امروز: شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : سپتامبر 24th, 2014 5:14 | کد خبر : 7045 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

استان اردبیل به خوزستان دوم کشور تبدیل می‏شود – اروجعلی محمدی

استان اردبیل با شرایط اقلیمی خاص دارای ظرفیت‏های آبی و خاکی مناسب و منحصری برای توسعه کشاورزی مدرن می‏باشد.

وجود رشته‏ کوه‏های البرز و سبلان، رودخانه‏های پر آبی را در این استان جاری ساخته است که متأسفانه تا به امروز عمده آب‏های جاری موجود از شمال و جنوب استان با حداقل بهره‏برداری به دریای خزر می ریزنند.

در برنامه دوم و سوم توسعه تدابیر شایسته‏ای برای مهار آب‏های استان بعمل آمد و در این راستا سد خدآفرین با ظرفیت یک میلیارد و 650 میلیون متر مکعب بر روی رودخانه مرزی ارس در محل خدآفرین شهرستان کلیبر به منظور بهره‏مندی اراضی دیم دشت مغان در سطح 100 هزار هکتار طراحی گردید.

همچنین سد عمارت بر روی رودخانه دره‏ رود در شهرستان گرمی به منظور آبیاری 18 هزار هکتار از اراضی دیم شهرستان گرمی طراحی و عملیات اجرایی آن آغاز شد و سد سبلان نیز بر روی رودخانه قره‏سو واقع در شهرستان مشگین‏شهر طراحی و به مرحله‏ی اجرا درآمد تا 10 هزار هکتار از اراضی دیم آن شهرستان را تحت پوشش قرار دهد.

همچنین در جنوب استان بر روی رودخانه خلخال در شهرستان کوثر با ظرفیت 80 میلیون متر مکعب برای بهره‏مندی 10 هزار هکتار از اراضی دیم سد کوثر اجرا گردید.

در حالیکه ساختمان سد خدآفرین به اتمام رسیده ولی شبکه‏ آبیاری آن کمتر از سی درصد پیشرفت فیزیکی دارد و سد عمارت نیز از 30 درصد پیشرفت برخوردار گردیده است و سدهای کوثر و سبلان آبگیری شده‏اند ولی شبکه آبیاری پایاب آن‏ها اجرا نگردیده است. با عنایت به تدابیر ریاست محترم جمهوری در سال 93 در تخصیص اعتبارات ویژه برای مهار آب رودخانه‏های مرزی پیش‏بینی می‏شود که عملیات اجرایی چهار سد خدآفرین ، عمارت ، سبلان و کوثر که جمعاً بیش از یک میلیارد متر مکعب آب را ذخیره می کنند در دولت یازدهم به اتمام برسد.

با بهره‏برداری از آب ذخیره شده این چهار سد فرایند توسعه استان به شدت تحت تأثیر قرار خواهد گرفت و کشاورزی نوین و پایدار و پر برکتی را در این استان بنیان خواهد نهاد. به عبارتی دیگر بطور قطع می‏توان گفت در سه سال آینده با تبدیل 100 هزار هکتار اراضی دیم استان به اراضی آبی در شمال ایران، خوزستان دیگری ظهور خواهد کرد و با توجه به اقلیم شمال استان که امکان دوبار کشت در سال را میسر می‏سازد ضریب این توسعه نیز مضاعف خواهد بود.

با این دورنما، به روشنی آشکار است که استان اردبیل که در حال حاضر قریب به 70 هزار بیکار دارد با بهره‏برداری از اراضی مذکور و بهره‏مندی از آب استحصالی حداقل بیش از 100 هزار نفر را بصورت مستقیم و غیر مستقیم تحت پوشش و اشتغال قرار خواهد داد و تولید به سرعت در این استان شکوفا خواهد شد و کار و اشتغال حاصله، این استان را به یک استان مهاجرپذیر تبدیل خواهد کرد.

با اعتماد به نقش محوری تأمین آب در فرایند توسعه کشاورزی استان بی هیچ تردیدی می‏توان گفت در سال‏های آینده برای آموزش کشاورزان و بهره‏برداران اراضی آبی شده و نیز آموزش عملی فارغ‏التحصیلان بخش کشاورزی و ارائه الگوی کشت مکانیزه در بهره‏برداری از اراضی جدید و نیز تأمین تلیسه دامی به منظور تولید شیر سالم و گوشت مرغوب که حداقل می‏تواند نیاز بخش کثیری از جمعیت کشور را تأمین نماید و همچنین با تأمین نهال سالم و مطمئن برای ایجاد باغات آتی‏الاحداث و نیز تأمین بذور اصلاح شده غلات و دانه‏های روغنی و علوفه و چغندرقند نیازمند ارائه الگویی مؤثر در بخش کشاورزی و دامپروری استان می‏باشیم.

از طرفی با توجه به تخریب مراتع استان که در اثر تغییر اقلیم و خشک‏سالی و نیز تعلیف بی‏رویه از حیّز انتفاع افتاده است ضرورت دارد نظام دامداری سنتی به نظام دامپروری مدرن و صنعتی تغییر الگو دهد و این تغییر الگو نه تنها یک ضرورت بلکه یک اجبار برای جلوگیری از بیابان‏زایی و نابودی طبیعت و محیط زیست است که این تغییر علاوه بر افزایش تولید و بهره‏وری در تقویت دومین پایه‏ توسعه استان یعنی گردشگری و حفظ طبیعت عمیقاً اثرگذار خواهد بود.

