- پایگاه خبری تحلیلی مغانه آنلاین - http://moghanehonline.ir -

اظهارنظر در مورد آلودگی آب ارس صحت ندارد

به گزارش مغانه، حجت‌الاسلام حبیب برومند داشقاپو در دیدار با مردم پارس‌آباد اظهار داشت: اخیراً یکی از نمایندگان مجلس در استان اردبیل از ورود فاضلاب‌ها و پسماند صنعتی ارمنستان به رود ارس خبر داده که این امر شایعه‌ای بیش نبوده و تشویش اذهان عمومی را به دنبال داشته است.

وی با اشاره به اینکه اظهارنظر در مورد آلودگی آب چه در پارس‌آباد و چه در اردبیل باید توسط کارشناسان امور آب انجام شود، گفت: متأسفانه برخی بدون آگاهی از موضوعی، نسبت به درج آن در رسانه‌ها اقدام می‌کنند که این امر دور از منطق است.

نماینده شهرستان‌های پارس‌آباد و بیله سوار در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: آزمایش‌های مختلفی از آب رودخانه ارس و آب شرب شهرستان‌های پارس‌آباد، بیله سوار و گرمی توسط کارشناسان انجام‌شده است و بعد از بررسی نتایج این آزمایش‌ها، بهداشتی و سالم بودن آب منطقه دشت مغان برای همگان تأییدشده است.

برومند تصریح کرد: در سال‌های گذشته، حرف‌وحدیث‌هایی مبنی بر ورود پسماند صنعتی از کشور ارمنستان به رود ارس وجود داشت که با بازدید دو هیئت از کشور ارمنستان و ایران این امر بررسی شد و بعد از بررسی، هیچ‌گونه ورود پسماند صنعتی از ارمنستان به رود ارس مشاهده نشد.

وی با اشاره به اینکه آب شرب و کشاورزی دشت مغان کاملاً بهداشتی و استاندارد بوده است، گفت: مسئولان باید در اظهارنظرهای خود در مورد مسائل حساس استان به‌ویژه آب دقت لازم را داشته باشند، چراکه کوتاهی در این امر اعتماد مردم را از مسئولان سلب می‌کند.

منبع: تسنیم

16 Comments (Open | Close)

16 Comments To "اظهارنظر در مورد آلودگی آب ارس صحت ندارد"

#1 Comment By مغان452 On 2015/07/07 @ 10:31 ب.ظ

حاج آقا برومند
لطفا توجه فرمائید که سال گذشته وزیر محترم نیرو در ارمنستان قرادادی را وزیر نیروی ارمنستان به امضاء رساندند تا یکماه بعد از قرار داد دیگر فاضلاب صنعتی به ارس سرازیر نکنند ظاهرا جنابعالی مطلع نبودید
معاون محترم و جوان با ادب آقای یاسر ندایی نیز اعلام کردند آب شرب پارس آباد مشکلی ندارد
ولی من حتم دارم نظر یکی از من و شما دو نفر اشتباه است
امیدوارم در خدمت به منطقه در مدت باقی مانده موفق باشید
خبری از شما نیست

#2 Comment By ناشناس On 2015/07/07 @ 11:18 ب.ظ

جناب برومند حوزه استحفاظی شما در رفاه کامل به سر میبرد شما خودتان را ناراحت نکنید این پیرموذن به شما تیکه میندازه شما بیخیال باشید شما به استراحتتان ادامه دهید

#3 Comment By ناشناس On 2015/07/08 @ 7:54 ق.ظ

خوشخواب بخواب .بد جوری خودتو خراب کردی مردم اعتمادشونو به شما از دست دادن . مردم دیگه حتی حرف راستو هم قبول ندارن .بیچاره….

#4 Comment By ناشناس On 2015/07/08 @ 11:02 ق.ظ

آب شرب پارس‌آباد سالم و بهداشتی است

فرماندار شهرستان پارس‌آباد گفت: آب شرب شهرستان پارس‌آباد از هر لحاظ سالم و بهداشتی بوده و هیچ نارسایی در سلامتی آب شرب مشاهده نشده است.

ایرج بیگدلو در جریان بازدید از طرح‌های توسعه شهرستان پارس‌آباد و تصفیه‌خانه آب شرب این شهرستان اظهار داشت: مردم با خیال راحت آب شربی که از طریق شبکه آبرسانی مورد استفاده قرار می‌دهند، مصرف کرده و از سلامت و بهداشتی بودن آن اطمینان خاطر داشته باشند.

