امروز: جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
زمان انتشار : نوامبر 18th, 2015 8:41 | کد خبر : 15007 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

طلاق، بیشترین موضوع مراجعه به مراکز مشاوره در پارس آباد است/ ضرورت مشاوره بعد از ازدواج

مشاوره و شور و مشورت به عنوان یکی از تاکیدات مهم دین مبین اسلام ، اهمیت زیادی در سلامت جامعه و کاهش ناهنجاری اجتماعی دارد.

به گزارش روز چهارشنبه مغانه، فرهنگ سازی برای مراجعه افراد به مراکز مشاوره و استفاده از خدمات روانشناختی به صورت تخصصی در حوزه ها و زمینه های مختلف، از جمله الزامات جامعه سالم و پویاست که متاسفانه آنچنان که باید بها داده نمی شود.

به منظور آگاهی از نقش و تاثیر مشاوره در زندگی فردی و اجتماعی و آشنایی با اهداف وبرنامه ها و فعالیت های مرکز مشاوره شفق و نیز وضعیت روانشناختی منطقه، گفت و گویی با مسئول این مرکز انجام داده ایم که از نظرتان می گذرد:

به عنوان اولین سوال، لطفاً خودتان را معرفی کنید.

ستاره جانی هستم کارشناس ارشد روانشناسی بالینی،فارغ التحصیل دانشگاه تبریز، حدود ۴ سال با دانشگاه و مراکز مشاوره شهر تبریز در زمینه مشاوره و روانشناسی همکاری کرده ام و از سال ۹۱ نیز در شهرستان پارس آباد شروع به فعالیت نموده ام، از سال ۹۳ به بعد با افتتاح مرکز مشاوره شفق در خدمت شهروندان عزیز پارس آباد هستم. در رزمه کاری خود سابقه تدریس در دانشگاههای آزاد و پیام نور و فعالیتهای پژوهشی را دارم . هم چنین مشاور تخصصی اداره بهزیستی،کمیته امداد و نیروی انتظامی نیز می باشم.

مرکز مشاوره شفق در چه زمینه هایی به مراجعین خود مشاوره میدهد؟

مرکز مشاوره شفق تنها مرکز مشاوره با مشاور خانم در شهرستان پارس آباد می باشد و با مجوز رسمی و زیر نظر اداره بهزیستی شهرستان پارس آباد فعالیت میکند این مرکز مشاوره به صورت تخصصی در زمینه ناهنجاری های رفتاری، مشکلات خانوادگی، وسواس،افسردگی،مشاوره تحصیلی،مشکلات بیش فعالی کودکان و نوجوانان،اعتیاد،مشکلات زناشویی ،تست هوش،تربیتی و مهارتهای زندگی،تست شخصیت،اضطراب و مشاوره قبل از ازدواج  …به مراجعین و شهروندان خدمات ارائه میکند.

از نظر شما چه کسانی در اطراف ما به مشاوره نیاز دارند؟

همه ما در زندگی، دچار مشکلاتی می شویم. البته همیشه نباید بعد از ایجاد یک مشکل به مشاور و روان شناس مراجعه کرد. بلکه پیشگیری مهمتر از درمان هست. گاهی یک فردی افسرده یا دچار وسواس میشود و برای درمان مراجعه میکند ولی برای مواردی مثل مشاوره ازدواج یا هدایت هوش و استعداد یک کودک یا سنجش شخصیت هم باید به روان نشاس مراجعه شود بدون اینکه بیماری خاصی وجود داشته باشد. ما یک جایی کم می اوریم و حس می کنیم راه حلی برای مشکل ما وجود ندارد در حالیکه ممکن است راه حل هایی  وجود دارد که ما از آنها خبری نداریم؛ ولی هستند. حس می کنیم کسانی، درجایی دور و نزدیک از ما  وجود دارند که راه حل های مشکل ما رامی دانند. همه ما، شاید در تربیت بچه دچار مشکل شویم، شاید در زندگی زناشویی به در بسته بخوریم و شاید در شناسایی استعداد شغلی مان به دیوار بخوریم و ندانیم چه کار کنیم و همه اینها مانعی برای بهتر زندگی کردن مان می شود.برای حل مشکلات زندگی و داشتن یک زندگی همراه با نشاط، پویایی و پیروزی، همان طور که جسم ما نیاز به مراقبت و رعایت بهداشت جسمی دارد، روح و روان ما نیز به مراقبت و رعایت بهداشت روانی احتیاج دارد. همان طور که غذای مسموم ، می تواند جسم ما را بیمار کند، اندیشه و باوری اشتباه، غیرمنطقی و غیرعاقلانه نیز، روان ما را مسموم، افسرده و بیمار می کند در حالی که ممکن است ما از ان اطلاعی نداشته باشیم. در این مواقع یک مشاور و یا یک روان درمانگر متعهد و متخصص با تشخیص افکار و باورهای غلط می تواند به ما کمک کند تا مشکلات خود را حل کنیم اغلب باورهای غلط، افکار مسموم و اشتباهی است که ما به طور کاملاً ناآگاهانه از انها استفاده می کنیم و با دستان خود زندگی خود را به نابودی و ویرانی می کشانیم.پس نمیتوان گفت که افراد و یا طیف خاصی در جامعه نیاز به مشاوره دارند و تمام کسانیکه دچار اینگونه موارد در زندگی میشوند بدون شک نیاز به مشاوره و درمان دارند و باید تحت مشاوره و راهنمایی قرار گیرند.

