امروز: جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
زمان انتشار : می 7th, 2015 2:13 | کد خبر : 11224 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

اندر احوالات مغان

یادم است زمانی که کودک بودم یکی از فامیلهای نزدیکمان که آقاوردی نام داشت باخانواده شان به خانه ما می آمدند وقصه های شبانه شیرینی میگفتند درحساسترین زمان داستان را نیمه تمام میگذاشتند و بقیه داستان را برای فردا شب وعده میدادند و ما با صداقت تمام به وعده ایشان دل خوش میکردیم و منتظر فردا میماندیم تا داستان به اتمام رسد .

به گزارش مغانه، اکنون که سالها از آن زمان میگذرد و آن خدا بیامرز از بین ما رفته و به دیار باقی سفر کرده دیگر داستانهای شیرینی از شهرمان به گوش نمیرسد دیگر از شیرینی قصه ها خبری نیست بلکه به تلخی زهر میماند قصه شهر ما سر دراز دارد اما گوش شنوایی برای شنیدنش وجود ندارد قصه شهر من از ندانم کاری ها از بی تدبیری ها از تبدیل شدن انسانهای بی مسئولیت به مسئولیت های چشمگیر از کارنامه های رفوزه شده که اکنون با افتخار آنرا قاب کرده و در سردر ادارات می نهند از ناله های شبانه مظلومان از فقر امید می نالیم از فرق بی امان گله داریم از دستهای پینه بسته ی همشهریم می نالم که از روی ندارمهای زمان سیلی شده به سوی فرزندش از قهر زمانه گلویم بسته شده .
چرا با احساسات مردم شهر من بازی می شود این بار روی سخنم مردم شهر خودم می باشد نه خیال کاندید شدن دارم نه از کاندیدی حمایت می کنم نه از کسی میز ریاست می خواهم فقط حرف دلم را می زنم و بس.
مادر این چند سال اخیر با کوله باری از وعده و وعیدهای پوچ مواجه شدیم چند سال پیش تمام کاندیدهای انتخاباتی با شعارهای آنچنانی با وعده بهشت کردن مغان به صحنه انتخابات آمدند ولی ما مردم مغان با اکثریت آرا انتخابمان را به رخ سایر شهرستانهای استان کشیدیم و به فردی اعتماد کردیم حال خیلی محترمانه و مؤدبانه عرض می کنم ما مردم مغان کجای کار قرار داریم؟ در کجای زمان واقع شدیم ؟
از زمانیکه انتخاب کردیم ۳ سال میگذرد تازه یادتان آمده که جاده های مواصلاتی شهرستان چه حالی دارد؟ آیا ۲۰۰۰نیرو جذب کشت و صنعت شده؟ گمرک اصلاندوز در چه هوایی نفس میکشد؟ این شهر (اصلاندوز ) تبدیل به شهرستان شد یا نه؟از بیله سوار چه خبر !؟ از شهرداری آن شهر که صندلی آن اداره به کسی رکاب نمی دهد . آیا شهرستان بیله سوار صاحب نماینده مستقل شد یا نه ؟ از بیمارستان ۱۲۰ تختخوابه پارس آباد چه خبر ؟ هنوز بودجه بیمارستان سر جایش هست ؟از آسفالت شهرمان از آسفالت باند فرودگاه که ۴ سال است که ادامه دارد چه خبر ؟ از اعتبارات تخصیص یافته به شهرمان از امید های جوانان شهرمان به فردایشان …؟ مسولین منطقه حالشان خوب است ؟ حال مردم که خوب است الحمدلله به لطف شما بهتر خواهد شد
ما جوانان این مرز و بوم حق داریم از وضعیت موجود گله مند باشیم یادمان نمیرود و نخواهد رفت به شجاعت و صداقت اعتماد کردیم نمیدانستیم چوب حراج به آرزوهایمان زدیم چرا نباید مردم از وضعیت موجود در شهرداری از بی سیاستی شوراها از نا کارآمدی شهرداری از بی ثباتی در آن اداره گله مند باشند مگر ما آنها را انتخاب نکردیم چرا باید جواب اعتماد ما مردم اینگونه داده شود ؟ تسکین درد ما کجاست؟چاره کار را چه زمانی باید اندیشید ؟
حال زمان آن فرا رسیده که در انتخابات پیش رو فردی لایق ، ولایت مدار ، آشنا به درد مردم ، برخواسته از دل مردم ، رنج کشیده دوران ، مدیر ، مدبر ، و کار بلد نیرومند و نترس انتخاب کنیم ، اکنون زمان آن فرا رسیده که نگاه کردن به سریالهای تلخ را کنار بگذاریم و قهوه تلخ مان را با انتخابمان به کام خودمان و نسلهای آینده شیرین کنیم به امید روزی که آینده پر افتخاری را به نسلهای آینده تحویل دهیم انشاالله

*خدابخش زارعی

اخبار مرتبط

نظرات

ناشناس

ایا بنظر شما با انتخاب فردی لایق مغان سروسامان خواهدگرفت نه دوست عزیز وهمکار دلسوز بنده جناب اقای خانزاده برومندو همه فرشته نجات میدونستند اما این فرشته …….

محمدرضا

میگویند جهل به قانون رافع مسولیتهای آن نیست. دوست خوب جناب زارعی طبق نس صریح قانون جاری و ساری کشورمان وظیفه نماینده مجلس تقنینی میباشد و عواملی را که برشمردی جزو وظایف ذاتی قوه مجریه بوده و خواهد بود.خواهشا خلط مبحث نکنید .اگر واقعا قانون مدار میباشید و شائبه کاندیداتوری و حمایت از کاندیای مجلس را نداری این سوالات را باید خطاب به نماینده عالی ریاست جمهوری یعنی استاندار بنمایید وگرنه از اینکه استاندار اجازه دخالت در عزل و نصب را به نماینده نمیدهد من خوشحالم. یعنی مملکت به جای روابط به سمت ضوابط میرود .کوبیدن نماینده فعلی به دلیل اهمال کاری مسولان دولتی ناروا میباشد.

