرات به دنبال یافتن راهکارهایی برای مقابله با سناریوهای احتمالی مخالفان در داخل ایران و امریکا هستند.در واقع من فکر می کنم استراتژی مذاکرات در حول مشکلات پسا تحریم ها قرار دارد.

 

 

اخبار مرتبط

نظرات

مهدی

ایول خدا قوت مغان اوغلو

سعید لاهوتی

سلام دکتر
هرچی در این مصاحبه گفتی همه درست از اب در امد.در هیچ تحلیلی ندیدم پیش بینی هات اشتباه باشد
تو بهترینی رفیق به امید خدا سازمان ملل که هدف نهای ات از زمان دانشگاه بودی.رفیق خیلی نزدیک شدی به هدفت یعنی رفتن به سازمان ملل
همیشه دعات میکنم.بخاطر مردمداری و عدم غرور و از همه مهمتر نیکوکاریت خدا با توست.پارتی تو فقط خدا بوده