امروز: شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : آگوست 22nd, 2014 12:29 | کد خبر : 6662 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

الحاق شمال استان اردبیل به منطقه آزاد ارس دست آورد مهم سفر رییس جمهور است

امام جمعه اردبیل و نماینده ولی فقیه در این استان با اشاره به نتایج اولین سفر رییس جمهور دولت یازدهم به اردبیل گفت : الحاق مناطق شمال این استان به منطقه آزاد ارس مهمترین دست آورد این سفر برای استان اردبیل است.

حجت الاسلام والمسلمین سیدحسن عاملی در خطبه دوم نماز جمعه اردبیل افزود : آقای دکتر روحانی در پی پافشاری ما در شورای اداری استان اردبیل در تماس با آقای ترکان ، مسوول مناطق آزاد ایران دستور الحاق این نقاط به منطقه آزاد ارس را صادر و این تصمیم مهم در این نشست به تصویب رسید.

وی اظهار کرد : بطور قطع اثرهای مفید این مصوبه را در پیشرفت اقتصادی سرزمین های مرزی شمالی استان اردبیل شامل پارس آباد ، بیله سوار ، گرمی و اصلاندوز مغان را در آینده نزدیک همگام شاهد خواهیم بود.

او سفر هیات دولت به استان اردبیل را فرصت مغتنمی ذکر کرد و گفت : در چنین سفرهایی بطور معمول تعدادی از اقدام ها و طرح های مفید برای استانی که سفر به آن انجام می شود از سوی خود دولت در نظر گرفته می شود از طرفی درخواست هایی نیز از سوی ائمه جمعه و نمایندگان محلی مطرح می شوند.

وی با اشاره به اینکه رعایت عدالت در برخورداری استان ها از اجرای طرح ها و توزیع منابع و تسهیلات اولین خواسته من از آقای رییس جمهور بود ادامه داد : در شورای اداری مطرح کردم که آمار توزیع تسهیلات ، اعتبارات تملک دارایی ، سپرده های بانکی ، تعداد مناطق آزاد و ویژه ، مجتمع های پتروشیمی و تعداد بیکاران استان اردبیل با سایر استان ها مقایسه شود تا محرومیت این استان آشکار شود.

وی همچنین افزود : رعایت عدالت در بین افراد از قبیل مبارزه با تعیین حق ویژه ، سفارش و قائل شدن رابطه ویژه برای افراد مورد دیگری بود که از آقای دکتر روحانی خواستار شدم.

وی با اشاره به اینکه مراتب تشکر خود را از دولت یازدهم در ارتباط با حفظ عزت مردم ایران در عرصه های بین المللی به آقای رییس جمهور رساندم تصریح کرد : در عین حال حفظ کرامت و عزت جوانان و اینکه تعداد زیادی دختر و پسر در استان اردبیل در آستانه امر مقدس ازدواج با مشکل هایی مانند بیکاری ، نداشتن مسکن و معیشت مواجه هستند و چشم به حمایت دولت دوخته اند را در این نشست مورد تاکید قرار دادم.

امام جمعه اردبیل ادامه داد : توجه به قابلیت ها و استعدادهای خدادادی مناطق به منظور استفاده بهینه از آنها که براساس احادیث مورد تاکید خداوند متعال می باشد در نشست شورای اداری مطرح و به هیات دولت اعلام شد که استان اردبیل با وجود قابلیت های فراوان سیاحتی از زیرساخت های کافی مورد نیاز در این ارتباط محروم است.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی ، افزود : تعیین ردیف ویژه اعتباری در بخش گردشگری برای استان اردبیل و نیز توجه به تصویب منطقه آزاد گردشگری سرعین که در صورت تصویب آن با همکاری مجلس شورای اسلامی علاوه بر شهر سیاحتی سرعین بخش گردشگری در شهرستان های نیر ، اردبیل و مشگین شهر نیز شاهد دگرگونی های مثبت خواهد شد از دیگر خواسته های ما از آقای رییس جمهور بود.