وی تصریح کرد: مردم به شایعاتی که در مورد آلوده بودن آب پارس‌آباد زمزمه می‌شود، توجه نکنند و ما با توجه به حساسیتی که به امر تأمین آب شرب داشتیم با دعوت از مسئولان آب و فاضلاب شهری و متخصصان امر در این زمینه بررسی‌های میدانی و براساس مستندات آن انجام دادیم تا سلامت آب پارس‌آباد مورد تأیید قرار گیرد.

فرماندار شهرستان پارس‌آباد خاطر نشان کرد: ‌در همین راستا ۱۵ مورد از شبکه آب شهر پارس‌آباد و ۱۵ نمونه‌گیری نیز از داخل مخازن آب شرب انجام شد که همه آزمایشات نشان‌دهنده سلامت آب پارس‌آباد در حد نرمال را دارد.

بیگدلو آب انتقال یافته از طریق مجتمع ۳۲ روستایی را نیز مناسب و مطلوب ارزیابی کرد و ادامه داد: بعد از مراحل مختلفی که در تأمین آب شرب طی می‌کنیم که آبگیری از طریق کانال مغان، پمپاژ و هوادهی و از بین رفتن مواد فرار آب و همچنین انجام مراحل مختلف ته‌نشینی و فیلتراسیون آب شرب بدون هیچ مشکل میکروبیولوژی و شیمیایی با سلامت کامل و کلرسنجی در حد مجاز به دست مردم می‌رسد و هیچ نگرانی از این بابت وجود ندارد.

وی میزان کلرزنی آب پارس‌آباد را متوسط به پایین و مناسب ارزیابی کرد و یادآور شد: جای هیچ‌گونه نگرانی وجود ندارد و تنها انتظار ما این است که هموطنان با توجه به کمبود منابع آب و بارش‌ها در مصرف آب صرفه‌جویی کنند و حداقل ۱۰ تا ۲۰ درصد صرفه‌جویی را انجام دهند تا مشکل به وجود آمده در تأمین آب شرب و دغدغه‌های احتمالی برطرف شود.

فرماندار پارس‌آباد همچنین در بازدید از روند احداث مسکن مهر با انتقاد از روند کند تکمیلی این پروژه گفت: امسال ۱۰ میلیارد ریال برای تکمیل زیرساخت‌های مسکن مهر پیش‌بینی شده که امیدواریم تا پایان امسال فاز اول و دوم مسکن مهر پارس‌آباد تکمیل و به متقاضیان واگذار شود.

وی افزود: هر چند این کار به یک حجم عملیاتی سنگین نیاز دارد اما با جدیت پیگیری می‌شود تا برخلاف خلف وعده در گذشته صاحبان مساکن مهر به سرعت در واحدهای مسکونی خود سکونت کنند. ۹۳/۰۳/۰۸

#5 Comment By ناشناس On 2015/07/08 @ 12:25 ب.ظ

جناب اقای برومند همه مردم مغان نزدک به چندین سال است که می داند فاضلاب نیروگاه اتمی و شرکت الومینیوم سازی ارمنستان به رود ارس می ریزدودرضمن گزینه های که برای زنده کردن در یاچه اورمیه پیشنهاد داده شده است مورد اول اش رود خانه ارس است که به احتمال زیاد اجرا می شودوجناب عالی هیچ واکنشی به ان نه دادید فقط مثل همین بحث غیر بهداشتی بودن اب اشامیدنی گفتی صحت ندارد وبارها در رسانه ملی همین دوبحث پر داخته شده است جناب عالی فقط تکذیب کرداید

#6 Comment By رضا On 2015/07/08 @ 12:43 ب.ظ

اقای برومند پارس اباد مغان رتبه اول را در بحث بیماری سرطانی داردو عمد دلیل اش هم بحث فاضلاب نیروگاه اتمی ارمنستان می باشد چون این بحث سیاسی است نمایندگان دوره های کذشته از ترس رد صلاحیت اشان این بحث را باز نکرداند و الان که ۶ ماه به انتخابات مانده به سینه خود می زند مغان را گلستان خواهم کرد ودوستان محترم به این نکته توجه فرمایند ازموده را ازمودن خطاست.