احداسمعیلی گیگلو

با سپاس از یاد داشت جناب زارعی دوستان گرامی؛ اینکه وظیفه نماینده مجلس قانون گذاری ، نظارت بر حسن اجرای قوانین و تحقیق و تفحص از دستگاه های اجرایی است شکی نیست و اینکه اکثر قریب به اتفاق نمایندگان مجلس خود از ناقضین قانون می باشند در این هم شکی نیست بنابر این اگر نماینده مجلس با عوامل اجرایی و متقابلا مسئولین اجرایی با نماینده تعامل و همکاری تنگاتنگ هماننده دوره دکتر الماسی داشته باشند، مسایل و مشکلات مورد اشاره زارعی عزیز ، نه تنها خلط مبحث نیست ،بلکه سر و سامان دادن به آن جزء وظایف نماینده می باشد . چطور نماینده گان در هزار ویک امورات غیر مرتبط با وظیفه ذاتی شان دخالت های بی جا و بی مورد می کنند ولی در حل و فصل مسایل و مشکلات عام المنفعه از خود سلب مسئولیت می نمایند. به امید اصلاح امور ، عزت مستدام

ناشناس

جناب محمد رضا پس چرا برومند قبل از انتخابات در تبلیغات خود این وعده ها رو داده بودند ؟ بنظر بنده جناب زارعی عزیز پرده از واقعیت برمیدارند آفرین به این مرد

همشهری

یاشاسین برادر زارعی بنده هم با فرمایشات شما موافق هستم آفرین بر شجاعت شما

پناهی

جناب زارعی خسته نباشید اینجانب تمامی مقاله شما را مطالعه کردم فرمایشات شما متین میباشد امید است این راه را ادامه دهید

نوری

جناب برومند به همه کار میرسند به جز وظایف خودشان آقای محمد رضا وظیفه ایشان چیست ؟ اگه گفته های زارعی درست نیست پس چرا جناب برومند در تبلیغاتشان به اینها وعده میدادند ؟ برو بابا حالت خوش نیست معلومه از فامیلهای برومند هستین

علی

اینکه برومند در تبلیغات انتخاباتی اش قول و یا شعار خارج از دایره وظیفه اش داده درست است و صد در صد خطا و شما مطمئن باشید که تمام کاندیدا های منطقه و کشور نیز این رویه را در پیش میگیرند تا به کامیابی برسند و جناب اقای زارعی و همکاران مطبوعاتی ایشان باید این دلنگرانی را در زمان انتخابات داشته باشند نه الان که یک عده از این وضعیت برای رسیدن به مجلس حاضرند تمام مغان به اتش کشیده شود . ضمنا آقای زارعی دوست خوب من ایا در این بلبشوی پارس اباد فقط نماینده است که مقصر است ؟ مگر آقای نصیری فرماندار قبلی که از نقاط سیاه دوران سیاسی پارس اباد میباشند در مقابل نماینده نایستاد و تمام برنامه های برومند را به هم نزد ؟ مطمئن باشید اگر دولت برنامه ای جهت رشد و توسعه منطقه داشت که صد البته هیچ برنامه ای ندارد میتوانست اجرا کند . متاسفانه این نابسامانی در منطقه بیشتر متوجه دولت هست که خودش را در بین خطا های استراتژیک نماینده قایم کرده و دارد روزشمار انتخابات اینده را میکند تا یک نفر از همپالگی های خود را به کرسی نمایندگی مجلس برساند .

شهروند

با سلام خدمت دوست عزیز و گرامی علی آقا ، جناب نصیری ۵ماه بر این کرسی نشستند قبل آن جناب برومند چه کار مثبتی انجام داده بودند ؟بنده هم فرمایشات شما را قبول دارم هم برادر پر تلاش و نگرانم جناب زارعی را ولی تنها سوالم اینست چاره کار کجاست ؟

محمدرضا

دوستان گرامی اینکه برومند چکار کرده ویا چرا وعده داده خودش باید جواب دهد.نه نماینده ایشان هستم نه مسول دفترشان. مطمئن باش کاندیداهای ایندوره نیز وعده هایی غیر کارشناسی و خارج از مسئولیت خواهند داد.ایکاش اهل قلم وعده های تک تک کاندیداها را بصورت مکتوب و با امضای کاندیدا دریافت و هر سال نسبت به میزان برآورده شدن درصدی از وعده ها از نماینده پیروز سوال کنند.ولی آنهایی که به نماینده میتازند چه نمایندگان قبلی از جمله آقایان فهیمی و سپه و اکنون برومند چرا از مسولین مربوطه از جمله ریس اداره راه ِ آب و فاضلاب و اداره برق و جهادکشاورزی و فرمانداری و استاندار نمیپرسند علت مشکلات بوجود آمده چیست. آیا شهرهایی که بنا به دلایلی مثلا فوت برای مدتی فاقد نماینده میشوند آیا فعالیت دولت در آن شهرها متوقف میشود؟؟؟ و در ضمن اهالی مطبوعات به عنوان نماینده افکار عمومی باید عملکرد ادارات را به چالش بکشد که متاسفانه به غیر از تعریف و تمجید روسای ادارات جهت جذب آگهی و مصاحبه کاری نمیکنند. و نیز درحالی که با تغییر هر مسول اداره ای پلاکاردی با مضمون انتخاب بجا وشایسته بر سردر و دیوار اداره نقش میبندد چرا در عمل فعالیتی نه تنها انجام نمیشود بلکه مشکلی بر مشکلات سابق افزوده میشود. و به یاد داشته باشیم و به دیگران نیز یادآوری کنیم وظیفه نماینده اجرایی نیست .

