امروز: پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
زمان انتشار : اکتبر 20th, 2013 10:28 | کد خبر : 1233 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

انتقاد نتیجه ی ستارخان از وضع مقبره ی سردار ملی

قبر ستارخان سردار ملی در جوار حضرت عبدالعظیم حسنی در شهر ری قرار دارد و اگر گوش شنوائی در اطراف آن محل باشد بیشترین جمله‌ای که از زیارت‌کنندگان قبر آن مرحوم شنیده می‌شود این است که: «…ستارخان در غربت خیلی مظلوم واقع شده است…» به گزارش خبرگزاری مهر از تبریز، یکصدمین سالگرد ستارخان سردار ملی […]

16899_340

قبر ستارخان سردار ملی در جوار حضرت عبدالعظیم حسنی در شهر ری قرار دارد و اگر گوش شنوائی در اطراف آن محل باشد بیشترین جمله‌ای که از زیارت‌کنندگان قبر آن مرحوم شنیده می‌شود این است که: «…ستارخان در غربت خیلی مظلوم واقع شده است…»
به گزارش خبرگزاری مهر از تبریز، یکصدمین سالگرد ستارخان سردار ملی نزدیک است اما قبر وی و دختر آن مبارز و بزرگمرد تاریخ در وضعیت خوبی قرار ندارد و گرچه وعده‌های بسیاری در خصوص بازسازی قبور آن‌ها داده شده اما پس از دو سال همچنان در وضعیت نامناسب باقی مانده‌اند.
نتیجه ستارخان سالروز تولد ستارخان را در آستانه یکصدمین سالگرد شهادت‌گونه سردار ملی بهانه قرار داده و یادآور شد: اهمیت و مطالعه تاریخ و شرح حال پیشینیان بر همگان واضح بوده و جمله معروف «تاریخ معلم انسان‌هاست» از امام خمینی(ره) آویزه گوش همه بخصوص افراد فرهیخته و اهل مطالعه است، از این رو شایسته است که بزرگان تاریخ خود را که کشورمان مدیونشان بوده را به فراموشی نسپرده و از آن‌ها یاد کنیم.

سامی سردار ملی اظهار داشت: در مجامع ملّی و بین‌المللی قاعده بر این است که یکصدمین سالگرد تولد و یا وفات بزرگمردان بصورت ویژه نکو داشته می‌شود تا ضمن قدردانی از این افراد برای آیندگان نیز تلنگری باشد.
 وی با بیان اینکه جای بسی خشنودی است که یکصدمین سالگرد وفات ستارخان در زمان دولت تدبیر و امید جناب آقای دکتر روحانی خواهد بود و بدیهی و روشن است که در این مورد اقدامات لایقی انجام خواهد گرفت، خواستار شد: انتظار می‌رود و تقاضا می‌شود در آستانه یکصدمین سالگرد وفات آن مرحوم هیئت محترم دولت در برگزاری بزرگداشت یکصدمین سالگرد وفات ستارخان در ۲۵ آبان ۱۳۹۳ ستادی معرفی و هزینه برگزاری آن را در بودجه سال ۹۳ پیش‌بینی کند.

سردار ملی تصریح کرد: این مراسم باید بار علمی قوی داشته باشد و در سطح بین‌المللی و بالایی برگزار شود چراکه اگر چنین نباشد مانند برخی از شخصیت‌های تاریخی و فرهنگی کشورمان، کشورهای همسایه آن را تصاحب کرده و این مراسم توسط آنان برگزار خواهد شد.
وی در عین حال از وضعیت نامناسب قبور ستارخان و دخترش ابراز نارضایتی کرد و اظهار داشت: در پی ماموریتی اداری در قم جهت قرائت فاتحه سر قبر عمه بزرگمان (دختر بزرگ ستارخان) حاضر شدم ولی با صحنه ناراحت‌کننده‌ای مواجه شدم، تمام سنگ قبر‌ها با خاک یکسان شده بود.
سردار ملی ادامه داد: بانو حاجیه سلطان ستاری دختر بزرگ ستارخان سال ۱۳۶۵ در تهران وفات یافت و در آرامستان دارالسلام قم در نزدیکی قبر آیت‌الله شیخ حسین غفاری به خاک سپرده شده است و این درحالیست که استاندار قم سال ۱۳۹۰ در بازدید از آرامستان دارالسلام بر مزار عالم مجاهد شهید آیت‌الله غفاری حاضر شده و ضمن قرائت فاتحه و ادای احترام به ساحت این شهید گرامی بر لزوم بهسازی این آرامستان و ساخت یادمانی در خور شأن این شهید بزرگوار تاکید کرد.
نتیجه سردار ملی افزود: حال در پی اجرای ساخت این یادبود سنگ قبر دختر ستارخان و ده‌ها قبر دیگر برداشته شده و اکنون نزدیک دو سال است که بازسازی نشده و محیط نامناسبی ایجاد شده است و گفتنی است که قبر آن مرحومه داخل اتاقی بود که اکنون در محیطی باز قرار گرفته است.
 از سوی دیگر سردار ملی با اشاره به قبر ستارخان گفت: در مورد بازسازی قبر آن مرحوم و ساخت مقبره و یا انتقال شرعی قبر آن مرحوم در تبریز بار‌ها صحبت شده و وعده‌هایی داده شده است ولی افسوس تابحال عملکردی مشاهده نشده است.
ستارخان قهرمان مشروطیت در ۲۸ مهرماه ۱۲۴۵ هجری شمسی در ۸۰ کیلومتری تبریز و در روستای سردار کندی (تا سال ۱۳۸۱ نام این روستا بیشک بود) به دنیا آمد. در دوران مبارزات مشروطیت جوانمردانه در مقابل قشون عظیم محمدعلی شاه مبارزه کرده و پیروز شد.
او با رشادت‌هایی که از خود نشان داد از طرف مجلس به وی لقب سردار ملی داده شد و در ‌‌نهایت در اثر ظلم و نیرنگ دولت روس و اصرار دولت مرکزی مجبور به عزیمت به سمت تهران شد و در آنجا نیز در ادامه سناریوی از قبل تعیین شده و طی دسیسه‌ای در تراژدی پارک اتابک در ۱۴ مردادماه سال ۱۲۸۹ هجری شمسی درست در سالروز صدور فرمان مشروطیت توسط مظفرالدین شاه، زخمی شده و پس از چهار سال زندگی در گوشه عزلت و انزوا در ‌‌نهایت بطور مظلومانه‌ای در ۲۵ آبان‌ماه سال ۱۲۹۳ شهادت‌گونه زندگی را بدرود گفت.

اخبار مرتبط

نظرات