با این تحلیل به روشنی آشکار است برای تحقق فرایند توسعه کشاورزی استان به عنوان الگو باید به تجارب و یافته‏های شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان به مثابه بزرگ‏ترین شرکت کشت و صنعت خاورمیانه تکیه کرد. شرکتی که در سال‏های قبل از انقلاب با بیش از یک میلیارد دلار سرمایه در سطحی بیش از 63 هزار هکتار از مراتع دشت مغان احداث و کشاورزی نوینی را در اراضی زیر شبکه سد میل و مغان به نیکویی ترویج داد که ثمره آن کشاورزان پیشرو کنونی و کانون بزرگ جمعیتی پارس‏آباد و بیله‏سوار در نقطه صفر مرزی میهن اسلامی است.

به جرأت می‏توان گفت این شرکت در 40 سال گذشته محور اصلی توسعه استان بوده است و اگر این شرکت در این استان احداث نمی‏گشت شاید این استان نیز به سرنوشتی چون استان سیستان و بلوچستان فعلی دچار می‏گشت.

ما بر این باوریم در توسعه آتی استان شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان باید نقش مهم و اثربخشی ایفا کند از آن جمله می‏توان بر این نکته تصریح کرد که این شرکت با توجه به دارا بودن ظرفیت نگهداری حداقل 10 هزار رأس گاو شیری باید ظرفیت موجود گاو شیری خود را به دو برابر افزایش دهد تا با تأمین سالانه حداقل پنج هزار رأس تلیسه دامی و توزیع آن بین دامپروری‏های صنعتی جدیدالاحداث به تغییر نظام دامداری از سنتی به دامپروری نوین صنعتی همت گمارد و با استفاده از علوفه تولیدی در اراضی پایاب سدهای جدید بخش قابل ملاحظه‏ای از شیر و گوشت کشور در این استان تولید و تحقق یابد و به امنیت غذایی کشور یاری رساند.

همچنین شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان با در اختیار داشتن بزرگ‏‏ترین کارخانه قند کشور با ظرفیت 500 هزار تن در سال می‏تواند نسبت به تأمین شکر، ملاس، تفاله دامداری‏ها و نیز تحقق تناوب زراعی نقش مهمی ایفا نماید. لازم به ذکر است شرکت مغان با توجه به ظرفیت خالی کارخانه لبنیات فعلی خود و نیز امکان توسعه آن قادر به خرید و فراوری شیر تولیدی از دامپروری‏های صنعتی آتی‏الاحداث در بیش از یکصد و 50 هزار هکتار اراضی حوزه اقلیمی خود خواهد بود. این شرکت همچنین می‏تواند با توجه به ظرفیت موجود در کارخانه خوراک‏دام، این دامداری‏ها را در تأمین خوراک صنعتی یاری دهد.

در بخش آموزش نیروی انسانی بخش کشاورزی به ضرس قاطع می‏توان گفت که در چهار دهه گذشته کارشناسان و مهندسینی که در شرکت مغان کار کرده‏اند و یا آموزش دیده‏اند از مجرب‏ترین و کارآمدترین نیروهای بخش کشاورزی بشمار آمده‏اند. این شرکت با دارا بودن ظرفیت‏های علمی و عملی و امکانات آموزشی و نیز دارا بودن تجارب و تکنولوژی لازم به قوت می‏تواند همچون گذشته، در امر آموزش نیروی انسانی بخش کشاورزی ایفای نقش نماید و بعنوان یک دانشگاه عملی با برگزاری دوره‏های آموزشی علمی و کاربردی نیروی مورد نیاز بخش کشاورزی و شاغلین این بخش را با آخرین تکنولوژی آموزش و با تکنولوژی‏های روزآمد آشنا نماید.

با عنایت به موارد مطروحه در تحقق مهم‏ترین مطالبه مردم منطقه که با آمایش سرزمین و نیز سیاست‏های اقتصاد مقاومتی و برنامه‏های دولت تدبیر و امید انطباق کامل دارد شایسته است بعنوان بزرگ‏ترین ره‏آورد اولین سفر استانی ریاست محترم جمهوری اسلامی به استان اردبیل با توجه به اعتبارات تخصیصی دولت به رودخانه‏های مرزی اجرای شبکه پایاب سد خدآفرین و نیز اتمام سد عمارت و شبکه پایاب آن و نیز اجرای شبکه پایاب سدهای سبلان و کوثر مورد تأکید و تصریح شایسته قرار گیرد تا بارقه امید در دل‏ها بشکفد و موج شادمانی برانگیزد.

در این راستا خروج شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان از لیست واگذاری شرکت‏های اصل 44 به ضرورت نیاز مبرم منطقه در پشتیبانی از کشاورزی نوین فردای استان بایستی مورد عنایت خاصه ریاست محترم جمهوری قرار گیرد. امری که مورد اجماع کلیه مقامات و اکثریت قاطع مردم در حفظ تنها شرکت دولتی استان می‏باشد. لازم است ترتیبی اتخاذ شود تا این شرکت با حفظ ماهیت تولیدی کشاورزی و صنعتی دولتی به یک دانشگاه بزرگ کشاورزی تبدیل شود.

شایان ذکر است که مردم منطقه قویاً با واگذاری این شرکت دولتی به بخش خصوصی مخالف بوده و به دلایل امنیتی و مسائل مبتلا به منطقه‏ای نیز عملاً امکان واگذاری آن به بخش خصوصی میسر نمی‏باشد. همچنین تأکید می‏کنیم که آموزش و پرورش استان و نیز شرکت مغان می‏باید از همین امروز نسبت به توسعه هنرستان‏های کشاورزی و دامپروری با هدف پرورش نیروی ماهر بخش کشاورزی این خوزستان جدید اقدام نمایند.

به امید سرافرازی و موفقیت روز افزون دولت تدبیر و امید.

* مدیرعامل و رئیس هیات مدیره شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان

 

اخبار مرتبط

نظرات