نظرپور

سلام دوستان گلم، نظرات همه شما صحیحه، ولی من فکر میکنم خانه از پای بست ویران است، باید از ابتدای امرآغاز کرد و به پایان رسید تا نتیجه گرفت. بحث ، بحث مهندسی انتخابات توسط از ما بهتران است که دقیقا بر اساس منویات خویش و داشتن اکثریت در مجلس و حفظ جایگاه سیاسی در اریکه قدرت ، انجام می گیرد.این خسروان بر عکس ما مردم دردمند به خوب وبد کاندیداها و نهایتا نمایندگان کاری ندارند، آنان مقلد دنباله رو میخواهند تا به وقت نیاز از سر حرص و آز فقط بدون چون و چرا قیام و قعود کرده و مزد خویش را بی سر و صدا دریافت دارند. مردم همیشه به ایده آل ها فکر میکند ولی به اصطلاح سیاستمداران و مثلا سیاست ورزان فقط،فقط وفقط به حفظ قدرت سیاسی جهت نیل به منافع اقتصادی خویش چاره اندیشی میکنند. ولی در قانون الهی تبعیض وجود ندارد، همیشه به عدالت و برابری های اجتماعی فکرده وتلاش کنیم، او با لطف بیکران خویش به شکل اعجاب آور و شگفت انگیزی درد دردمندان را مرتفع خواهد کرد.

داود مغانلی

با سلام..
سلام گرمم را به وجدانهای مسئولین میفرستم که در تمامی مسائل شهرمان کوتاهی کردنداگر وجدانهای آنها بیدار بودند این را میخواهم بپرسم که شبها را چطور می خوابند.. .نماینده ای پشت تریبون علیه رئیس جمهور با لحنی تند صحبت کند حتما حرفهایش یا مکتوبهایش در سطح کشوری و استانی با جواب منفی مسئولین مواجه خواهد شد .پس ما چوب ندانم کاری های آقای نماینده را میخوریم….در این امر تنها یک نفر مقصر نیست از استاندار محترم گرفته تا معاونانش مدیر کل های استانی و فرماندار همه و همه مقصرند.با تشکر . داود مغانلی

محمدرضا

انتخابات و جانبداری های مستتر در کلمات عزیزان موید این است که نماینده مقصراست . پس وظیفه ذاتی دولت وزارت خانه ها استانداری و فرمانداران چیست؟ مگر نه اینکه بودجه های عمرانی و …توسط سازمان برنامه و بودجه زیر نظر دولت تنظیم و در مجلس شورای اسلامی تایید میشود.و باز توسط ادارات دولتی هزینه میشود.جناب سپه زمانی که نمایندگی مردم منطقه را در مجلس داشتند نفت روزانه ۴ میلیون صادرات به قیمت بالای ۱۲۰دلار و دوران طلایی درآمدهای نفتی نام گرفته بود . برومند زمانی به مجلس رفت که نفت روزانه به زور یک میلیون بشکه ان هم نفت در بربر غذا بطوری که هندوستان هم به خاطر تحریم که مسبب آن دولت قبل بود از باز پرداخت بهای آن خودداری میکند. اهالی مطبوعات اگر اندکی وجدان کاری داشته باشند متوجه موضوع میشوند. جالب این است دوستمان زارعی نیز نماینده ای میخواهد که نه بر اساس قانون که بر اساس رابطه بتواند برای منطقه مان کار کند . عزیز دل برادر به عنوان یک قلم بدست اگر نماینده ای هم بخواهد غیر از راهکارهای قانونی کاری انجام دهد شما باید در مقابلش به ایستید نه ا ینکه تشویق نمایید. به امید روزی که انتخاب نماینده آزادانه و از روی خرد و منطق باشد نه از روی قسم یاد کردن و ریش سفیدی . و این مرقومه نه در دفاع از نماینده کنونی که در دفاع از نماینده آتی که مجبور است برای رضای خاطر شما وعده هایی خارج از وظایف قانونیش بدهد تحریر گردید.
محض اطلاع شرح وظایف استانداران و فرمانداران (مصوب شورایعالی اداری۱۳۷۷)

ماده۱: استانداران در قلمرو مأموریت خویش بعنوان نماینده عالی دولت ،مسئولیت اجرای سیاستهای عمومی کشور در ارتباط با وزارتخانه ها، مؤسسات و شرکتهای دولتی و سایر دستگاههایی که بنحوی از بودجه عمومی دولت استفاده می نمایند. نهادهای انقلاب اسلامی ، نیروهای انتظامی ، شوراهای اسلامی شهر و شهرداریها و مؤسسات عمومی غیر دولتی را عهده دار خواهند بود.

۱- نیروهای نظامی در چارچوب وظایفی که در ارتباط با امنیت مناطق دارند، تحت نظارت استانداران عمل خواهند کرد.
۲- استاندار بعنوان نماینده عالی دولت در برابر رئیس جمهور و هیأت وزیران مسئول بوده و بعنوان نماینده وزارت کشور مسئولیت اجرای وظایف و اختیارات آن وزارت در استان را عهده دار خواهد بود و در مقابل وزیر کشور پاسخگوست.

ماده ۲: وظایف و اختیارات استانداران در قلمرو مأموریت خویش بشرح زیر می باشد:

