- پایگاه خبری تحلیلی مغانه آنلاین - http://moghanehonline.ir -

انتقاد کارگران شرکت های مغان و پارس از وضعیت حقوق و دستمزد

به گزارش روز جمعه مغانه، با توجه به مصوبه شورای عالی کار، از ابتدای فروردین ماه سال ۹۴ حداقل دستمزد ماهیانه کارگان پیمانی و قراردادی ۷۱۲۴۲۵ هزار تومان اعلام شد که در مقایسه با پارسال از رشد ۱۷درصدی برخوردار است.
همچنین بر اساس این مصوبه، حق مسکن ماهیانه ۴۰۰۰۰ ،حق بن نقدی خواروبار ۱۱۰۰۰۰ ،حق اولاد دو فرزند۱۴۲۴۸۲ ،حق سنوات روزانه ۱۰۰۰ ،حق مزد روزانه ۲۳۷۴۷ ،مجموع دریافتی افراد مجرد۸۹۲۴۳۰ ،مجموع دریافتی افراد متاهل یک فرزند۹۶۳۶۷۱ و دو فرزند۱۰۳۴۹۱۲ تومان اعلام شده است.
طبق اظهارات کارگران این دو مجموعه، پیمانکاران این شرکتها نه تنها مزایا و موارد فوق را پرداخت نمیکنند بلکه در پرداخت حداقل دستمزد کارگران که پایه حقوق آنان میباشد نیز خلاف قانون عمل میکنند و پایین تر از مبلغ قرار داد به کارگران میپردازند.
این عده گفتند با توجه گرانی ها و تورم موجود در کشور مبلغ پرداختی حتی کفاف ده روز هزینه خورد و و خوراک و معیشت آنان را نمی دهد و کارگران را در تامین نیازهای اساسی زندگی با مشکلات جدی مواجه می سازد.
این کارگران ادامه داند، متاسفانه مسوولان و پیمانکاران از خودشان نمی‌پرسند، یک کارگر اجاره نشین چگونه می‌تواند با این وضعیت، خرج زندگی و وام و قسط و هزار مشکل دیگر را حل کند.
تبعیض و تعطیلی بدون حقوق و دستمزد در طول ایام سال یکی دیگر از معضلاتی است که کارگران پیمانی این دو بنگاه کشاورزی و اقتصادی با آن دست و پنجه نرم میکنند.
طبق اظهارات این کارگران که به دلیل ترس ازدست دادن کار خواستند نامشان فاش نشود، کسانی که در شرکت دارای پارتی و آشنا و فامیل هستند و توسط افراد مختلف سفارش شده اند به طور کامل حقوق و دستمزد خود را دریافت میکنند و در طول سال بدون تعطیلی بکار گرفته میشوند اما کسانیکه آشنایی ندارند و بی کس و کارند ماهها بدون حقوق،مزایا و بیمه راهی خانه هایشان میشوند و به انتظار به کار گماری مجدد و دریافت حداقل حقوق و دستمزد می نشینند.
پیمانکاران این دو شرکت در حالی با تاخیر و تعلل در پرداخت حقوق و دستمزد، مزایا و عیدی، کارگران را دچار مشکل می کنند که طبق قانون مصوب شورای عالی کار کارفرما موظف است در طول مدت قرارداد بدون هیچگونه تعطیلی و کسورات دریافتی حقوق کارگر را به طور کامل و در موعد مقرر بپردازد حتی اگر کار تعطیل شود و از طرفی این تاکید قانونی نیز وجود دارد که اگر کارگری به میزان کمتر از یکسال نیز در واحدی مشغول به فعالیت بوده، به همان نسبت باید از عیدی برخوردار شود و این کارکردها می تواند حتی به میزان یکماه نیز باشد.
این عده همچنین ناقص رد شدن و قطع بیمه را از دیگر مشکلات اساسی برخی از کارگران پیمانی شرکت های مغان و پارس اعلام کرد و افزودند: بسیاری از کارگران چند ماه بعد از آنکه بیمه‌شان به دلایل واهی قطع شده است، از این موضوع خبردار می‌شوند و اگر کسی هم قصد شکایت کردن به مراجع مربوطه را داشته باشد با ممانعت پیمانکارن شرکت مواجه میشوند و آنان را تهدید به اخراج و از دست دادن کار مینمایند و به طریقی کارگران را از طرح شکایت منصرف میکنند.
عدم ارائه نسخه دوم قرارداد به کارگران و جلوگیری از آگاهی یافتن کارگران با مفاد قرارداد یکی دیگر از مشکلاتی است که کارگران این بخشها به آن اشاره کردند و اظهار داشتند که پیمانکاران به هیچ عنوان برگه قرار داد فی مابین را که قاعدتا نسخه دوم آن باید در اختیار کارگر قرار بگیرد خودداری کرده و از ارائه آن سر باز میزنند.
از دلایل دیگر نگرانی کارگران قرارداد موقت و پیمانی از تمدیدنشدن قرارداد کاری شان در سال آینده است که هر ساله گریبان گیر آنان میشود در شرایطی که فکر و ذکر کارگران تامین معیشت و گذران زندگی است نمی‌توان از آنها انتظار داشت تمام توان خود را صرف بهبود تولید و کار نمایند.
*گزارش از رضا امیرپور

