امروز: جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
زمان انتشار : ژوئن 6th, 2015 1:39 | کد خبر : 12044 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

استفاده شخصی از ماشین های دولتی

این روزها در حالی استفاده شخصی مسئولان و کارکنان دستگاه های اجرایی استان از خودروهای دولتی افزایش یافته که این خودروها در رده اموال دولتی و جزو بیت ‌المال محسوب می شوند و استفاده شخصی از آن طبق مصوبه صریح قانون ممنوع است.

به گزارش مغانه به نقل از آزادلو، در اوایل دهه گذشته با نصب برچسب های «استفاده شخصی ممنوع» روی این خودروها این مورد بیشتر رعایت می شد، اما با گذشت زمان و تغییرات در دولت ها به مرور جای خالی جمله «استفاده اختصاصی ممنوع» از بدنه خودروهای دولتی احساس شد و این خودروها علی‌رغم برخی برخوردها و شعارها و نصب پلاک های قرمز دولتی، مورد استفاده شخصی قرار گرفت.
از سوی دیگر با وجود تأکید مقامات ارشد کشوری و استانی مبنی بر ممنوعیت استفاده از خودروهای دولتی در امورات شخصی، همچنان این روال در برخی شهرستان های استان اردبیل رواج یافته است.
سال ۱۳۸۹ بود که «حسن صابری» استاندار وقت اردبیل با تذکر جدی به تمام مدیران و مسئولان دستگاه‌های اجرایی در استفاده ضروری از خودروهای دولتی، گفت: اجرای قانون برای پاسبان، کارمند و استاندار یکسان است و نباید اجازه دهیم با رفتارهای خودسرانه قانون از سوی مجری قانون زیر سوال برود.
وی افزود: به پلیس راه و نیروی انتظامی اعلام کرده‌ایم جلوی تردد خودروهایی با پلاک دولتی را بگیرند و در صورتی که مدیر یا مسئولی برگ ماموریت نداشته باشد فرد مورد نظر را به اقتصاد و دارایی و مراجع ذیصلاح معرفی کنند.
متاسفانه این گفته ها نیز پس از گذشت نزدیک به چهار سال در ذهن مردم بی شباهت به شعار نبوده و با وجود برخی انتقاد ها، هیچ عامل بازدارنده ای برای جلوگیری از زیرپا گذاشتن قانون از سوی مدیران دستگاه ها ایجاد نشده است.

اموال دولتی، مصداق بارز بیت المال
شهروند اهل گرمی در این رابطه به همشهری گفت: اموال عمومی و دولتی از مصادیق بازر بیت المال به شمار می آیند. بنابراین وقتی گفته می شود بیت المال، یعنی اموالی که به همه اقشار جامعه تعلّق داشته و همگان در حفظ و نگهداری آن مسئولند همانگونه که در آن حق نیز دارند.
صادقی با بیان اینکه مسئولان نباید اقدامی که باعث ترسیم ذهنیت ناصحیح از دولت می شود انجام دهند، اظهار کرد: علی عرغم نصّ صریح قانون و تأکید مسئولان مبنی بر استفاده نکردن شخصی دستگاههای اجرایی از خودروها و امکانات دولتی، متأسفانه شاهد این گونه بی نظمی ها در سطح شهرستان هستیم.
وی تصریح کرد: علاوه بر این‌که از نظر اخلاقی و شرعی استفاده از خودروهای دولتی برای کارهای فردی غیر مجاز است، مدیر حق ندارد در روزهای تعطیل با خودروی دولتی به همراه خانواده به تفریح و سیاحت بپردازد.
وی استفاده شخصی از خودروهای دولتی را نمونه ای از بی احترامی به قانون و مقررات دانست و افزود: انتظار می رود فارغ از تذکرات جدی و کارساز مسئولان ارشد استانی و شهرستانی، مدیران دستگاه های دولتی نیز برای اجرای درست قانون از استفاده شخصی پرهیز کنند.