۱: استاندار مسئول برقراری و حفظ نظم و امنیت استان است. وظایف امنیتی استاندارن را شورای امنیت کشور تعیین می نماید.
۲: هدایت و تشکیل مرتب جلسات شورای تأمین استان و نظارت برحسن اجرای مصوبات آن.
۱ـ۲: کلیه ارگانهای عضو شورای تأمین و سایر دستگاههای اجرایی استان موظفند مصوبات شورای تأمین و دستورات امنیتی استاندار را اجرا نمایند و رویدادهای امنیتی و سیاسی را به استاندار گزارش نمایند. با متخلفین برابر مقررات رفتار خواهد شد.
۲ـ۲: هدایت و نظارت برعملکرد شوراهای تأمین شهرستانها و اقدامات امنیتی فرمانداران و سایر دستگاههای اجرایی محلی و هماهنگی در حفظ آمادگی ارگانهای امنیتی.
۳: پیش بینی و پیشگیری معضلات امنیتی استان ، تعیین و تدوین اولویت ها و سیاستهای امنیتی و تعیین حدود و وظایف و اختیارات امنیتی کلیه دستگاههای اجرایی استان در چهارچوب وظایف قانونی آنها.
۴: فراهم آوردن موجبات اجرای طرحها و سیاستهای عام امنیتی و انتظامی ، مصوبات مراجع قانونی ، دستورالعملها و ابلاغیه های امنیتی.
۵: تأیید تشکیل موقت یا دائم و یا انحلال رده های انتظامی در سطح استان در چهارچوب قوانین و دستورالعملهای مربوطه.
۶: نظارت بر حسن اجرای قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی ، گذرنامه و وظیفه عمومی.
۷: پیشگیری و مقابله با مشکلات مرزی و نظارت و مراقبت از مرزهای آبی و خاکی استان و برنامه ریزی بمنظور جلوگیری از هرگونه تردد و نقل و انتقالات غیرمجاز در چهارچوب سیاستها و خط مشی های مصوب.
۸: بررسی و تعیین مناطق ممنوع و محدود برای اسکان و تردد و تعیین گذرهای مرزی مجاز.
۹: بررسی و ارائه پیشنهاد ایجاد مرزهای رسمی(زمینی ، هوایی ، دریایی) استان به وزارت کشور.
۱۰: بررسی زمینه های مشترک همکاری با استانهای کشورهای همجوار و انعقاد یادداشت تفاهم همکاری محلی چهارچوب سیاستها و خط مشی های کلی نظام.
۱۱: برنامه ریزی ، هدایت و ایجاد هماهنگی های لازم در خصوص مبارزه با مواد مخدر قاچاق سلاح مواد منفجره ،کالا و ارز.
۱۲: نظارت برحسن اجرای قوانین و مقررات مربوط به تردد ، اقامت ، تابعیت ، استملاک و سایر امور مربوطه به اتباع و نمایندگیهای خارجی ، پناهندگان ، مهاجرین و آوارگان.
۱۳: فراهم آوردن تشکیل موجبات و تقویت شوراهای اسلامی بمنظور جلب مشارکت همه جانبه مردم استان در امور مشارکت پذیر و سازماندهی مطلوب آن و اعمال نظارت بر شوراهای فوق در چهارچوب قوانین و مقررات مربوطه.
۱۴: تشکیل و هدایت شوراهایی که مسئولیت آنها بر عهده استاندار می باشد و در هیئت تصمیمات متخذه شوراهای مذکور طبق قوانین و مقررات مربوطه.
۱۵: در غیاب شورای اسلامی شهر (بجز شهر تهران) استاندار جانشین شورای اسلامی شهر خواهد بود. در این حالت کلیه وظایف شوراهای اسلامی شهرهای تابعه استان به غیر از وظیفه مربوطه به تصویب برقراری یا لغو عوارض شهر و همچنین تغییر نوع و میزان آن برعهده استاندار می باشد.
۱۶ : ایجاد زمینه های لازم برای تأسیس و توسعه مجامع و تشکل های گوناگون فرهنگی ، اجتماعی ، سیاسی و تخصصی و نظارت برفعالیتهای آنها بمنظور گسترش مشارکت های مردمی در همه زمینه ها و نهادینه شدن آزادیهای سیاسی و اجتماعی.
۱۷: نظارت بر همه پرسی و کلیه انتخاباتی که بموجب قانون برگزار می گردد.
۱۸: انجام مطالعات و اقدامات اجرایی تقسیمات کشوری.
۱۹: نظارت بر حسن جریان امور مربوط به ثبت احوال.
۲۰: ایجاد زمینه مناسب جهت رشد و ارتقاء فرهنگی ، سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی بانوان و ایجاد هماهنگی بین دستگاههای ذیربط و نظارت بر فعالیت آنها.
۲۱: فراهم آوردن زمینه های مناسب برای رشد و پیشرفت و گسترش آموزش و پرورش، ورزش همگانی، بهداشت عمومی، آموزش عالی و تحقیقات.
۲۲: حفظ و حراست از ارزشهای نظام مقدس جمهوری اسلامی و گسترش فرهنگ اصیل اسلامی.
۲۳: هدایت و هماهنگی اقدامات مربوط به پیشگیری و جلوگیری از منکرات و مفاسد اجتماعی.
۲۴: فراهم آوردن زمینه های عدالت اجتمایی و فقر زدایی.
۲۵: اتخاذ تدابیر و اعمال هماهنگی لازم به منظور پیشگیری، کنترل و مهار بحران های ناشی از حوادث و بلایای طبیعی از قبیل سیل، زلزله و.. .
۲۶: نظارت بر امور ایثارگران و خانواده های معظم شهداء.
۲۷: هماهنگی و نظارت بر مسائل رفاهی کارکنان دولت و هماهنگ نمودن امور رفاهی آنان.
۲۸: مطالعه و بررسی امور اداری و استخدامی در استان و ارائه پیشنهادات لازم به سازمان امور اداری و استخدامی کشور و سایر مراجع ذیصلاح.
۲۹: نظارت بر حسن اجراء قوانین و مقررات.
۳۰: نظارت و بازرسی از کلیه ارگانهای موضوع ماده یک این مصوبه به جز مواردی که به حکم قانون مستثنی شده باشد و همچنین مراقبت در رفتار و اعمال کلیه کارکنان ارگانهای مذکور.
۳۱: ارزشیابی عملکرد مدیران بر اساس مصوبات و دستورالعمل های مراجع ذیصلاح.
۳۲: فراهم آوردن زمینه همکاری و ایجاد هماهنگی بین فعالیت های دستگاههای دولتی، سازمانهای محلی، نهادهای انقلاب اسلامی، شوراهای محلی در چهارچوب قوانین و مقررات مربوطه.
۳۳: نظارت و مراقبت در اجرای برنامه های عمرانی ( ملی ، استانی ) و در صورت لزوم دادن تذکر به مسئولین اجرائی و یا اعلام مراتب به سازمان و وزارتخانه مربوطه در جهت رفع نواقص احتمالی.
۳۴: نظارت بر حفظ و حراست از منابع طبیعی و محیط زیست و استفاده بهینه از منابع و امکانات بالقوه و موجود استان.
۳۵: شناسایی استعدادهای منطقه ای و تعیین نیازمندیهای استان و تصمیم گیری ، هماهنگی و هدایت برنامه ریزی و بودجه ریزی استان با تأکید بر اولویت های توسعه منطقه ای در چهارچوب سیاست ها و راهبردهای توسعه ملی.
۳۶: پیشنهاد وضع عوارض جدید بر فعالیتهای اقتصادی و خدماتی در محدوده استان و شناسایی منابع جدید درآمدی و پیشنهاد آن به مراجع ذیربط در جهت اجرای برنامه های توسعه منطقه ای.
۳۷: تلاش در جهت کسب منابع درآمدی مقرر در قوانین مربوطه در محدوده استان و همکاری با دستگاههای ملی ذیربط در این خصوص.
۳۸: هدایت و هماهنگی فعالیت بانکها و تعیین اولویت ها در اعطای تسهیلات تکلیفی بانکی در چهارچوب سیاستها و برنامه های توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی کشور و تشویق سرمایه گذاران از طریق تشکیل مؤسسات اعتباری غیردولتی و جذب سرمایه های محلی و سوق دادن آنها به سمت فعالیتهای تولیدی و عمرانی.
۳۹: نظارت ، هماهنگی و هدایت امور مربوط به صادرات غیر نفتی ، مبادلات مرزی ، ایجاد مناطق آزاد تجاری و صنعتی و مناطق ویژه حراست شده و تأسیس و راه اندازی بازارچه های مرزی طبق قوانین و مقررات مربوط.
۴۰: اجرای سایر وظایفی که در استانها از طریق مراجع ذیصلاح بر عهده استاندار محول میگردد.