14 Comments (Open | Close)

14 Comments To "انتقاد کارگران شرکت های مغان و پارس از وضعیت حقوق و دستمزد"

#1 Comment By ناشناس On 2015/05/02 @ 9:20 ق.ظ

اگر به پیمانکاران این دو شرکت نگاه کنید در عرض چند ماه با تضییع حق و حقوق کارگران صاحب ثروت های آنچنانی شده اند . کارگران این دو شرکت روز به روز لاغر و برعکس پیمانکاران چاق و چله می شوند. کسی هم نیست به این وضع رسیدگی کند.

#2 Comment By کارشناس شرکت On 2015/05/02 @ 12:12 ب.ظ

ضمن تشکر از خبر نگار محترم وتایید خبر کسانی که در شرکت مغان و پارس دارای پارتی و آشنا و فامیل هستند و توسط افراد مختلف سفارش شده اند در بخش ستاد وکارهای دفتری و ارام وراحت مشغول میشوند و به طور کامل حقوق و دستمزد خود را دریافت میکنند و در طول سال بدون تعطیلی بکار گرفته میشوند جالب است مشاوران مدیرعامل هم حقوق مزایا بهره وری میلیونی دریافت میکنند.

#3 Comment By از کشت و صنعت مغان On 2015/05/03 @ 1:22 ب.ظ

مسئول محترم سایت مغانه
سپردن کارها به پیمانکاران یکی از برنامه های دولت جمهوری اسلامی در خصوص استفاده از توانمندی های بخش خصوصی می باشد و در این میان اگر حق و حقوقی نیز ازکارگران ضایع شود قطعا قابل طرح در دستگاه های نظارتی من جمله اداره محترم کار می باشد. الحق و والانصاف مدیر عامل فعلی شرکت هم طی جلسات مختلف در خصوص رعایت قانون و مقررات را در پرداخت های قانونی متذکر می شود. اما در خصوص حیف و میل اموال دولتی لازم است ذکر شود که اگر در این خصوص مدارک مستندی وجود داشته باشد از طریق سازمان بازرسی و یا حسایرسی و دیوان محاسبات رسیدگی می شود. لذا طرح بعضی از مسائل از سوی بعضی از اشخاص ممکن است مغرضانه بوده و طرح این موضوع در شان رسانه ای همچون مغانه نمی باشد.

#4 Comment By از کشت و صنعت مغان On 2015/05/03 @ 1:40 ب.ظ

جناب آقای فولادی مسئول محترم سایت مغانه
همانگونه که مطلع هستید سپردن کارها به بخش خصوصی و کوچک نمودن تصدی دولت یکی از سیاست های دولت و نظام بوده و این روند ادامه خواهد یافت اما در مورد تضییع حقوق کارگران از سوی پیمانکاران باید عرض شود که اگر در این خصوص موارد و مستنداتی موجود می باشد قطعاً از سوی دستگاه های نظارتی و ذیربط بخصوص در اداره محترم کار شهرستان و استان قابل طرح و برررسی می باشد.
الحق و الانصاف مدیر عامل محترم و فعلی شرکت در خصوص رعایت حقوق کارگران از سوی پیمانکاران در این شرکت بارها جلسه گذاشته و در این مورد بشدت حساس می باشد. درخصوص پرداخت و دریافت ها هم گاهی آنچنان شایعاتی به راه می اندازند که هیچگونه سندیتی وجود ندارد. قطعا ممکن است در تمام دستگاه ها بر حسب کار افراد و یا مدارک تحصیلی و سابقه مدیریتی و امانتداری آنچه تحت عنوان بهره وری و یا اضافه کاری و … پرداخت می شود با یکدیگر کمی متفاوت باشد. لذا طرح بعضی از موضوعات و نظرات در سایت محترم مغانه که از سوی افراد مغرض بیان می شود اغراق و یا دور از حقیقت می باشد.

