- پایگاه خبری تحلیلی مغانه آنلاین - http://moghanehonline.ir -

امتیاز تکثیر، تولید و فروش بذر هیبرید ذرت به کشت و صنعت پارس واگذار شد

Bazr

به گزارش روز یکشنبه مغانه، در جلسه ای که به همین منظور درمحل ستاد سازمان تحقیقات، آموزش وترویج کشاورزی برگزار شد، رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذرسازمان در سخنانی، رونق بذر را زمانی اعلام کرد که تحقیقات مشتری مدار با مشارکت بخش خصوصی یا برون سپاری وظائف دولتی به بخش خصوصی با ارائه بذر مناسب قوت گرفت و گردش مالی لازم را دراین بخش به وجود آورد.

گودرز نجفیان، با اشاره به رویکرد دولت مبنی بر برون سپاری وکاهش تصدی گری، تولید بذر را یکی ازاین زمینه ها عنوان و ابراز امیدواری کرد با برون سپاری و تقویت بخش خصوصی درآینده شاهد فعالیت های گسترده ای ازسوی آنان درزمینه تولید بذرهیبرید باشیم.

وی، ازمدیران شرکت پارس خواست تا با دقت بسیاربتوانند این بذر را تولید و دربخش کشاورزی ارائه کنند.

جلال گلچین مدیرعامل و عضوهیات مدیره شرکت کشت و صنعت و دامپروری پارس ضمن معرفی توانمندی های این شرکت خصوصی درزمینه کشاورزی ، سابقه بذری این شرکت را 20 سال قبل ذکرکرد که درزمنیه تولید هیبرید ذرت بذری دارای برند ویژه ای بوده است.

وی، از اعتماد سازمان تحقیقات به این شرکت تشکرکرد و شرکت پارس را متعهد دانست تا نسبت به تولید و تکثیر این بذرها با دقت بسیاراقدام کند.

حجت الاسلام حبیب برومند نماینده مردم پارس آباد درمجلس شورای اسلامی این تفاهم نامه را در راستای فرامین مقام معظم رهبری مبنی برواگذاری کارهای کشاورزی به بخش خصوصی دانست و این رویکرد را برای کشور مفید ارزیابی کرد.

عباس کشاورزمعاون وزیرجهادکشاورزی در امورتولیدات زراعی، خصوصی سازی را عاملی برای بهبود وضعیت کشاورزی مطرح کرد و با اشاره به اینکه اگرچه کشاورزی دربخش خصوصی صورت می گیرد، اما بخش زیادی از خدمات مربوط به تولید چه دراقدامات پشتیبانی، چه دراقدامات علمی وفنی هنوزتوسط دولت انجام می شود.

وی، با تاکید بر توانمند سازی بخش خصوصی، یکی از راههای برون رفت بخش کشاورزی از وضعیت موجود را خصوصی سازی در این زمینه یاد آورشد که می تواند فضا را برای توسعه و تسهیل گری و رشد بیشتر و ارزان شدن خدمات فراهم کند.

معاون وزیرجهاد کشاورزی به سازمان تحقیقات کشاورزی توصیه کرد که درتوسعه و تکمیل این کارانجام شده بکوشند و قوانین و مقررات و رویه ها را برای مشارکت هرچه بیشتربخش خصوصی فراهم کنند.

وی ازموسسه تحقیقات تهیه وتولید نهال و بذرخواست ضمن مراقبت از این واگذاری جلو موانعی که ممکن است به هرطریق این موفقیت را تحت تاثیرقراردهد مراقبت کنند.

کشاورز همچنین ضمن توصیه به شرکت پارس مبنی براینکه هدف از واگذاری این تکنولوژی به این شرکت تولید نیست ،خواستار پیشگامی آن شرکت درزمینه تولید بذرشد.