ماده ۳_ استانداران به پیشنهاد وزیر کشور و تصویب هیأت وزیران با حکم رئیس جمهور منصوب می گردند.

ماده ۴ـ عزل استانداران به پیشنهاد وزیر کشور ، تأیید رئیس جمهور و حکم وزیر کشور انجام می شود. در صورت استعفاء، عزل ، فوت و یا سایر مواردی که مانع از انجام وظائف استانداران گردد. سرپرست استانداری موقتاً از سوی وزیر کشور تعیین می شود، وزیر کشور موظف است حداکثر ظرف مدت یکماه استاندار جدید را به هیأت وزیران پیشنهاد نماید.

ماده ۵ـ نصب و عزل فرمانداران با پیشنهاد استاندار و تأیید و حکم وزیر کشور خواهد بود.

ماده ۶ـ نصب و عزل بخشداران با پیشنهاد فرماندار و تأیید استاندار و حکم وزیر کشور خواهد بود. اختیارات وزیر کشور موضوع این ماه قابل تفویض به استانداران می باشد.

ماده ۷ـ در صورت استعفاء ، عزل ، فوت یا سایر مواردی که مانع انجام وظایف فرمانداران و بخشداران باشد سرپرست فرمانداری یا بخشداری از طریق استاندار تعیین می گردد. استاندار و فرماندار موظفند حداکثر ظرف مدت یکماه نسبت به معرفی فرماندار و بخشدار جدید اقدام لازم را معمول دارند.

ماده ۸ـ نصب مدیران کل و یا بالاترین مقامات اداری ، مدیران پروژه های ملی ، بالاترین مقام نهادهای انقلاب اسلامی ، فرماندهان نواحی و مناطق نیروهای انتظامی و مدیران صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران توسط وزراء یا بالاترین مقام دستگاه ذیربط با هماهنگی استاندار صورت می گیرد.

۱: چنانچه بین استاندار و وزیر یا بالاترین مقام دستگاه ذیربط در خصوص نصب مدیران استان اختلاف نظر وجود داشته باشد ، بمنظور حل اختلاف ، هیأتی مرکب از وزیر کشور ، یا بالاترین مقام دستگاه ذیربط و یکی از معاونین رئیس جمهور با انتخاب رئیس جمهور ظرف مدت یکماه تشکیل و اتخاذ تصمیم خواهند نمود.
۲: عزل و تغییر مدیران استان توسط وزیر یا بالاترین مقام دستگاه ذیربط و با اطلاع استاندار صورت می گیرد۰

ماده ۹_ کلیه مدیران کل و بالاترین مقامات اجرایی در استان و فرمانده ناحیه انتظامی موظفند عدم حضور خود را در محل خدمت به اطلاع استاندار برسانند و جانشین موقت خود را به وی معرفی نمایند.

ماده ۱۰_ رؤسا و مسئولین ادارات موضوع ماده ۸ در شهرستان با هماهنگی فرماندار منصوب می شوند.

۱: چنانچه بین فرماندار و مدیر کل یا بالاترین مقام دستگاه اجرایی استان در خصوص نصب روسا و مسئولین ادارات شهرستان اختلاف نظر وجود داشته باشد، بمنظور حل اختلاف ، هیأتی مرکب از استاندار بعنوان نماینده رئیس جمهور ، مدیر کل و یا رئیس سازمان ذیربط و فرماندار شهرستان مربوطه تشکیل و اتخاذ تصمیم خواهند نمود.
۲: عزل و تغییر رؤسا و مسئولین ادارات شهرستان توسط مقامهای مجاز دستگاههای ذیربط باطلاع فرماندار صورت می گیرد.

ماده ۱۱_ کلیه روسای ادارات و یا بالاترین مقام اجرایی در شهرستان و فرمانده منطقه انتظامی موظفند عدم حضور خود را در محل خدمت باطلاع فرماندار برسانند و جانشین موقت خود را به وی معرفی نمایند.

ماده ۱۲ـ در مواردی که استاندار حضور مدیری را در استان و فرماندار حضور رئیس اداره ای را در شهرستان در زمان معین ضروری بدانند مدیر یا رئیس مزبور موظف است از مرخصی یا مأموریت در آن زمان صرفنظر نموده و در محل خدمت خود حضور یابد.