#7 Comment By پرهام On 2015/07/08 @ 12:58 ب.ظ

نه تنها آب شرب بلکه هیچ مشکل ونارسایی درحوزه استحفاظی حضرتعالی وجود ندارد خودش راناراحت نکن بخواب ونگران نباش !!!!!!!!!!!!!

#8 Comment By داود On 2015/07/08 @ 1:02 ب.ظ

آقایان چیکار دارید بذارین تو حال خودش باشه

#9 Comment By ناشناس On 2015/07/08 @ 1:07 ب.ظ

اقای برومند جناب عالی وکبل مردم مغان هستی وقتی مردم مغان حرف پیر موذن نماینده شجاع اردبیل را تایید می کنند جناب عالی نباید از روی غرض ورزی سیاسی حرف بزنید این حرف ها نشانه ادامه عوام فریبی جناب عالی است

#10 Comment By درد دل یک شهروند On 2015/07/08 @ 5:23 ب.ظ

جناب آقای برومند آیا منطقه را از نزدیک مشاهده کردی چرا از مسئولین گزارش دریافت و ارائه می کنید . اگر مردم و مسئولین آ ن منطقه را دیده باشند فاضلاب شیارهای در دل کوه ایجاد کرده در زمانهای خاصی این فاضلاب را به رودخانه ارس هدایت می کنند خود حضرتعالی در معارفه استاندار اردبیل اظهار داشتی که آب شرب مغان آلوده به مواد ناشی از فاضلاب صنعتی ارمنستان است بیش از شما هم آقای سپه زباله های تخلیه شده کارخانه آلومینیوم ارمنستان به رود ارس را عامل سرطان در منطقه عنوان نموده بود و درذیل گزارش سایت ها و مسئولین اشاره می شود که مردم و مسئولین قضاوت کنند :
سایت کمکی آراز:
منابع آگاه محلى از آلوده بودن آب هاى ارس و مشاهده جانداران آسیب دیده از آلودگى محیط زیست در منطقه خبر مى دهند. از سوى دیگر نبود فاضلاب در این منطقه، محیط زیست و آب رودخانه ارس را تهدید مى کند و گونه هاى گیاهان دارویى منحصر به فرد منطقه را در معرض نابودى قرار خواهد داد. وجود مخازن سوخت تهدیدى براى این منطقه محسوب مى شود و چنانچه در منطقه ویژه اقتصادى در جلفا آتش سوزى رخ دهد تمام منطقه درمعرض خطر قرار مى گیرد و چنانچه مخازن سوخت به هر دلیلى دچار نشتى شوند به آب و خاک منطقه آسیب مى رساند و به دلیل نزدیک بودن به رودخانه ارس آلودگى آب این رودخانه را نیز در پى خواهد داشت.
به دلیل سیل ورود آلاینده هاى خطرناک توسط برخى کشورهاى همجوار رودخانه ارس، منابع مختلف از احتمال بروز فاجعه اى زیست محیطى طى سالهاى آتى در این منطقه خبر مى دهند. به اعتقاد کارشناسان زیست محیطى، گرچه تعدادى از سازمانها و ارگانهاى مسؤول، آلودگى هاى رود ارس را در حد غیراستاندارد نمى دانند اما با ادامه روند کنونى، این رودخانه به همراه حوزه آبریز خود به کانون آلودگى هاى خطرناک تبدیل خواهد شد. رودخانه ارس توسط برخى کشورها به خصوص ارمنستان آلوده مى شود. ارس از طریق چند منشأ آلودگى فاضلاب صنعتى در ارمنستان آلوده مى شود اما «فعلاً» به وضعیت بحرانى نرسیده است. به اعتقاد کارشناسان زیست محیطى، ادامه حیات جنگلهاى حفاظت شده ارسباران، کیامکى و آینالى که محل پرورش گونه هاى منقرض شده اى چون گوزن قرمز ایرانى (مارال) و… است با سرنوشت رود ارس عجین شده است. در آزمایشات صورت گرفته «فعلاً» هیچگونه بیمارى یا مورد خاصى در ۱۷ گونه آبزى موجود در ارس مشاهده نشده است.
ماهی‌های این رود حدود ده گونه می‌باشند که حدود ۶ نوع آنها نسبت به دیگر ماهی‌های بومی این رود بزرگتر و دارای مقاومت بیشتری نسبت به سایر ماهی‌ها هستند. به همین جهت صید این ماهی‌ها بین ورزشکاران و ماهیگیران از ارزش بالایی برخوردار است.
رودخانه ارس در منابع و اصطلاحات یونانیان و اروپائیان، آراکس ( ARAX ) و ارکساس و آراکسس ( ARAKSS ) بوده و از قدیم اِراسک و آراسک نامیده شده.
در منابع عربى الّرس و در فارسى ارس و اَرس و در ترکى آراز و آراس و اَراز و اَرَز نام گرفته است.