گلایه شهروندان مغان
استفاده شخصی از خودروهای دولتی در شهرستان گرمی به عنوان یک معضل بارها از سوی شهروندان مورد انتقاد قرار گرفته است و شهروندان همواره بر نظارت و برخورد با استفاده کنندگان شخصی از خودروهای دولتی از سوی مقامات مسئول تاکید دارند.
یکی از شهروندان مغانی معتقد است، تا زمانی که فرهنگ استفاده از خودروهای دولتی و وجدان بیدار مسئولان که خود را خادم ملت می دانند، مهیا نشود امکان برچیدن این معضل اجتماعی وجود ندارد.
مولایی در گفتگو با همشهری گفت: در سال های گذشته کمتر موردی می توان مشاهده کرد که مسئولان خارج از وقت اداری و با خانواده از خودروی بیت المال استفاده کنند.
وی با بیان اینکه سهل انگاری مقامات ارشد استان و شهرستان باعث رواج این فرهنگ اشتباه میان مدیران دستگاه ها شده است، اظهار کرد: به دلیل برخی بی ‌توجهی‌ها در سال‌های اخیر قبح استفاده از خودروهای دولتی برای انجام امور شخصی شکسته شده است.
این شهروند اهل گرمی تصریح کرد: استفاده از این خودروها به حدی افزایش یافته که بدون هیچ نظارتی شب‌ها نیز، خیابان‌های شهرهای استان جولانگاه خودروهای دولتی است که مشاهده آنها جای تعجب دارد.
نظمچی با بیان اینکه حتی دیده شده که در طول ایام تحصیلی از خودروهای دولتی برای رساندن فرزندان خود به مدرسه استفاده می کنند، گفت: باتوجه به اینکه این موضوع در اذهان عامه مردم خوش جلوه نمی کند، ولی متاسفانه به صورت یک فرهنگ در آمده است.

انتقاد فرماندار گرمی
عینی ترین سوء استفاده از اموال دولتی سوء استفاده شخصی از خودروهای دولتی است که متأسفانه این روزها شاهد استفاده غیر قانونی و شخصی برخی مدیران ادارات شهرستان مغان از اموال بیت المال هستیم.
موضوع استفاده شخصی از اموال دولتی در شهرستان گرمی مغان آنقدر عادی شده است که بارها از سوی رسانه های محلی و مردم مورد انتقاد قرار گرفته است. به گونه ای که فرماندار گرمی چندی پیش در جلسه شورای اداری به طور علنی استفاده شخصی از اموال عمومی را ممنوع و خواستار برخورد جدی با هر مسئولی که غیرقانونی از وسیله دولتی استفاده می کند، شد.
«محمود علائی» با بیان اینکه استفاده شخصی از خودروهای دولتی نمونه ای از بی احترامی به مقررات و قانون است، اظهار کرد: هیچ مدیری حق استفاده شخصی از خودروهای دولتی را ندارد و اعمال قانون برای همه یکسان است.
وی تصریح کرد: اگر مسئولی برای ماموریت اداری شبانه هم نیاز به خودرو داشته باشد تامین می کنیم اما استفاده کاملا شخصی از خودروی دولت در هیچ شرایطی قابل قبول نیست. این مقام مسئول خواستار نظارت نیروی انتظامی بر رفت و آمد خودروهای دولتی در خارج از ساعات اداری شد.
شایان ذکر است ارائه گزارش استفاده از خودروهای دولتی نقدی است که روزنامه همشهری تلاش دارد مسئولان ارشد استان را در ارائه راهکاری مناسب برخورد و کاهش تبعات منفی آن در ذهن افکار عمومی حساس سازد.

* علی قاسمیان

اخبار مرتبط

نظرات

نظر

به نظر بنده استفاده از خودرو توسط مسئولین اشکالی ندارد به شرط اینکه در حوزه تحت مسئولیت شان کار مفیدی برای جامعه انجام بدهند .

سردار

این متن خبر زاییده افکار کسانی است که نتوانستند از نماینده یک سمت اداری بگیرند و با یک کت شلوار پوشیدن و منتسب بودن به فلان طایفه قصد داشتند که در یکی از ادارات جذب شده و یا پست ریاست خرید کنند.واقعا متاسفم بر این گونه افکار که به جای لیاقت مدیر به ماشین آن گیر داده اند

رضا

این حرکت در ایران تبدیل به یک سنت شده است که همه باید ان را رعایت کند

روزانه به تعداد مکرر شاهد تردد ماشینهای دولتی در سطح شهر پارس اباد در ساعات غیر اداری هستیم البته همراه با اهل و عیال
کسی هم نیست که جلوی این افراد رو بگیره
دوست عزیز جناب اقای سردار نمیدونم اهل کدام شهر استان هستین اما کافی هست چند ساعتی رو در سطح شهر پارس اباد قدم بزنید تا شاهد تردد خودروهای دولتی با مصارف شخصی باشید