ماده ۱۳ـ استانداران می توانند مستقیماً با مقامات عالیرتبه جمهوری اسلامی ارتباط برقرار نمایند و مسائل مورد نظر در قلمرو مأموریت خویش را مطرح سازند.

ماده ۱۴ـ فرمانداران می بایستی از طریق استانداران با مقامات موضوع ماده ۱۳ ارتباط برقرار نمایند.

ماده ۱۵ـ در اجرای اصل یکصد و بیست و هفتم قانون اساسی بمنظور فراهم آوردن زمینه های رشد و پیشرفت منطقه ای و اداره مطلوب و بهینه استان در صورت موافقت رئیس جمهور و تصویب هیآت وزیران در شرایط خاص و حسب ضرورت استانداران بعنوان نماینده ویژه رئیس جمهور تعیین می گردند که در اینصورت تصمیمات آنان در حدود اختیارات مشخص در حکم تصمیمات رئیس جمهور و هیأت وزیران خواهد بود.

ماده ۱۶ـ استانداران می توانند در اجرای وظایف واحدهای اجرایی در استان که بنحوی با برنامه های توسعه و سیاستهای عمومی، مسائل امنیتی و آرامش عمومی مرتبط است و همچنین ایجاد هماهنگی بین واحدهای مذکور و استفاده بهینه از امکانات آنها با رعایت قوانین ومقررات مبادرت به تهیه و ابلاغ دستورالملهای اجرایی نمایند. دستگاههای که از لحاظ تشکیلاتی بصورت منطقه ای فعالیت می نمایند و فعالیتهای آنها شامل چند استان میگردد لیکن مرکز آنها در یک استان قرار دارد موظفند در مورد فعالیتهای مربوط به هر استان با هماهنگی استاندار ذیربط اقدام نمایند.

ماده ۱۷ـ کلیه واحدهای قضایی در استان موظفند درخصوص مسائلی که بنحوی با آرامش و امنیت عمومی استان مرتبط می باشد، هماهنگی های لازم را با استانداران معمول دارند آئین نامه اجرایی این ماده توسط سازمان امور اداری و استخدامی کشور با همکاری وزارت کشور و وزارت دادگستری تهیه و به تصویب شورای عالی اداری خواهد رسید.

ماده ۱۸ـ کلیه دستگاههای اجرایی موظفند ترتیبی اتخاذ نمایند که استانداران از مأموریتهای سازمانی و اقدامات بعمل آمده و آخرین دستورالعملها و ضوابط و بخشنامه های صادره آگاهی داشته باشند. کلیه شوراهای ، ستاد و مجامعی که برای هماهنگی انجام وظایف دستگاههای اجرایی در استانها طبق قوانین و مقررات تشکیل میگردد زیر نظر استانداران فعالیت خواهند نمود.

ماده ۱۹ـ واحدهای اجرایی استان موظف به ارائه گزارش عملکرد دوره ای خویش به استانداران می باشند. استانداران می توانند در صورت لزوم حسب مورد خارج از دوره مزبور نیز از واحدهای استانی گزارش امور مربوط را دریافت نمایند.

ماده ۲۰ـ استانداران با هماهنگی وزارت کشور و موافقت وزارت خارجه میتوانند با مراکز فرهنگی و اقتصادی کشورهای دیگر ارتباط برقرار نمایند.۱: برقراری ارتباط رسمی و اداری با نمایندگان سیاسی و کنسولی در استان بر عهده استانداران می باشد. ۲: هرگونه ارتباط استانداران با مراکز سیاسی کشورهای دیگر حسب مأموریت محوله از طرف مراجع ذیصلاح کشور صورت خواهد گرفت.

ماده ۲۱ـ در اجرای سیاست عدم تمرکز و بمنظور تسریع در انتقال وظایف اجرائی مؤسسات و شرکتهای دولتی به واحدهای استانی، استانداران موظفند ضمن هماهنگی و همکاری با سازمان اموراداری و استخدامی موجبات تحقق هر چه سریعتر امر فوق را فراهم نمایند.

ماده ۲۲ـ بمنظور فراهم ساختن زمینه مناسب جهت هماهنگی بین فعالیتهای مختلف و افزایش قابلیتها و کارائی دستگاههای اجرائی و تحقق سیاستهای عمومی و برنامه های توسعه در استان و شهرستان شورای اداری استان به ریاست استاندار و شورای اداری شهرستان به ریاست فرماندار تشکیل می گردد. ترکیب، وظایف، اختیارات و نحوه کار شوراهای مزبور بر اساس آئین نامه ای خواهد بود که توسط سازمان امور اداری واستخدامی کشور با همکاری وزارت کشور تهیه و به تصویب شورای عالی اداری خواهد رسید.

ماده ۲۳ـ انجام مراسم تشریفات ( استقبال، پذیرائی و مشایعت ) از مقامات عالیرتبه داخلی و خارجی که رسماً به استان سفر می نمایند بعهده استاندار می باشد. آئین نامه اجرائی موضوع این ماده و همچنین نحوه انجام مراسم تشریفات مربوطه بموجب آئین نامه ای خواهد بودکه به پیشنهاد وزارت کشور و وزارت امور خارجه به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

ماده ۲۴ـ کلیه وظایف و اختیاراتی که بر عهده استانداران محول گردیده است فرمانداران نیز همان وظایف و اختیارات را (به استثنای اختیار مطرح در بند ۱۵ ماده ۲ این مصوبه) در شهرستان محل مأموریت خود را دارا هستند.

