امروز: جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
زمان انتشار : می 19th, 2015 3:27 | کد خبر : 11559 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

ایجاد گمرک مرزی آزادلو؛ از رویا تا واقعیت

استان اردبیل دارای ظرفیت های بی نظیری در مرز برای توسعه فعالیت های تجاری است که تاکنون آنطور که باید و شاید از این قابلیت استفاده نکرده است. ایجاد گمرک آزادلو مدتهاست که یکی از وعده های رنگین مسئولان بوده، هم اکنون به فراموشی سپرده شده است.

به گزارش مغانه به نقل از آزادلو، از چندین سال پیش طرح ایجاد گمرک و بازارچه مرزی در منطقه آزادلوی گرمی مغان در این شهرستان مرزی مطرح بوده است. مردم امیدوار بودند که با گشایش و فعالیت این پایگاهای اقتصادی کسب و کار به ویژه در زمینه تجارت خارجی در منطقه رونق گرفته و مرزنشینان از مواهب آن بهره مند شوند.
ایجاد گمرک و بازارچه آزادلوی گرمی مغان با وجود توجه دولت گویا به خاطر بی میلی مقام های جمهوری آذربایجان هنوز اجرایی نشده و این شهرستان محروم از بابت ایجاد فرصت های اقتصادی این گذرگاههای مرزی بوِیژه در زمینه اشتغال هنوز بی بهره است.
علی رغم اینکه اکبر نیکزاد، استاندار سابق اردبیل از بازگشایی مرز اصلاندوز و آزادلو خبر داده بود، اما طبق اطلاعات بدست آمده جمهوری آذربایجان به دلیل منافع کشور خود خواستار بازگشایی گمرک اصلاندوز است. ساختمان بازارچه مرزی گرمی با صرف بیش از ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار در روستای آزادلوی بخش موران احداث شده ولی این ساختمان به خاطر انجام نگرفتن اقدام مشابه از سوی طرف مقابل بلااستفاده مانده است .

گمرک؛ خواسته دیرینه اهالی
شهرستان گرمی مغان با داشتن بیش از ۹۳ کیلومتر مرز مشترک با جمهوری آذربایجان از دیر باز به عنوان محل رفت و آمد میان دو کشور هم زبان و هم فرهنگ بوده است. آنطور که سالخوردگان منطقه می گویند، در گذشته ای نه چندان دور منطقه مرزی موران شاهد رفت و آمد خیل عظیم جمعیت آذربایجانی در مراسمات مختلف و یا بازدید از آشنایان بوده است.
همچنین داد و ستد میان مردم شهرهای مرزی دو کشور نیز رونق داشته و همیشه مبادلات اقتصادی و تردد در میان ساکنان دو شهر گرمی ایران و جلیل آباد آذربایجان وجود داشته است. اما بعد از بسته شدن مرزها این رفت و آمد به طور چشمگیری کاهش یافت و همچنین داد و ستد میان دو کشور نیز از رونق سابق افتاد.
«عزیز خرمی»؛ یکی از ریش سفیدان بخش موران در این رابطه به همشهری می گوید: علی رغم اینکه در دهه های قبل از انقلاب مرز آزادلو یکی از گمرکات فعال کشور بوده است، اما سالهای سال است به دلیل همکاری نکردن مقامات دو کشور به طور راکد مانده است.
وی به مهیا بودن زیرساخت‌های راه دسترسی، آب شرب و برق می افزاید: بازارچه مرزی مشترک آزادلو یکی از مهمترین بازارچه های مرزی استان است که علی رغم احداث ساختمان در سال ۱۳۸۸ هنوز راه اندازی نشده است.
یکی دیگر از اهالی بخش موران نیز در این رابطه گفت: گشایش گمرک آزادلو جزو مصوبات دور اول سفر هیئت دولت به استان اردبیل بوده است ولی مرزنشینان این شهرستان هنوز در آرزوی گمرک آزادلو و حداقل رواج تجارت چمدانی در آن روزشماری می کنند.
«صادق محرمی» با بیان اینکه ثمرات مبادلات مرزی در رونق وتوسعه همه جانبه منطقه غیرقابل کتمان است، تصریح کرد: ایجاد گمرک آزادلو نه تنها در توسعه وپیشرفت بخش محروم و مرزی موران، بلکه در آبادانی شهرستان مرزی گرمی، توسعه راهها وارتباطات، ایجاد اشتغال و رفع بیکاری، احیای صنعت و مناطق گردشگری، و مهمتر از همه در جهت کاهش مهاجرت و ایجاد مهاجرت معکوس در شهرستان گرمی موثر خواهد بود.

