- پایگاه خبری تحلیلی مغانه آنلاین - http://moghanehonline.ir -

استاندار اردبیل: کشت و صنعت مغان به بخش خصوصی واگذار می شود

6

استاندار اردبیل گفت: با نگاه دولتی نمی‌توان بنگاه اقتصادی نظیر کشت و صنعت را مدیریت کرد و این شرکت بر اساس اصل 44 قانون اساسی باید به بخش خصوصی واگذار شود.

مجید خدابخش صبح امروز در اولین نشست با اصحاب رسانه پس از گذشت حدود دو ماه از انتصاب خود به عنوان استانداری اردبیل در پاسخ به سئوالات آن‌ها گفت: استخدامی‌های جدید که گفته می‌شود در زمره طرح مهر‌آفرین نیست دردسری بزرگی را برای ما درست کرده به طوری که این استخدامی‌ها بدون تامین حقوق و مزایای استخدام‌شدگان انجام شده و بیش از یک‌هزار نفر سرگردان و بلاتکلیف هستند.

وی عنوان کرد‌: ما نیز موضوع را پیگیری می‌کنیم تا مشکلات و نارسایی به‌وجود آمده برطرف شود ولی این کار انرژی‌بر است و سازمان برنامه و بودجه نیز در برابر آن مقاومت کرده و حاضر نیست مبلغ مورد نظر را تامین کند ولی سعی‌مان بر آن است تا از طریق مسئولان کشوری این مشکل را برطرف کنیم.

منطقه آزاد گردشگری در سرعین راه‌اندازی می‌شود

رئیس شورای اداری استان در پاسخ به سئوالی در خصوص ظرفیت گردشگری استان نیز افزود: ما از سرعین به مانند سابق بهره‌برداری غیر‌اصولی می‌کنیم به طوری که تنها استخرهای سنتی به استخرهای بهداشتی تبدیل شده در حالی که باید فضایی را فراهم آوریم تا پزشکان دوره دیده به آب‌درمانی و تجویز برخی از اصول استفاده از منابع آب اقدام کنند و در این زمینه به شکل سنتی و دینی عمل نکنیم.

خدابخش مدت ماندگاری گردشگران و مسافران را محدود اعلام کرد و ادامه داد: ما به دنبال راه‌اندازی منطقه آزاد گردشگری در سرعین هستیم تا این شهرستان به مانند منطقه کیش بتواند به سرعت متحول شود و سالانه در فصول مختلف گردشگران بی‌شماری نیز در این منطقه حاضر باشند.

وی تصریح کرد: در این ارتباط باید کلیه زیرساخت‌ها نیز مهیا شود که در هدف‌گذاری‌ها راه‌اندازی فرودگاهی متوسط و اتصال اردبیل از طریق شهرک کاشناسان به سرعین به طول 17 کیلومتر در دستور کار قرار گیرد.

تکمیل طرح آبیاری اراضی پایاب سد خدا آفرین در دستور کار است

رئیس شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی یادآور شد: در‌باره آب و خاک همچنان با برخی از مشکلات روبه‌رو هستیم به طوری که بزرگترین پروژه آبی و خاکی استان طرح آبیاری اراضی پایین دست سد خدا آفرین به میزان 60 هزار هکتار است که برای تکمیل این پروژه به یک هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

خدابخش گفت: تامین این رقم از عهده دولت خارج است و ما باید به سراغ شرکت‌های شبه دولتی برویم و از ظرفیت بانک توسعه اسلامی نیز که بزرگترین سهامدار آن جمهوری اسلامی ایران است استفاده کنیم به طوری که برای این پروژه 172 میلیون یورو قرار است از این طریق پرداخت شود.

کشت و صنعت باید به سودآوری برسد

این مسئول خاطرنشان کرد: کشت و صنعت مغان به دلیل عدم مدیریت صحیح در طی سالیان گذشته با کمترین ظرفیت فعالیت می‌کند در حالی که با احیای واحدهای دامپروری آن می‌توان کشتارگاه اردبیل را که هم‌اکنون با 15 درصد ظرفیت کار می‌کند به وضعیت مطلوبی رساند که امیدواریم با همکاری مناسب این چرخه تولید تکمیل شود و مدیریت کشت و صنعت سامان پیدا کند.