(مصوب شورای عالی اداری :۲۸/۷/۱۳۷۷)

محمدرضا

اختیارات و وظایف نمایندگان:
(۱) شرکت در جلسات عمومی و کمیسیونهای مجلس: نماینده مجلس بر اساس مسولیت نمایندگی باید با آمادگی کامل در جلسات رسمی مجلس و کمیسیون مربوطه شرکت کند و در بحث و بر رسی و تصویب طرحها و لوایح مشارکت داشته باشد.
– هر نماینده به جز رئیس مجلس ملزم است عضویت یکی از کمیسیون های دائمی را که برای آن انتخاب و تعیین می شود بپذیرد و در صورت تمایل می تواند در کمیسیون های دیگر مجلس با حق اظهارنظر و بدون حق رای شرکت کند . (قسمتی از ماده ۳۷ آیین نامه داخلی)
– در هر جلسه رسمی یک نفر از نمایندگان که مطلب مهمی داشته باشد و بخواهد به استحضار مجلس برساند می تواند تا یک ساعت قبل از شروع جلسه رسمی به عنوان نطق قبل از دستور در لوحه مخصوصی شخصا ثبت نام و مطالب خود را اظهارنماید و دو نفر دیگر از نمایندگان به نوبت طبق لیستی که با قید قرعه مشخص شده است صحبت خواهند کرد. وقت هر کدام از نمایندگان برای نطق ده دقیقه است و می تواند تمام یا حداقل سه دقیقه از حق خود را به یک نفر نماینده دیگر واگذار نماید. (ماده ۷۲ آیین نامه داخلی)
(۲) تذکر به مسوولان و کارگزاران: در صورتی که نماینده در یکی از سازمانهای دولتی یا وابسته بدولت عملیات مخالف اصول یا بر خلاف قانون و مقررات قانونی مشاهده نماید یا از سوء جریان اداره ای اطلاع پیدا کند حق دارد در باره آن موضوع توسط رئیس به وزیر مربوط کتبا تذکر دهد. وزیر باید پاسخ کتبی را مستقیما به نماینده ابلاغ نماید.
(۳) سوال: سوال ، مرحله ای شدیدتر از تذکر است. در هر مورد که وزیر مسوول در باره یکی از وظایف وی سوال کنند رئیس جمهور یا وزیر موظف است در مجلس حاضر شده به سوال جواب دهد.
(۴) استیضاح: شدید ترین اقدامی که نمایندگان نسبت به مواردی که آنها را تخلف رئیس جمهور- وزیر و هیات وزیران تشخیص می دهند انجام دهند استیضاح است.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی علاوه بر حضور در حوزه های انتخابیه در ایام تعطیلی ، در دفاتر استانی ملاقات مردم با نمایندگان نیز در ساعت های مشخصی که توسط روابط عمومی از رسانه های گروهی اعلام می شود با موکلین بدون تشریفات خاصی ملاقات می نمایند.علاقمندان می توانند با توجه به ساعت های اعلام شده به آدرس: تهران – خیابان ولیعصر – تقاطع خیابان امام خمینی (ره) – دفتر تماس مردم با نمایندگان مراجعه نمایند و یا جهت کسب اطلاع از چگونگی برنامه ها با شماره تلفن های ۶۴۶۹۸۸۱ و ۶۴۶۹۸۸۲ دفتر تماس مردمی روابط عمومی تماس حاصل نمایند.- ضمن این که کلیه مکاتبات مردم با نمایندگان توسط دبیرخانه مستقیما در اختیار نمایندگان قرار می گیرد کلیه نامه هایی که حاوی پیشنهاد و طرح و انتقاد در رابطه با مسایل مطروحه در مجلس می باشد از طریق روابط عمومی در اختیار کمیسون ها، نمایندگان و مسئولین ذی ربط قرار می گیرد.- دایره ارتباطات مردمی روابط عمومی مجلس با اختصاص شماره تلفن های ۶۴۶۶۵۷۶ و ۶۴۶۶۵۷۷ برای تماس مردم جهت ارایه پیشنهادات و انتقادات با جمع آوری نظرات بولتنی را به صورت منظم در اختیار نمایندگان و مسئولین ذی صلاح قرار می دهد.همچنین شماره تلفن های فوق سؤالات قانونی و مصوبات مجلس را نیز پاسخگو می باشد.
مصونیت نمایندگان:
نمایندگان مجلس در مقام ایفای وظایف نمایندگی در اظهار نظر و رای خود کاملا آزادند و نمی توان آنها را به سبب نظراتی که در مجلس اظهار کرده اند یا آرایی که در مقام ایفای وظایف نمایندگی خود داده اند تعقیب یا توقیف کرد.
استعفای نمایندگان:
هر نماینده ای می تواند از مقام نمایندگی استعفا دهد بشرط اینکه دارای دلیل موجهی باشد. پذیرش آن با اکثریت مطلق آرای حاضرین است. در صورتی که نماینده ای بیش از حد مجاز غیبت غیر موجه داشته باشد مستعفی شناخته خواهد شد.
ارزیابی و نظارت بر کارهای قوه مجریه یکی از وظایف عمده مجلس و بیانگر رابطه این قوه با قوه مجریه است و از جهات سیاسی و اجتماعی مهمتر از وظیفه قانونگذاری است.

نظرپور

جناب محمد رضا به نظر می رسد لازم نبود این همه زحمت بکشی ، کافی بود مشخص بفرمائید آیا عزل و نصب مدیران دستگاه های دولتی از وظایف استاندار استنانه یا نماینده مجلس و همچنین قانونگذاری و نظارت برعملکرد مدیران دستگاه های دولتی از وظایف نماینده مجلسه یا استاندار استان؟حواب مشخصه . وبحث اینجاست چرا با شفاف بودن وظایف این اختلاف سلیقه ها سبب دود شدن منافع عمومی میشود؟ می بینید هم استاندارمحترم وهم نماینده گرانقدر چقدر از وقتشان را صرف هماهنگی و فراهم آوردن مراتب تعامل می نمایند در حالیکه میتوانستند این زمان از دست رفته را که حاصلی جز یک مورد عزل ونصب ندارد صرف تعریف و مطالعه طرح های عمرانی و … برای شهرتان بکنند. در کشوری که با وجود قوه قضائیه معاون اول رئیس جمهور علاوه بروظا یف ذاتی خود مسئولیت مبارزه با فساد اقتصادی دولت گذشته را که با دست باز این همه اختلاسها را رقم زد،پیدا میکند نمی توان حتی به حداقل ایده آل ها هم فکر کردو …