سایت ایلنا خبرگزاری کار ایران:
وزیر محیط زیست ارمنستان در دیدار با وزیر نیروی ایران مطرح کرد؛
ارمنستان برای رفع آلودگی رود ارس کارخانه مس را به سیستم چرخ آبی مجهز می کند
ایلنا: کارگروه مشترکی جهت نگهداری و آنالیز آب انجام شده و هر دو کشور به طور ماهانه نمونه برداری هایی از کیفیت آب انجام می دهند که تعداد آنها سالیانه به بیش از ۵۰۰ مورد می رسد.

هارتیونیان وزیر محیط زیست ارمنستان با عنوان اینکه موضوع محیط زیست برا ی کلیه کشورها نگران کننده است اظهار داشت: مهمترین مسئله درمحیط زیست تغییرات جوی و آب و هوایی است که کشورهای مترقی و همچنین در حال توسعه اقدامات زیادی را برای بهبود محیط زیست انجام داده اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، هارتیونیان وزیر محیط زیست ارمنستان درخصوص نتایج مذاکرات با وزیرنیروی کشورمان اظهار داشت: بازدیدهایی از کارخانجات بازیافت وهمچنین دیگر کارخانجات در ایران انجام شد و مذاکراتی نیز با وزیر نیروی ایران درمورد یک سری مسائل انجام شد.
وی افزود: باتوجه به اینکه ویزر نیروی ایران ریاست کمیسیون مشترک دو کشور رابه عهده دارد در خصوص اقداماتی که باید برای آینده دو کشور انجام شود تصمیماتی اتخاذ شد.
هارتیونیان با بیان اینکه محیط زیست برا ی کلیه کشورها نگران کننده است اظهار داشت: مهمترین مسئله درمحیط زیست تغییرات جوی و آب و هوایی است که کشورهای مترقی و همچنین در حال توسعه اقدامات زیادی برای بهبود محیط زیست انجام داده اند.

وی با بیان اینکه دردیدار با وزیر نیروی ایران مسائل مربوط به رود ارس را مورد بررسی قرار دادیم تصریح کرد: کارگروه مشترکی جهت نگهداری و آنالیز آب انجام شده و هر دو کشور به طور ماهانه نمونه برداری هایی از کیفیت آب انجام می دهند که تعداد آنها سالیانه به بیش از ۵۰۰ مورد می رسد همچنین درخصوص کارخانه مسی که منجر به آلودگی زیست محیطی در حوزه و رود ارس شده بود سرمایه گذاری عظیمی انجام شده تا مسئله آلودگی رود ارس بهسازی شود.
وزیر محیط زیست ارمنستان توضیح داد: سابقا آب مستقیما در کارخانه استفاده می شد و فاضلاب به رودخانه برمی گشت امادر نتیجه مذاکراتی که انجام شد کارخانه رابه تجهیزات چرخ آبی تجهیز کردیم و با این سیستم آبی از رودخانه برداشت نشده و فاضلاب نیز برگشت نخواهد داشت.
وی افزود: سیستم کنترل قوی در کارخانه مس به کار می رود که بدون حضور فیزیکی وضعیت آب در کارخانه کنترل شده به گونه ای که در زمانی که سیستم مذکور کار نکند به اطلاع هر دو کشور خواهد رسید.
هارتیونیان همچنین به ایجاد منطقه پارک صلح و دوستی در حوزه مرزی دو کشور خبر داد و گفت در این منطقه در زمینه زیست محیطی وکشت مواد غذایی ارگانیک اقداماتی در دست انجام است و با توافق و تفاهم با سازمان محیط زیست ایران اراده بر این است که پارک مذکور به ثبت یونسکو نیز برسد.
وی همچنین گفت: در دیداری که با نمایندگان مجلس ایران داشته این مسئله به اثبات رسیده است که در مجلس نیز اراده برای حل مسائل دوجانبه دو کشور وجود دارد.