مراجعین مرکز مشاوره شفق در سطح شهرستان پارس آباد بیشتر در چه مواردی است.؟

بیشترین مراجعه کنندگان مرکز مشاوره شفق در زمینه طلاق بوده که حاصل مشکلات زناشویی و البته عدم مشاوره قبل از ازدواج میباشد در صورتی که اگر همین مراجعین قبل از برخورد به مشکل و یا قبل از تصمیم به طلاق به مشاور مراجعه میکردند با چند جلسه مشاوره و راهنمایی قطعا دچار چنین مشکلاتی نمی شدند مشاوره بعد از ازدواج نیز برای زوجها لازم و ضروری است زیرا موجب جلوگیری و از هم پاشیدن کانون خانواده ، یادگیری مهارتهای مهم زندگی و ارتباطی و تداوم زندگی زوجین میشود. بعد از موضوع طلاق اکثر مراجعین این مرکز در زمینه مشکلات تربیتی و تحصیلی کودکان و نوجوانان میباشد.البته وسواس هم در منطقه ما بسیار زیاد است.

دید شما نسبت به وضعیت روانشناسی در پارس آباد چیست و چگونه می توان وضعیت فعلی را بهبود بخشید؟

گاهی مایل هستیم که به یک مشاور مراجعه کنیم اما حاضر نیستیم برای حل مشکلات خود و خلاص شدن از آنها هزینه ای بپردازیم و حتی حاضر می شویم مشکلات خود را گاه تا آخر عمر تحمل کنیم. اما زمانی که جسم ما بیمار می شود حاضر می شویم برای درمان بیماری خود از هر راهی که شده، هزینه های درمان را تهیه کنیم.

متاسفانه به دلیل نگاه منفی که در شهر ما نسبت به مشاوره و درمان وجود دارد آنطور که باید و شاید مردم اعتقادی به مشاوره و روانشناسی ندارند و مشکلات روحی و روانی را به دلیل عدم آگاهی و گاها عدم جدی گرفتن عواقب آن و حتی نگاه بدبینانه به روانشناسی و مشاوره آن را جدی نمیگیرند در صورتی که کاملاً برعکس، مراجعه به روان شناس نشان دهنده بلوغ فکری و روانی است، زیرا چنین فردی می داند عنصر «آگاهی» در زندگی همواره نجات بخش انسان ها بوده است. در واقع، مشاور، دوست آگاه و با تجربه ای است که در حل مشکلاتی که از عهده خودمان برنمی آید به یاری ما شتافته و به ما آگاهی های لازم را می دهد.

توصیه شما به مردم در این رابطه چیست؟

معتقدم باید در این زمینه بیشتر اطلاع رسانی و آگاهی داده شود تا مردم مراجعه به روانشناس را نه تنها عیبی برای خود نپندارند بلکه آن را یکی از نیازهای ضروری موفقیت در زندگی بدانند تا در بین مردم به درستی نهادینه شود.خصوصا مشاوره قبل و بعد از ازدواج برای زوجین بسیار مفید بوده موجب استحکام و تداوم زندگی آنان میشود.روانشناسی موجب انتخاب صحیح  و مطمئن در ازدواج می شود هم چنین باعث می شود بسیاری از مشکلات و اختلالات روانی کودکان شناسایی و در مان شود تا از استعدادهای فکری خود به بهترین نحو ممکن بهره مند شوند در پیشگیری از اعتیاد نیز مشاوره نقش به سزایی دارد و باعث جلوگیری از اتلاف نبوغ جوانان ما می شود.  بیشتر مراجعین شهروندان پارس آباد از از افراد سرشناس و تحصیل کرده میباشد زیرا نه تنها مراجعه به مشاور و روانشناس را عیبی برای خود نمیدانند بلکه آن را موجب افزایش سطح کیفی و سهولت در زندگی میدانند و به هر اندازه هم در سایر زمینه ها دارای تخصص و تجربه باشند جهت پیشرفت در زندگی و بدست آرودن رفاه و آسایش  نیازمند مشاوره و راهنمایی در زندگی هستند. ریشه بسیاری از بیماری های جسمی، ممکن است در شیوه های نادرست زندگی، نوع بینش و تفکر اشتباه، کینه توزی و دشمنی، استرس و نگرانی و عدم آموزش مهارت زندگی و … باشد که ممکن است این عوامل مانند «سرطان» زندگی ما را به نابودی بکشاند.و مشاوره و درمان آن میتواند از وقوع این حوادث ناگوار جلوگیری کند.یه مطلب مهمی هم که مایلم ذکر کنم این هست که مردم در وهله اول به روانپزشک مراجعه نکنند . بسیاری از مشکلات بدون تجویز دارو حل شدنی است. ولی برخی از افراد علاقه خاصی به مصرف دارو دارند و ان را تاثیر گذارتر می دانند. چنانچه فرد به دارو نیاز داشته باشد خود روان شناس فرد را به روانپزشک ارجاع خواهد داد.

