امروز: پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
زمان انتشار : ژوئن 23rd, 2015 5:01 | کد خبر : 12341 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

ایران با بحران خشکسالی روبه‌روست/ خط قرمز بی‌آبی در اکثر استان‌ها  

معاون آب و خاک و صنایع وزیر جهاد کشاورزی گفت: تاکنون در کشور ۷۴ درصد منابع آب تجدید‌شونده مورد استفاده قرار گرفته که این رقم حتی بالاتر از خط بحران و قرمز تعیین شده در مصرف منابع تجدیدشونده است.

به گزارش مغانه، علی‌مراد اکبری در جریان افتتاح پروژه آبیاری تحت فشار سنترپیوت شرکت کشت و صنعت پارس افزود: در سال‌های اخیر به شدت از منابع آب تجدید‌شونده در کشور استفاده شده به طوری که با بحران خشکسالی روبه‌رو هستیم و به این بحران باید بیلان منفی آب‌های زیرزمینی کشور را اضافه کنیم.

وی اظهار کرد: تا سال ۹۲ بیش از ۱۳۰ میلیاردمترمکعب از منابع آب تجدید‌شونده استفاده شده که این را باید یک فاجعه واقعی تلقی کرد.

اکبری تصریح کرد: این شاخص‌های مصرف آب در مقایسه با مصرف سایر کشورها بیش از حد مجاز است که باید این بحران را جدی گرفته و استفاده از آب‌های تجدیدشونده را که در دنیا ۶۰ درصد است و در کشورمان بیش از ۷۵ درصد است کاهش داده و به حداقل رساند.

این مسئول با اعلام اینکه اکثر استان‌های کشور با بحران کم آبی و بی‌آبی روبه‌رو هستند، گفت: باید میزان آب مصرفی در بخش کشاورزی را به زیر ۶۰ درصد برسانیم تا با کاهش ۱۴ درصدی بتوانیم بهره‌وری را افزایش داده و الگوی مصرف و بهینه استفاده کرده از منابع آب را به خوبی نشان دهیم.

معاون آب و خاک و صنایع  وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در هیچ جای دنیا به مانند استان اردبیل پتانسیل‌ها و ظرفیت بالای اقلیمی، جغرافیایی و استعدادهای متنوع کشت را شاهد نیستیم و این در حالی است که این استان در تولید محصول گندم در مزارع دیم حتی از مزارع آبی سایر استان‌ها جلوتر زده است.

اکبری بیان کرد: در شرایطی که کشورمان وضعیت نامطلوبی را در زمینه منابع آب سپری می‌کند، استان اردبیل جزو استان‌های گرفتار خشکسالی نیست به طوری که از هر هکتار اراضی دیم آن ۴ تن برداشت محصول انجام می‌شود که این رقم تولید در هر هکتار در کشور ۱٫۵ تن است.

وی افزود:‌ این تلاش و جدیت سازمان جهاد کشاورزی را نشان می‌دهد که در بحث زراعت با هدف‌گذاری درست خیز بلندی را برداشته است تا نه تنها نیاز استان را بلکه نیاز گندم سایر استان‌ها را نیز تأمین کنند.

معاون آب و خاک و صنایع  وزیر جهادکشاورزی یادآور شد: باید این استان به عنوان پایلوت موفق حوزه آب و خاک معرفی شود تا ما نیز حمایت خود را به صورت جداگانه از این بخش انجام داده و توان مضاعف‌مان را به کار بگیریم. اکبری در پایان سخنان خود گفت: در سال‌جاری ۴۵ میلیارد تومان به جهادکشاورزی استان اردبیل با هدف توسعه سامانه آبیاری تحت فشار اختصاص دادیم و از طرفی ۲۰۰ میلیارد تومان برای مدرنیزه کردن ۶۲ هزار هکتار از اراضی پایاب سدخداآفرین تامین اعتبار انجام می‌شود.

 

اخبار مرتبط

نظرات