پایگاه اطلاع رسانی دولت :

الزام ارمنستان برای حفظ سلامت رودخانه ارس
چیت چیان: اگرچه کارخانه مسی که در نزدیکی رودخانه ارس وجود دارد، در گذشته ملزم شده بود که تاسیسات بازچرخانی فاضلاب ایجاد کند اما این سامانه دایم فعال نبود و در این نشست توافق شد تا با راه اندازی یک سامانه مانیتورینگ آنلاین، هر دو طرف ایرانی و ارمنی از سامانه بازچرخانی کارخانه اطمینان حاصل کنند و نگرانی ها درخصوص سلامت ارس از بین برود.
وزیر نیرو از الزام ارمنستان توسط ایران برای حفظ سلامت رودخانه ارس خبر داد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو ، حمید چیت چیان در دیدار وزیر محیط زیست ارمنستان که عصر (چهارشنبه) در ساختمان ستادی وزارت نیرو برگزار شد، با بیان اینکه ایران و ارمنستان در زمینه های مختلف اقتصادی و سیاسی روابط و همکاری های نزدیکی با یکدیگر دارند، گفت: این نشست فرصت مناسبی برای مذاکره های بیشتر درخصوص مسایل مشترک دو کشور است.
وی تصریح کرد: در این نشست، مذاکره هایی درخصوص اجرای فعالیت مشترکی برای زدودن آلودگی ها از رودخانه ارس انجام و تفاهم هایی نیز حاصل شد.
چیت چیان تصریح کرد: در این نشست، درخصوص تلاش برای جلوگیری از ورود مواد آلاینده به ارس و تلاش برای حفظ سلامت رودخانه ارس مذاکره هایی صورت گرفت.
وی ادامه داد: اگرچه کارخانه مسی که در نزدیکی رودخانه ارس وجود دارد، در گذشته ملزم شده بود که تاسیسات بازچرخانی فاضلاب ایجاد کند اما این سامانه دایم فعال نبود و در این نشست توافق شد تا با راه اندازی یک سامانه مانیتورینگ آنلاین، هر دو طرف ایرانی و ارمنی از سامانه بازچرخانی کارخانه اطمینان حاصل کنند و نگرانی ها درخصوص سلامت ارس از بین برود.
وی یادآور شد: این کارخانه با اعتبار ارمنستان ایجاد شده و ایران هیچ مبلغی برای ایجاد سامانه بازچرخانی آن هزینه نکرده است.

پایگاه ملی داده های علوم زمین کشور :
فاضلاب کارخانه مس ارمنستان عامل آلودگی رود ارس
به گزارش خبرنگار پایگاه ملی داده های علوم زمین کشور به نقل از ماین نیوز، معصومه ابتکار، رییس سازمان محیط زیست به روزنامه سرخاب گفت: ایران نسبت به آلودگی صنعتی رود ارس توسط ارمنستان ابراز نگرانی کرد.
ایران که در سالهای اخیر با خشکسالی شدید روبرو شده است، اهمیت زیادی برای این رود قائل بوده و در تلاش است اطمینان حاصل کند آلودگی به اکوسیستم آن لطمه نخواهد زد.
تخلیه فاضلاب تصفیه نشده کارخانه مس ارمنستان عامل عمده افزایش سطح آلودگی در حاشیه رود ارس عنوان می‌شود. کارخانه مس زنگزور سالانه ۴۰ هزار تن مس تولید می‌کند.
ارمنستان مدعی شده در فوریه سال ۲۰۱۴ یک کارخانه بازیافت فاضلاب کنار این کارخانه ایجاد کرده تا مانع آلودگی رودخانه شود اما آلودگی صنعتی رودخانه ادامه دارد.
پیش از این حمید چیتچیان، وزیر نیروی ایران اعلام کرده بود ایران و ارمنستان برای جلوگیری از آلودگی بیشتر رودخانه ارس همکاری خواهند کرد. وی خاطرنشان کرده بود که ارمنستان یک کارخانه تصفیه فاضلاب در کنار کارخانه تولید مس که نزدیک رودخانه ارس قرار دارد، خواهد ساخت.
بر اساس گزارش آذرنیوز، سالانه بیش از ۳۵۰ میلیون متر مکعب آب آلوده به مواد شیمیایی و بیولوژیکی از خاک ارمنستان وارد رود ارس می‌شود که در ترکیه، ارمنستان، ذربایجان و ایران جریان دارد.
گزارشهای وزارت محیط زیست و منابع طبیعی جمهوری آذربایجان هم وجود فلزات سنگین، فنولها، محصولات نفتی، رادیواکتیو و مواد آسیب رسان دیگر در نمونه‌های آب رودخانه ارس را نشان داده است.