#5 Comment By ناشناس On 2015/05/03 @ 1:42 ب.ظ

اروجعلی محمدی گام های بلندی در راستای احیا و رونق کشت و صنعت مغان برداشته است که در آینده نزدیک آثار و ثمرات آن را به عینه خواهیم دید.

#6 Comment By راستگو On 2015/05/03 @ 5:33 ب.ظ

سلام آقای فولادی خسته نباشید.
آنهاییکه منتظر بودند کشت و صنعت مغان از نفس بیافتد و آن را تصاحب کنند الان می بینند که در طول یکسال گذشته با اقدامات ستودنی حاج آقا محمدی نه تنها شرکت کشت و صنعت مغان روند رو به رشد دارد بلکه در دامپروری شیر دو برابر و شکر نیز در کارخانه قند بطور محسوسی افزایش یافته است. مدیرعامل محترم بشدت مخالف واگذاری شرکت به بخش خصوصی است. کشت و صنعت مغان پیشانی ایران عزیز است.

#7 Comment By مهدی On 2015/05/09 @ 4:32 ق.ظ

آقای حاج اروجعلی محمدی این شرکت را با تدبیر و همت خود از فروپاشی نجات داده است. طبیعی است شرکت به این بزرگی و عظمتی مشکلاتی هم داشته باشد ولی انصافا آقای محمدی مدیر توانمند و با تجربه ای است و این شرکت در زمان مدیریت وی با جهش اقتصادی و تولیدی رو به رو خواهد شد. این را هم گفته باشم در صداقت، پاکدستی ، تعهد و شایستگی اروجعلی محمدی هیچ شکی نیست.

#8 Comment By م- ر On 2015/05/09 @ 4:37 ق.ظ

کشت و صنعت مغان به خاطر ضعف و ناتوانی مغانی و پاکیزه (مدیران عامل سابق)، به ویرانه تبدیل شده بود و ا روجعلی در حال بازسازی و نوسازی این خرابه و ویرانه است. باید کمکش کنیم تا آنرا دوباره احیا و زنده و پوبا کند.

#9 Comment By دلسوز مغان On 2015/05/11 @ 3:23 ب.ظ

دست به دست دهیم تا شرکت کشت وصنعت مغان احیا شده و به آن جایگاه واقعی خودش نه تنها در سطح کشور بلکه در خاورمیانه دست یابد..انشاالله

#10 Comment By pepan On 2015/05/23 @ 6:20 ق.ظ

با عرض سلام و خسته نباشید خدمت مدیر سایت محترم مغانه
من هم یکی از کارگران پیمانی شرکت پارس هستم..و به طور ۱۰۰% تایید می کنم این گزارش رو و به کسانی که نظر دادن درباره این خبر باید بگم که خوب مطلب رو بخونین بعد نظر بدین..
موضوع حق و حقوق کارگران هست نه وضعیت کشت و صنعت..موضوع پابرجا موندن کشت و صنعت مغان جای خود..
کارگر با این حقوق نمیتونه تا سر برج دووم بیاره..
آقایان و حضار محترم سایت مغانه کارگران رو تا ساعت ۷ الی ۸ عصر نگه می دارن ازشون حسابی کار میکشن بعد سر برج از اضافه کاری خبری نیست..
باید این مسائل رو کی پیگیر بشه..؟من خودم هم از ترس از دست دادن کارم نمیتونم اعتراض کنم..
درد کارگران یکی دو تا نیست که حل بشه..از بیخ باید اصلاح شه این موضوع..
ولی من خودم تمام موضوع رو تو یک جمع بندی به جناب آقای ربیعی ایمیل خواهم کرد مکررا و بارها تا بتونم حقوق این کارگران رو به نحو احسن جویا باشم از وزیر کار و رفاه