مجید خدابخش استانداراردبیل ضمن تشکراز رویکرد وزارت جهاد کشاورزی بخصوص مرکزتحقیقات ، آموزش وترویج کشاورزی که به یک نحوی اصل 44 قانون اساسی مبنی برخصوصی سازی بخشی ازفعالیتهای دولتی را اجرایی کرده است ونظارت را دراین فعالیتها درپیش گرفته است و نیز قدردانی ازحسن اعتماد سازمان در این زمینه، ازشرکت پارس خواست پاسخ شایسته ای به این اعتماد بدهند و برتراز سایر کشاورزان به تولید بپردازند.

استانداراردبیل با ابراز خوشحالی از چنین اقدامهایی، خواستار به کارگیری تجربه و نیروهای جوان در این بخش دراستان شد.

اسکندرزند معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی امضای این قرارداد را میان موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر و شرکت ملی کشت و صنعت و دامپروری پارس، رویداد مهمی برشمرد و آن را سومین بذری دانست که درتاریخ کشاورزی ایران به بخش خصوصی واگذارشده است .

معاون وزیرجهاد کشاورزی با اشاره به اینکه صنعت بذر در40 سال گذشته درجهان از پیشرفت قابل توجهی برخوردارشده است ، به قابلیت و توانمندی ایران دراین عرصه اشاره کرد که تاکنون دربخش دولتی فعالیت های خوبی صورت گرفته است اما لازم است این دانش دربخش خصوصی تقویت شود وسرمایه گذاری بیشتری صورت بگیرد.

وی همکاریهای صورت گرفته درزمینه بذر را ازجمله با استفاده از حمایت های معاونت های تولیدی وزارتخانه به خصوص مهندس کشاورز توجه ویژه را به این مقوله یاد آورشد و فراهم کردن شرایط برای ورود بخش خصوصی درکلیه فعالیت ها از جمله بخش کشاورزی را ازفرمایشهای مقام معظم رهبری و رئیس محترم جمهوری دانست وسیاست های سازمان تحقیقات را دراین راستا تبیین کرد وازجمله با اشاره به اینکه درآئین نامه رقم مصوب هیات امنای سازمان را تا آنجایی که قانون اجازه داده است درجهت تسهیل وهمکاری با بخش خصوصی دانست.

درادامه، قرارداد واگذاری امتیاز تکثیرو فروش بذرهیبرید ذرت رقم 704 توسط گودرز نجفیان رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر و مهندس جلال گلچین مدیرعامل شرکت ملی کشت وصنعت و دامپروری پارس به امضا رسید.
مدیرعامل شرکت این موفقیت را به کارکنان زحمتکش شرکت و مردم شریف مغان تبریک گفت و اظهار امیدواری کرد که این نوع فعالیت ها باعث رونق و توسعه منطقه گردیده و انشاءالله در سالهای آتی شاهد شکوفایی هرچه بیشتر شرکت خواهیم بود.

به گزارش مغانه در این مراسم همچنین، باقری قائم مقام سازمان، مطلبی معاون برنامه ریزی وتوسعه منابع انسانی ، طهماسبی معاون پژوهش و فناوری ، مجید ولدان مدیرکل دفترتجاری سازی وانتقال یافته های تحقیقاتی ، چوگان محقق بذرذرت 704کرج و تنی چند ازمدیران و محققان سازمان تحقیقات ، آموزش و ترویج کشاورزی حضور داشتند.

شرکت کشت و صنعت و دامپروری پارس، بعد از کشت و صنعت و دامپروری مغان دومین بنگاه عظیم اقتصادی استان اردبیل محسوب می شود و در پارس آباد مغان واقع است.

Bazr1

1 Comment (Open | Close)

1 Comment To "امتیاز تکثیر، تولید و فروش بذر هیبرید ذرت به کشت و صنعت پارس واگذار شد"

#1 Comment By ناشناس On 2014/09/17 @ 5:40 ق.ظ

چرا شرکت کشت و صنعت فلج شده ؟مسولان چکار میکنند؟