شبکه خبری اقتصاد ایران ایران اکونا :
چیت چیان: ارس را از فاضلاب مس کارخانه ارمنستانی پاک می کنیم چیت چیان بااشاره به این‌که ایران و ارمنستان در زمینه‌های مختلف اقتصادی و سیاسی روابط بسیار نزدیک و همکاری‌های متعددی دارند، گفت: در دیدار با وزیر محیط زیست ارمنستان مذاکرات در مورد مسائل مشترک دو کشور به صورت گسترده‌تر صورت گرفت.ایران اکونا : وزیر نیرو از پاک سازی رودخانه ارس از مس خبر داد و گفت: در چند ماه آینده در کارخانه مس ارمنستان از سیستم چرخه آب استفاده خواهد شد و دیگر فاضلاب کارخانه مس به ارس وارد نمی‌شود.
حمید چیت‌چیان بعدازظهر امروز پس از دیدار با وزیر محیط زیست کشور ارمنستان در پاسخ به پرسشی مبنی بر زمان دقیق جلوگیری از ورود فاضلاب کارخانه مس ارمنستان به ارس که مسائل زیست محیطی در پی داشته است گفت: تاسیسات بازچرخانی آب در کارخانه مس از یک سال گذشته اجرا شده و به طور دائم فعال نبودند. ظرف چند ماه آینده این سیستم به طور دائم فعال می‌شود اما زمان مشخصی برای این کار در نظر گرفته نشده است گرچه ظرف چند ماه کارخانه مس باید به طور دائم استفاده از تاسیسات بازچرخانی آب را آغاز کند.
وی با اشاره به این‌که ایران و ارمنستان در زمینه‌های مختلف اقتصادی و سیاسی روابط بسیار نزدیک و همکاری‌های متعددی دارند، گفت: در دیدار با وزیر محیط زیست ارمنستان مذاکرات در مورد مسائل مشترک دو کشور به صورت گسترده‌تر صورت گرفت.
وزیر نیرو تصریح کرد: با توجه به این‌که بنا است در ارس تاسیسات جدید برق آبی داشته باشیم زودودن آلودگی ومواد آلاینده از رودخانه ارس مقدمه کارهای پیش رو است و در این مورد تفاهم‌هایی بین ما و وزیر محیط زیست ارمنستان صورت گرفت.

چیت‌چیان تاکید کرد: پیرو مذاکرات قبلی کارخانه مسی که در نزدیکی رودخانه ارس قرار دارد ملزم شده تا تاسیسات بازچرخانی آب را ایجاد کند. طی سال گذشته این تاسیسات به بهره‌برداری رسید اما به طور دائم فعال نبود.
وی با تاکید بر نصب سیستم مونیتورینگ آنلاین برای نظارت دو کشور گفت: هر دو طرف ایرانی و ارمنی می‌توانند از عملکرد سیستم بازچرخانی آب در کارخانه مس ارمنستان آگاه شوند.
وزیر نیرو در پایان خاطرنشان کرد: اعتبار مورد نیاز برای ایجاد تاسیسات در کارخانه مس ارمنستان به طور کامل از طریق اعتبارات کارخانه مذکور تامین شده است.
ایران و ارمنستان به طور مشترک از ارس بهره می‌برند و باید منافع هر دو کشور در نظر گرفته شود.
در کشور ارمنستان در حوزه ارس یک کارخانه مس قرار دارد که با در نظر نگرفتن مسائل زیست محیطی از رودخانه ارس آب برداشت و فاضلاب را وارد رودخانه می کند که در پی این کار ایران نسبت به این مساله اعتراض کرده است.
پس از پیگیری‌های مداوم ایران و سپس مسوولان دولتی ارمنستان کارخانه خصوصی مس در آن کشور تاسیسات بازچرخانی آب را احداث کرد اما با توجه به منافعی از جمله صرفه‌جویی در استفاده از برق و عدم تمایل به پرداخت هزینه برق و … مسوولان کارخانه از سیستم ایجاد شده به طور مداوم استفاده نمی‌کردند که در نهایت با دخالت دو دولت ایران و ارمنستان، کارخانه خصوصی مس ارمنستان ملزم به استفاده دائمی از سیستم بازچرخانی آب در کارخانه شده است.
سایت
http://www.hyeli.com/index.php/fa-cat /