#11 Comment By رضاامیرپور On 2015/05/23 @ 8:38 ق.ظ

باسلام
محض اطلاع دوستان و عزیزانی که به نیابت ازشرکت مغان درباره سایت مغانه و ارسال این گزارش انتقاداتی را مطرح کردند باید عرض کنم که به قول دوست عزیزمان که قبل از بنده عنوان کردند شما یا گزارش را نخواندید و یا اگر خواندید متوجه موضوع گزارش نشدید این گزارش درباره مشکلات کارگران پیمانی و تضییع حق و حقوق آنان تهیه شده است و ربطی به پرسنل شرکت و مدیریت آن ندارد اینکه فرمودید اگر مستنداتی هست میتوانید از مجاری قانونی پیگیری کنید درست است اما نکته ای را باید محضرتان عرض کنم طبق مواد سه،چهار و پنج از فصل سوم قانون مطبوعات نشریه ها و خبرگزاری ها حق دارند:
نظرات، انتقادات سازنده، پیشنهادها، توضیحات مردم و مسئولین رابا رعایت موازین اسلامی و مصالح جامعه درج و به اطلاع عموم برسانند.
تبصره ـ انتقاد سازنده مشروط به دارا بودن منطق و استدلال و پرهیز از توهین، تحقیرو تخریب می باشد.
هیچ مقام دولتی و غیردولتی حق ندارد برای چاپ مطلب یا مقاله ای درصدد اعمال فشار بر مطبوعات برآید و یا به سانسور و کنترل نشریات مبادرت کند.
کسب و انتشار اخبار داخلی و خارجی که به منظور افزایش آگاهی عمومی و حفظ مصالح جامعه باشد با رعایت این قانون حق قانونی مطبوعات است.
در ثانی در هر برهه ای هر مدیری که بر سر کار آمده از سوی برخی کارکنان شرکت مورد ستایش و تمجید قرار گرفته چه بسا بعد از اینکه جناب محمدی هم از شرکت رفتند شما عنوان کنید که برخلاف مدیران قبلی این مدیر توانمند و بابرنامه تر است و تحولات بزرگی در شرکت انجام داده است.
علی هذا روشن است که فرمایشات شما از روی تعصب و جانبداری عنوان میشود و به نیکی میدانید که جایگاه کارگر در این دو شرکت چگونه رقم میخورد و چه سرنوشتی در انتظار این قشر زحمتکش و مظلوم است.مطمئن باشید بنده و همکارانمان در حمایت از این قشر زحمتکش و پرتلاش تا جایی که در توان داریم حمایت و پشتیبانی خواهیم کرد و اگر جز این باشد خیانت و خباثت در حق این عزیزان است.
در پایان ذکر این مطلب را ضروری میدانم که طبق رسالت خبرنگاری،اگرشما و مجموعه این دو شرکت هم اگر حرف و سخنی برای اظهارکردن و منتشر کردن داشته باشید با دعوت از این مجموعه میتوانید سخنان و ابهامات موجود را به گوش مردم و سایر مسئولان برسانید.
با سپاس و تشکر فراروان
رضاامیرپور

#12 Comment By زحمتکش On 2015/09/18 @ 9:38 ق.ظ

عزیزانی که از دو مجموعه پارس و مغان درمورد لگد کوب شدن کارگران پرتلاش و زحمتکش در زیر پای پیمانکاران انتقادکرده اند و انتقادشان هم کاملأ بجا وحقیقی است تشکر میکنیم واز مسعولین مربوطه نیز استدعای رسیدگی داریم،,،،،،،،،،

#13 Comment By کارگر On 2016/07/16 @ 5:10 ب.ظ

متاسفانه این وضعیت غیر قابل تحمل است طبق قانون افراد کارگر باید یک و سیصد تومان حقوق بگیرند نه تنها پانصد تومان کسری حقوق داریم بلکه آن هشتصد تومان را با تاخیر بسیار میدهند الان چهار ماه است که هیچ حقوقی دریافت نکردیم هر کسی هم شکایتی داشته باشد میگویند اگر مشکلی دارید بفرمایید سر کار ه دیگری

#14 Comment By ناشناس On 2016/10/20 @ 10:18 ب.ظ

درشرکت وکشت صنعت پارس بین کارگر ومهندس چقدر در دریافتی کلی باید فاصله
باشد تا تعادل وتبعض نباشد مهندس ومدیران
وسرپرستان ورئیسها حق دادند ازتمام کمال تمامی مزایا برخوردار بشود منجمله مرخصی برود صدوبیست ساعت اضافکاری میگیرد ولی کارگرویا کارمند نمیتواند بگیرد
هزینه ایاب ذهاب چند برابر کارگر وی کارمند میگیرند ولی از نظرکاری مشابع
ودریک مقصدحرکت ودریک مبدا پیاده
میشوند هزینه حق سرپرستی ورئیسی و
مدیری چند برابر کارگر وکارمند هستش ومدام هم بیهوده درماموریت بسر میبرند