رضا

ضمن تشکر از اقای زارعی واقعا شجاعت به خرج دادند حرف های دل مردم مغان راگفتی دوست گرمی(محمد رضا) این جوری که شما از برومند دفاع می کنی مشخصه که از یاران در جه یک ان هستی خوب مانع نداردولی وظابف استاندار و نمایندگان را شرح دادیدلطفا بفر مایید در کدام بند ان امده نمایند باید با احساسات مردم بازی کند الخصوص در بحث منطقه ازاد و تبدیل پار س اباد به استان مرزی وجدای پارس اباد از اردبیل وصل به تبریز واستخراج نفت مغان را در دولت احمدی نژا دمی گفت کارش راتمام کرده ام واعتبار تخصیص داده شد در چند روز اینده اجرای می شود بیمارستان ۱۲۰ تختخواب در دولت احمدی نژاد می گفت اعتبار تخصیص داده شده در پایان سال افتتاح میشو د کدام پایان سال خدامی داند وچند روز پیش اقای برومندگفت برای بیمارستان اعتبار تخصیص داده شده این اعتبار را دولت داده و چه طور جنا ب عالی می فرمایید دولت بانماینده ما همکاری نمی کند از حرف های شما نتیجه می گیرم که برومند دروغ گفته اعتبار تخصیص داده نشد ه و می گوییددولت با برومند مشکل دارد چرا چون اصوا گر است نه اکثریت نماینده های استان اصوا گرا ست دولت چرا با انها مشکل ندارد با نماینده ما دارد برومند با نماینده گان استان هم اب اش توی یک جوب نمی رود انه هم اصول گراهستند فکر کنم وبا روی کار امدن دولت روحانی اقای برومند به دلیل اختلاف نظر شدید وکار شکنی در مسائل سیاسی از مجمع نمایندگان استان با رای اکثریت عزل کرداند

محمدرضا

جناب نظرپور این ضعف استاندار و مدیران دولتی است که نمیتوانند افراد کاردان خودرا از ترس نمایندگان بر سرکار آورند .

شهروند

با سلام خدمت دوستان گرامی بنده هم با آقایان زارعی و نظرپور موافق هستم و به آقای محمد رضا عرض میکنم چرا این تعصبهای بیهوده را کنار نمیگذاریم چرا چشمان خودمان را به واقعیتهای موجود بسته ایم از مدیریت محترم سایت وزین مغانه خواهش میکنم از امثال زارعی ها یا نظرپور ها حمایت کنید تا زبان گویای مردم خاموش نشود

نظرپور

تشکر آقای شهروند شما لطف دارین.

علی

شهروند عزیزمگر آقای نصیری نمی دانستند که کاندیدای مجلس خواهند شد ؟ صد البته که با نیت قبلی صاحب این پست شدند تا از نمد مردم پارس اباد کلاهی برای خود ببافند . یا کم تجربه هستید و یا اینکه انقدر تعصب فامیلی و یا احیانا تیمی و باندی به آقای نصیری دارید که نمی توانید خیانت تاریخی ایشان را ببینید و باور کنید . شما موضوع انتصاب و خلع آقای سروی مدیر مخابرات را که مشکلات ان یک از هزار مسائل فرمانداری را ندارد بروید بررسی کنید و در اینده نتیجه این اقدام سطحی مسئولین را و باز خورد ان در بین کارکنان را ارزیابی کنید . حال چطور ما باور کنیم که اقای نصیری برای خدمت به منطقه امده بود ؟ شهروند عزیز نیکولو برناردو ماکیاولی فیلسوف سیاسی ایتالیایی معتقد بود که برای رسیدن به هدف باید از تمام ظرفیتهای خوب و بد استفاده کرد و میبینیم که آقای نصیری از ظرفیتهای به نفع خود و به ضرر مردم بهینه استفاده کرد و در این مسیر کوچکترین اهمیتی به ارزوهای مردمی که بعضا گول چرب زبانی های ان را خوردند، ندادند . اسرار ازل را نه تودانی و نه من وین حرف معما نه تو خوانی و نه من هست ، از پس پرده گفت و گوی من و تو چون پرده بر افتد ، نه تو مانی و نه من . به فکر پارس اباد خودمان باشیم . پیروز باشید

خدابخش زارعی

با سلام خدمت دوستان عزیزم و عرض خسته نباشید خدمت برادر بزرگوارم جناب آقای نظرپور که واقعا فرمایشات ارزشمندی را ارائه فرمودن و با تشکر از تمامی همشهریان عزیزم و آرزوی موفقیت برای مدیریت سایت محبوب مغانه برادر جان یاشیاسان

رضا

تقدیر وتشکر ازمسئول پایگاه خبری تحلیلی مغانه که فردی ا ست نترس وشجاع از افرادی چون زارعی ونظرپوروامیرپور که حرف دل مردم را میگن حمایت می کند

محمد علی

آقای نظرپور و آقای زارعی چه دل و قلوه ای به هم میدند و میگیرند

دلسوز مغان

سلام وعرض ادب خدمت بردار بزرگوارم جناب خدابخش زاعی عزیز،حرفهای جنابعالی گویای خیلی از واقعیت هاست اما هر ۴ سال یکبار دچار تردید و اشتباه تاریخی می شویم که نه تنها جبران آن به نظرم جوابگوی فرصت های از دست رفته گذشته نخواهد اما در انتخابات آتی میتوان با انتخاب صحیح به دور از هرگونه احساسات و خیال بافی به آینده مغان کمک کرد.قطنا اگر انتخاب صحیح داشته باشیم نماینده انتخابی از حقوق مردم مغان نه تنها در سطح استان بلکه در سطح کشور بخوبی میتواند دفاع کند…. به امید روزی که نام مغان آوازه کشور عزیزمان ایران گردد.آمین یا رب العالمین