سخن آخر:

به نظرم در این زمینه باید بیشتر اطلاع رسانی و روشنگری شود تا کسانیکه واقعا نیاز به مشاوره و راهنمایی دارند در مراجعه به مشاور و روانشناس دچار تردید نشوند و این کار نیازمند  همکاری و مساعدت سازمانها و ارگانهای دولتی خصوصا رسانه ها و مطبوعات دارد  تا در این زمینه آگاهی لازم را به مردم اطلاع رسانی کنند با توجه به اینکه مشاوره و روانشناسی تحت پوشش هیچیک از بیمه ها و ارگانها و سازمانهای دولتی نمیباشد. بیشتر افراد به دلیل عدم توان پرداخت هزینه های آن از مراجعه به مشاور و روانشناس صرف نظر میکنند و یا توان پرداخت هزینه های آن را ندارند به همین دلیل ضمن درخواست حمایت مسئولین و ارگانهای مربوطه، مرکز مشاوره شفق آمادگی دارد تا بیماران و افراد نیازمند و بی بضاعت را که توان مالی شان محدود است به طور کاملا رایگان ویزیت نموده و یاری رساند.در پایان از شما و نشریه وزین مغانه به طور خاص تقدیر و تشکر مینمایم که زحمت کشیده و در این زمینه به مردم اطلاع رسانی میکنید.

گفت و گو از: رضا امیرپور خبر نگار نشریه مغانه

IMG_4668 IMG_4672

اخبار مرتبط

نظرات

شهروندي از اردبيل

برای شما آرزوی توفیق داریم خانم جانی ، ان شأالله تو کارتون موفق باشید. قطعأ جایگاه مشاوره در زندگی ما انسانها بسیار اساسی و ضروری است و همه نیاز به مشاوره داریم. در منطقه ما نیز مردم کم کم دارند به اهمیت قضیه پی می برند. یعنی در ادامه این نیازها بیشتر مطرح خواهند شد. موفق باشید.

شکرزاده

برای شما استاد عزیز ارزوی موفقیت داریم

اسلام اوجاقي

باسلام خدمت خانم دکتر. بزرکترین مشکل جامعه ما دربحث بهداشت وروان است که انشالله بایدازسوی مسولین زمینه ای برای ایجاد مراکز بهداشت وروان ایجاد شود

اكبر

سلام خانم جانی خسته نباشید دست راستت به سرم

آه

خانم دکتر نمیدونم شما یا یکی از همکارانتون به خواهر من مشاوره داده بطور خلاصه عرض میکنم کمتر از یک ساله خواهر بنده ازدواج کرده عقد دایم اکنون نامزده که این ازدواج با تمایل خودش بوده وقبل از ازدواج بنده ازش پرسیدم تمایل داره من تحقیقتمو در مورد خاستگار (دامادمون) شروع کنم واون با رضایت کامل اجازه داد ومن هم حین تحقیق وپرسو جو به مادرم گفتم این دو تا باهم تلفنی صحبت کنن ویکمی از خلق وخوی وبعضی از خصوصیاتهای هم خبر داشته باشن ومن هم در آخر به این نتیجه رسیدم خاستگار فردیست سالم اهل کار بدور از دود دم وهم خودش وهم خانوادش مومن ودستش هم به دهنش میرسه حالا خواهرم پاش کرده تویه کفش با بهونه های خیلی کوچک میخواد طلاق بگیره میگه با مشاور صحبت کردم گفت باید طلاق بگیری ولی خدا و علم و روانشاسی هم میگه باید به هر دو طرف صحبت کرد ویک طرفه به قاضی نرفت وفوری تشویق به طلاق نکرد ولی این کارو یکی از مشاوره ها انجام داده وباعث بدتر شدن مساله شده وبجای اینکه آب روی آتیش باشه بنزین شده

سلطانپور

جناب آه یک طرفه قضاوت نفرمایید.خانم جانی انصافا باهوش ترین واخلاقی ترین مشاور وافتخارمنطقه است.طرح جزییات ایت نسئله خصوصی اصلا جایز نبود. بنده مدت زیادی است که خانم جانی را میشناسم امکان نداره بدون دلیل بخواهد چنین گفتاردرمانی انجام دهد.بری سرکارخانم جانی در خدمت به همشهریان آرزوی توفیق روزافزون دارم.

پدرام صنعتی

با سلام و خسته نباشید. اون مشاور باید تقاص کاری رو که کردن پس بدن(البته با اظهارات شما). خانم جانی یکی از موفقترین مشاوران سطح منطقه هستند.

ناشناس

اقای سلطان پورعزیز /گفتاردرمانی دیگه چه سوزه ایه