رئیس شورای برنامه‌ریزی استان بزرگترین مشکل واحدهای تولیدی استان را عدم انفکاک بین مالکیت و نقش مدیرعاملی بیان کرد و افزود: در اردبیل بسیاری از سرمایه‌گذاران علاقه‌مند هستند خودشان مدیرعامل شوند در حالی که مدیرعاملی یک حرفه و تخصص واقعی است و باید با نگاه صحیح انجام شود.

خدابخش ادامه داد: با نگاه دولتی نمی‌توان بنگاه اقتصادی نظیر کشت و صنعت را مدیریت کرد و این شرکت بر اساس اصل 44 قانون اساسی باید به بخش خصوصی واگذار شود و در لیست واگذاری قرار گرفته ولی در قیمت کارشناسی هنوز برخی مشکلات و نارسایی‌ها را شاهد هستیم.

وی عنوان کرد: بر اساس برآورد اولیه کشت و صنعت اردبیل یک‌هزار و 500 میلیارد  تومان قیمت‌گذاری شده که می‌شود آن را فروخت به شرط آنکه این بنگاه اقتصادی را به مرحله سوددهی و بازدهی برساند.

تکمیل راه‌آهن اردبیل 780 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

استاندار اردبیل اظهار داشت: پیشرفت فیزیکی راه‌آهن اردبیل حدود 51 درصد و پیشرفت ریالی آن 30 درصد است به طوری که برای راه‌آهن اردبیل تاکنون 270 میلیارد تومان هزینه شده است و برای تکمیل آن نیز 780 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

خدابخش یادآور شد: در مورد تغییرات مدیریتی در استان، ما به دنبال تغییر مدیران با نگاه استفاده از مدیران باتجربه و متخصص هستیم که در حوزه‌های مختلف امتحان خود را پس داده باشند.

این مسئول تصریح کرد: در انتخاب برخی از مدیران ما شاهد تعامل بین وزیر، استاندار و نمایندگان هستیم چراکه هم باید وزیر و هم استاندار در قبال انتخاب خود به مردم پاسخگو باشند که قطعاً سعی می‌کنیم افراد شایسته برای مدیریت استان انتخاب شوند.

رئیس شورای اداری استان اردبیل ادامه داد: راهی که ما به دنبال آن هستیم استفاده از مدیران باتجربه و متخصص است که در این زمینه تلاش جدی را انجام می‌دهیم.

خدابخش مشکل اساسی مدیریتی در استان را راغب نبودن مدیران با تجربه برای حضور در استان اردبیل به عنوان استان محروم اعلام کرد و افزود: مدیران باتجربه اغلب به استان‌های توسعه یافته رغبت دارند و با در نظر گرفتن چنین شرایطی ما قطعاً از مدیران باتجربه و متخصص در عرصه‌های مختلف استفاده می‌کنیم.

وی عنوان کرد: تغییر مدیران با تدبیر، تعامل و حوصله بیشتر انجام می‌شود و به تدریج فرمانداران و مدیران تغییر خواهد یافت.

نباید منابع مدیریتی را هرز داد

رئیس شورای اشتغال استان اردبیل رفتار و اخلاق مدبرانه را در تغییر مدیریتی ضروری ارزیابی کرد و گفت: این شایسته نیست برخی از مدیران گذشته ما چندین سال در اتاقی مانده و وضوئی بگیرند و تنها نمازی بخوانند چرا که تنها مدیریت با استفاده از منابع ملی شایسته نیست.

خدابخش افزود: ما به سلایق سیاسی ملی و جریانات خاص توجه نداریم و وجود آن‌ها را نیز مغایر با شیوه مردم سالاری دینی نمی‌‌دانیم و سعی می‌کنیم هم مدیران سابق را مورد حمایت قرار دهیم و هم از مدیران جدید بهره‌ ببریم.

اتباع آذری ساماندهی می‌شوند

 وی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد ورود گردشگران و توریست خارجی نیز عنوان کرد: ما روزانه ورود سه هزار گردشگر آذری به استان اردبیل را یک غنیمت می‌دانیم و در کنار آن سعی داریم ورود آن‌ها را به حوزه‌های مختلف سامان دهیم.