وزیر محیط زیست ارمنستان با اشاره به مذاکرات خوبی که در ایران با وزیر نیرو و نمایندگان مجلس داشته است گفت: با وزیر نیرو مسائل مربوط به ارس را بررسی کردیم و مقرر شد کارخانه‌های مس در ارمنستان را تجهیز کنیم تا از ورود فاضلاب آن‌ها به رودخانه جلوگیری شود.
به گزارش خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، هاروتیونیان بعدازظهر امروز در حاشیه دیدار با وزیر نیرو در جمع خبرنگاران گفت: مسائل زیست محیطی برای کلیه کشورها ابعاد وسیعی دارد و نخستین مساله نگران کننده تغییر اقلیم است. به گونه‌ای که هم کشورهای توسعه یافته و هم کشورهای درحال رشد کارهای اساسی در دستور کار قرار داده‌اند.
وی افزود: ما مسائل مربوط به ارس را بررسی کردیم و کارگروه مشترکی برای نمونه برداری و آنالیز آب تشکیل شده است.
وزیر محیط زیست ارمنستان افزود: گروه مشترک کاری هر دو کشور هر ماه نمونه برداری‌های لازم را انجام می‌دهد به گونه‌ای که سالانه ۵۰۰ نمونه برداری از ارس صورت می‌گیرد.
هاروتیونیان با اشاره به این‌که کارخانه‌های ارمنستان از جمله کارخانه‌های مس برای بهسازی وضعیت سرمایه‌گذاری‌های وسیعی انجام داده‌اند، گفت: در گذشته فاضلاب کارخانه مس ارمنستان وارد رودخانه ارس می شد ولی پس از مذاکرات و اقدامات مشترک، کارخانه ها را تجهیز کردیم تا فاضلاب وارد رودخانه نشود.
وی با اشاره به لزوم استفاده از سیستم بسته چرخه آب در کارخانه مس گفت: اقدام بعدی استفاده از سیستم کنترل قوی تاسیاست بازچرخانی آب در کارخانه‌ است تا به صورت آنلاین مرتب از عملکرد تاسیسات آگاه باشیم.
وزیر محیط زیست ارمنستان با تاکید بر این‌که معتقدم و ایمان دارم کارهای مشترک ایران و ارمنستان در این زمینه به ثمر می رسد اظهار کرد: به صورت مستمر می توانیم از عملکرد تاسیسات کارخانه آگاه شویم.
ایجاد پارک صلح و دوستی توسط دو کشور
هاروتیونیان با اعلام خبر ایجاد پارک صلح و دوستی در حوزه ارس توسط دو کشور ایران و ارمنستان، گفت: در این پارک کارهایی در زمینه محیط زیست انجام می دهیم از جمله کشت مواد غذایی ارگانیک.

وی افزود: با توافق و تفاهم معاون رییس جمهور و رییس سازمان محیط زیست – ابتکار پارک صلح و دوستی در دو طرف مرز ایران و ارمنستان ایجاد می شود و در یونسکو هم به ثبت خواهد رسید.
وزیر محیط زیست ارمنستان تصریح کرد: مهمتر از همه این است که ما اقدامات لازم را برای خواسته‌هایمان انجام می دهیم تا به آن ها جامه عمل بپوشانیم. با نمایندگان مجلس نیز دیدار داشتیم ومعتقدم در مجلس نیز اراده برای حل مشکل دوجانبه وجود دارد.
هاروتیونیان در پایان به پروژه‌های منحصربه فرد مشترک ایران و ارمنستان در زمینه انرژی‌های نو و تاسیس نیروگاه‌های برق‌ آبی تاکید کرد.