خطیب نماز جمعه اردبیل در قسمت دیگری از سخنان خود با اشاره به بحران آب به واسطه وقوع خشکسالی های پی در پی در چند سال اخیر در استان اردبیل تصریح کرد : با تاسف این وضعیت بسیاری از روستاهای استان اردبیل را با شرایط نامساعدی مواجه کرده است.

وی بیان کرد : باوجود آنکه دهها رودخانه پرآب در استان گیلان جاریست و در عمل نیاز آبی استان اردبیل به مراتب بیشتر است ؛ حقابه استان اردبیل از حوزه قزل اوزن از دسترس این استان خارج و وارد گیلان می شود.

وی توجه به بخش کشاورزی به واسطه تامین آب مورد نیاز و نیز رفع کمبود آب که رفته رفته در بخش آشامیدنی نیز مشهود می شود را از نیازهای ضروری این استان دانست و گفت از هیات دولت خواستیم که بعضی از سدهای نیمه تمام به خصوص سد کیوی و چندین سد کوچک معیشتی را با تخصیص اعتبارهای مورد نیاز تکمیل کند.

وی همچنین تصریح کرد : خبر می رسد که با طرح الحاق راه آهن اردبیل به پارس آباد به لحاظ نداشتن توجیه اقتصادی مخالفت شده است و ما خطاب به مخالفان این طرح اعلام کردیم که هدف از اجرای آن حمل محصول های کشاورزی و باغی نیست بلکه دادن عزت به مردم به واسطه ساماندهی و تسهیل در تردد روزانه چندین هزار از ساکنان شهرستان های شمالی استان اردبیل و نیز تردد روزانه سه هزار و 500 نفر از اتباع آذری با قطار است.

وی افزود : اگر دولت قادر به تامین اعتبار مورد نیاز این طرح نیست اجرای آن را به بخش خصوصی بدهد و اعلام کند که در این قبال به مدت برای مثال 30 سال بهره برداری کند.

امام جمعه اردبیل در عین حال خطاب به نمازگزاران این شهر تاکید کرد باید از دولت و آقای رییس جمهور که باوجود مواجه بودن با محدودیت های مالی و اعتباری به استان اردبیل توجه دارد و برای تکمیل و اجرای چندین طرح مهم از جمله ادامه طرح راه آهن سراسری میانه به اردبیل ، فعالتر کردن منطقه ویژه نمین و تکمیل سد گیوی و نیز تکمیل و بهره برداری از چندین طرح بیمارستانی و درمانی مانند مرکز تروما و رادیوتراپی اردبیل تقدیر و تشکر کنیم.

وی از مسوولان و عوامل اجرایی ذیربط خواست که تا به دقت نامه های مردم استان اردبیل به آقای رییس جهمور را که اغلب حاوی مشکل های آنان است بررسی و تا اندازه امکان نسبت به رفع آنها اقدام نمایند.

وی بر ضرورت حفظ وحدت و انسجام و همکاری با دولت یازدهم به منظور پیشبرد کارها و موفقیت کشورمان در عرصه های مختلف تاکید کرد.

وی همچنین از حضور گسترده و پرشور مردم اردبیل در استقبال از آقای رییس جمهور و اعضای هیات دولت در سفر به این استان تقدیر کرد.

منبع: ايرنا

اخبار مرتبط

نظرات

سلیمانی

امام جمعه فاضل و دانشمند اردبیل در یک ماه گذشته بارها بر الحاق پارس آباد و بیله سوار به منطقه آزاد تاکید کردند و سهم بزرگی در تصویب طرح اتصال این مناطقه به منطقه آزاد ارس دارند. به نوبه خود از آیت ا… عاملی صمیمانه تشکر و قدردانی می نمایم و از خداوند طول عمر با عزت و سلامتی و تندرستی برایشان مسالت دارم.