- پایگاه خبری تحلیلی مغانه آنلاین - http://moghanehonline.ir -

اعمال نظرهای سیاسی موجب اخلال در پیشبرد امور فرودگاه می شود

به گزارش روز چهارشنبه مغانه، ببه دنبال انتشار مطلبی تحت عنوان “خیانت های دیروز مشکلات امروز فرودگاه را به وجود آورده است” از زبان فرماندار قبلی شهرستان پارس آباد، روابط عمومی اداره کل فرودگاه های استان اردبیل در واکنش به این خبر جوابیه ای ارسال کرده که در ادامه می آید:

فرودگاه پارس آباد در دهه پنجاه برای اهداف خاص شرکت کشت و صنعت مغان با زیر سازی برای نشست و برخاست هواپیماهای کوچک ساخته شده است.عرض باند این فرودگاه سی متر و استقامت آسفالت (PCN=Pavement classification Number) آن ۲۰ بوده است، این در حالی است که بر اثر گذشت زمان این رقم کاهش هم یافته بود، بنابراین باند فرودگاه استاندارد لازم برای پذیرش هواپیماهایی با بدنه متوسط از قبیل F100،MD و A320 را نداشت.

این فرودگاه تا سال ۱۳۸۰ توسط شرکت کشت و صنعت اداره می­شد که به دلیل هزینه­های نگهداری بسیار بالا و عدم صرفه اقتصادی برای شرکت فوق، بر اثر فشازهای وارده از سطوح مافوق بصورت متروکه به شرکت مادر تخصصی فرودگاه های کشور واگذار شد.

بنابراین برای بالا بردن مقاومت باند و رساندن عرض آن به استاندارد ۴۵ متر، در سال ۱۳۹۲ تصمیم به تعطیلی وبهسازی فرودگاه پارس آباد گرفته می شود که اعتبار مورد نیاز برای اینکار حداقل ۲۵۰ میلیارد ریال با برآورد سال ۱۳۹۱ بوده که در سه فاز باید اجرا می شد.

در فاز اول زیرسازی مجدد و تراش قسمت های از بین رفته آسفالت، تعریض باند به ۴۵ متر و اجرای ۲ شانه (شولدر) در طرفین باند به اندازه ۵/۷ متر همراه با اجرای زهکش با اعتبار بیش از ۷۰ میلیارد ریال اجرا و در تابستان ۱۳۹۴ آماده شد ولی استقامت باند کماکان ۲۰ باقی مانده است.

برای بالا بردن استقامت باند باید حداقل دو لایه آسفالت به ضخامت ۱۲ سانتیمتر روی باند ریخته شود که حداقل اعتبار مورد نیاز ۶۰ میلیارد ریال می باشد و با توجه به اینکه نزدیک به ۲ سال از تعطیلی فرودگاه سپری شده است بنابراین با پیگیری های بعمل آمده مجوز ترک تشریفات آسفالت فوق اخذ شده و در مدت زمان ۳ ماه اجرای آن به پایان رسیده و در نیمه اول سال ۹۵ آماده بهره برداری مجدد خواهد شد.

با این کار استقامت باند به حداقل ۳۰ افزایش خواهد یافت و هواپیماهایی با بدنه متوسط توانایی نشست و برخاست در این فرودگاه را خواهند داشت.

خاطر نشان می سازد ساخت فرودگاه در زمین بایر بسیار راحت تر و کم هزینه تر از تغییر و بهسازی آن می باشد و این مشکل در فرودگاه پارس آباد وجود دارد.

قابل ذکر است هزینه جاری نگهداری این فرودگاه در سال جاری ۱۸ میلیارد ریال بوده در حالی که شرکت فرودگاه های کشور یک شرکت درآمد هزینه ای است و هیچ درآمدی از فرودگاه فوق عاید این شرکت نیست و باید گفت که فرودگاه یک مکان تخصصی بوده و اعمال نظرهای سیاسی در آن موجب اخلال در پیشرفت امور خواهد شد و برای اداره فرودگاه های اردبیل و پارس آباد استان هیچ کمکی نمی­کند.

2 Comments (Open | Close)

2 Comments To "اعمال نظرهای سیاسی موجب اخلال در پیشبرد امور فرودگاه می شود"

#1 Comment By شهروند On 2016/02/10 @ 7:11 ب.ظ

همش دروغه ، شرکت فرودگاهها عمدا فرودگاه پارس آباد رو تموم نمیکنه تا همه برن اردبیل سوار بشن

#2 Comment By شهروند On 2016/02/12 @ 9:02 ق.ظ

کاملا حرفات درسته برادر. اردبیل هیچ وقت پیشرفت شهرستان پارس اباد مغان را نخواسته و نمی خواد به همین خاطر فرودگاه تاسال۱۴۹۵ نیز بازگشایی نخواهد شد همه ما میدونیم از استاندار گرفته تا تمامی مسئولان استانی وبرخی مسئولان شهری (چون دست نشانده اند) همه به پسرفت این شهرستان محروم تلاش می کنند نه به پیشرفت .فرودگاهی که نزدیک ۵۰سال فعالیت می کند حتی از ابتدایی ترین امکانات محروم است اما فرودگاه اردبیل که ۱۰سال از فعالیتش نگذشته بین المللی شده که این ظلم بزرگی به منطقه دشت مغان و شهرستان پارس اباد مغان است