حذف گمرک آزادلو از برنامه دولت
علی رغم وعده های مکرر انتخاباتی نمایندگان در آستانه رأی گیری مبنی بر بازگشایی گمرک آزادلو؛ اوایل مهر سال ۱۳۹۱ بوده که نماینده گرمی مغان از حذف گمرک آزادلو در برنامه توسعه گمرکات کشور از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران خبر داد.
«حجت الاسلام میرقسمت موسوی» در جلسه شورای اداری گرمی با اعلام این خبر گفت: به رغم تلاش هایی که از دوره های گذشته برای ایجاد بازارچه مرزی و گشایش گمرک آزادلو در بخش موران گرمی انجام گرفته بود ایجاد این گمرک از برنامه دولت جمهوری اسلامی حذف شده است.
وی با ابراز تاسف از این تصمیم دولت افزود: تا چندی پیش بر مبنای موافقت دولت خدمتگزار با گشایش گمرک آزادلو، تلاش برای جلب نظر موافق دولت جمهوری آذربایجان ادامه داشت.
موسوی همچنین اواسط سال گذشته در بازدید استاندار اردبیل از این ساختمان بازارچه مرزی، ایجاد گمرک آزادلو در گرمی را به منظور رونق اقتصادی، اشتغال، درآمدزایی، تامین امنیت، آبادانی و مقابله با مهاجرت جمعیت این شهرستان مرزی، امری حیاتی دانست و در خصوص پیگیری این قضیه از ناحیه دولت قول مساعد داد.
گفتنی است داشتن مرز مشترک با کشورهای خارجی برای هر منطقه ای می تواند هم عامل فرصت بویژه در زمینه اقتصادی باشد و هم از نظر هجمه فرهنگی و پدیده قاچاق می تواند تهدید محسوب شود . با اینکه شهرستان گرمی نیز دارای استعداد بالقوه در این زمینه است، ولی این استعدادها هنوز بالفعل نبوده و اگر نگوییم که مرز برای این منطقه تهدید بوده است دست کم فرصت اقتصادی مهمی را به همراه نداشته است.

امکانات شهرستان پاسخگو نیست
اما از سوی دیگر باید دانست راه اندازی مرز آزادلو نیازمند برخی امکانات اساسی و پایه است که منطقه از آن محروم است. چراکه هم اکنون امکانات شهرستان گرمی مغان پاسخگوی خود مردم شهرستان هم نیست.
رئیس شورای اسلامی شهرستان گرمی مغان معتقد است بازگشایی مرز آزادلو نیازمند همت ویژه نماینده منطقه و استاندار اردبیل است. «ناصر شاهی» در گفتگو با همشهری گفت: گرمی هنوز با مشکلات اساسی دست و پنجه نرم می کند و از این رو شروع هر برنامه در منطقه نیازمند وجود این زیرساخت های اساسی است.
وی با بیان اینکه راه های ارتباطی شهرستان و علی الخصوص بخش نیازمند زیرسازی مجدد است، اظهار کرد: وضعیت نابسامان آب شرب روستاهای شهرستان مغان در کنار مشکلات گوناگون دیگر توجه مسئولان داخلی را می طلبد.
وی به احداث شاهراه قفقاز اشاره کرد و گفت: احداث این شاهراه که باعث رونق ملی و منطقه ای می شود، با هاله ای از ابهام روبرو است. در صورت بهره برداری از این بزرگراه بلاشک بر میزان مراودات با کشور همسایه افزوده خواهد شد که در نتیجه میزان درآمد اقتصادی مردم افزایش خواهد یافت.
عضو شورای اسلامی شهر گرمی تصریح کرد: موضوع بازگشایی گمرک آزادلو از آرزوهای دیرین اهالی این شهرستان است که به لحاظ سابقه تردد و تجارت با کشور همسایه واحداث ساختمان بازارچه مرزی در این روستا، گشایش گمرک آزادلو باید یکی از اولویت های دولت تدبیر و امید باشد.

* علی قاسمیان

اخبار مرتبط

نظرات