درد دل یک شهروند
این دردی است که مسئولین سیاسی کشور بعلت کوتاهی در انجام وظایف زندگی میلیون ها انسان را بخطر می اندازند دست جناب آقای پیرموذن درد نکند بعد از گذشت ۳ سال بفکر مشکلات استان افتاده و این مطالب را مطرح کرده اند اما ملت مغان فردی بنام برومند را به مجلس فرستاد که چیزی که این بنده خدا یادش نمی افتد زندگی مردم مغان و مشکلات آنهاست ایشان باید در این مدت باقیمانده استعفا بدهند و یا موانعی که سر راه عدم کارائی خویش شده است را به صراحت به مردم اعلام کنند و همچنین مسئولین سیاسی استان نیز باید این معضل را در سطح کلان کشوری به مسئولین اعلام و گوشزد کنند . ملت ایران و مسئولین سیاسی نسبت به همسایگان کشور ایران همیشه دایه مهربانتر از مادر بودن اما همیشه بی حرمتی آنها را در عرصه های سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی در هر برهه ای از زمان مشاهده کرده ایم اما دریغ از پایداری و اهتمام مسئولین برای گوشمالی آنها جهت درک خطاهایشان ، اگر همسایه ای حریم و حرمت کشور همسایه اش را نگه نمی دارد راههای زیادی در سطح سیاسی و اقتصادی است که آن کشور را متقاعد به اشتباهاتش کرد .یکی از آن راهها برگزاری کنسرسیوم سه جانبه ایران ، ارمنستان و جمهوری آذربایجان برای رسیدگی و چاره اندیشی در این زمینه است و راه دیگر شکایت ایران به مجامع بین المللی بخاطر آلوده کردن منابع آبی ایران است و راههای دیگری هم هست … که به همت مسئولین سیاسی کشور بر می گردد اگر به زندگی و حق و حقوق افرادی که در مغان هستند بهاء داده شود .

#11 Comment By ناشناس On 2015/07/09 @ 12:36 ب.ظ

تقدیر وتشکر از درد دل یک شهروند که به خاطر شفاف سازی از منابع مختلف اطلاعات کسب کرداند

#12 Comment By شهروند On 2015/07/09 @ 12:50 ب.ظ

برومند فقط غرض ورزی میکنه، در حد نماینده مردم نیست. کارش فرافکنی است. امیدواریم مردم عزیز در انتخابات آتی دقت نمایند

#13 Comment By ر On 2015/07/09 @ 8:20 ب.ظ

جناب برومند نه آب ارس ونه مردم مشکلی ندارند غم نخور کارهایتان وجیب مبارکتان رامواظب باش وقدرفرصت باقیمانده را بدان وکم وکسری نزار که فرصت جبران نخواهی نداشت

#14 Comment By رضا ازپارساباد On 2015/07/10 @ 4:30 ب.ظ

جناب برومند نزار درحوزه استحفاظی شما کسی وارد شود مثل ناموستان ازش دفاع نمایید ما هستیم وگشنه وبیکار هم باشیم باکی نیست . شماکسب وکارتان پررونق باد .

#15 Comment By علي On 2015/07/22 @ 4:25 ق.ظ

نشت مواد رادیو اکتیو از نیروگاه اتمی ارمنستان به ارس مورد تائید کل دنیا است ولی برخی مسولان بنابه مصلاح پست و مقامشان از افشاگری خودداری می کنند …متاسفم ….کسانی که ماهیان سد ارس را هم مصرف می کنند در معرض خطرند ……

#16 Comment By مغان On 2016/02/24 @ 1:30 ب.ظ

به نظر من شما از علم آبشناسی خبر ندارید یا خودتون به اون راه زدید!!بنده به عنوان یک یک هیدروژئولوژِست تائید میکنم که آب آراز مشکلآت آلودگی صنعتی دارد وخطرناک تر از ان آلودکی رادیو اکتیو نییز دارد که این خطرناک تر از سایرآلودگی هاست وبا مشکلات سلامتی انسان از جمله بیماری خطرناک سرطلان در ارتباط است همان آب ها هم دربخش کشاورزی دشت مغان استفاده میشود بعد از تولیدات آنها به مصرف همان منطقه میرسد .مسئولان باید بیدارشوند واگر کاری نکنند سونامی سرطان در منطقه اتفاق میفتد !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!