 اردبیل از سرمایه گذاری‌های کلان اقتصادی محروم است

استاندار گفت: رهبر معظم انقلاب امسال را سال حماسه سیاسی و اقتصادی نامگذاری کردند که با مشارکت آحاد مردم در 24 خرداد حماسه سیاسی رقم خورد و دولت روحانی با شعار اعتدال‌گرایی شکل گرفت و با نگاه تدبیر و امید سعی در حل مشکلات مردم دارد.

وی خاطرنشان کرد‌: اکنون نیز موقع خلق حماسه اقتصادی است که در راس این حرکت بهبود معیشت مردم، کاهش بیکاری، افزایش اشتغال و جذب سرمایه‌گذاری‌ها در اولویت جدی قرار دارد.

رئیس شورای اداری استان یادآور شد: استان اردبیل از دو جهت استان کم برخوردار است دستگاه‌های دولتی بزرگ با نگاه اقتصادی در استان اردبیل سرمایه‌گذاری نکرده‌اند یا اینکه تعداد آنها محدود است.

خدابخش گفت: شرکت‌هایی ملی نظیر خودرو ایران، ایمیدرو و ایدرو به عنوان سازمان گسترش صنایع هیچ سرمایه‌گذاری در استان اردبیل انجام نداده‌اند در حالی که ما می‌توانستیم از این ظرفیت استفاده کنیم.

این مسئول تصریح کرد: ما در تلاش هستیم این شرکت‌ها و مجموعه شرکت سرمایه‌گذاری شستا و صنایع ملی پتروشیمی ایران را به سرمایه‌گذاری در اردبیل ترغیب و تشویق کنیم تا استان اردبیل از این محرومیت‌ها خارج شود.

رئیس شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی بیان داشت: در این استان سرمایه‌گذاری‌های عمرانی نیز اتفاق نیفتاده است به طوری که اردبیل در حوزه راه‌های مواصلاتی، احداث اتوبان، راه‌آهن و وضعیت فرودگاهی در شرایط مطلوبی قرار ندارد و از عقب‌ماندگی‌ها رنج می‌برد.

میانگین درآمدی اردبیل از متوسط کشوری پائین‌تر است

خدابخش به سرمایه‌گذاری ناقص انجام شده نظیر سبلان پارچه و ذوب آهن اشاره کرد و افزود: این واحدها عموماً با مشکلات سرمایه در گردش و عدم مدیریت مطلوب روبرو هستند که قطعاً این امر به دامنه مشکلات دامن زده است.

وی تاکید کرد: این سه وضعیت دست به دست هم داده تا استان اردبیل به لحاظ درآمد متوسط از وضعیت میانگین کشوری پایین باشد و در اشتغال نیز نرخ بیکاری ما بیشتر از نرخ بیکاری کشوری باشد.

رئیس شورای برنامه‌ریزی استان نمونه کارخانه بزرگ سود‌آور را پتروشیمی اراک بیان کرد و ادامه داد: این کارخانه 3 هزار میلیارد تومان فروش داشته و 400 میلیارد تومان سودآوری دارد به طوری که 90 میلیارد تومان به دارایی و به همین میزان به عوارض شهرداری پرداخت می‌کند که گردش مالی این کارخانه وضعیت معیشتی و اقتصادی مناسبی را در اراک به وجود آورده و به تقویت و بهبود معیشت مردم کمک کرده است.

خدابخش گفت: ما نیز می‌توانیم از ظرفیت عظیم شرکت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری و اشتغال جانبی آنها استفاده کنیم به شرط اینکه بتوانیم نگاه واقع‌بینانه و منصفانه به حوزه سرمایه‌گذاری و تولید داشته باشیم.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، رئیس شورای اشتغال استان اردبیل در پایان سخنان خود سه برنامه اولویت‌دار خود را دعوت از سرمایه‌گذاران جدید، رفع مشکلات بنگاه‌های اقتصادی فعلی و دعوت از سرمایه‌گذاران شبه دولتی برای سرمایه‌گذاری‌های عظیم اعلام کرد.

1 Comment (Open | Close)

1 Comment To "استاندار اردبیل: کشت و صنعت مغان به بخش خصوصی واگذار می شود"

#1 Comment By بابک On 2014/06/26 @ 1:30 ب.ظ

با سلام و احترام. جناب آقای حاج علی نوری از افتخارات مغان هستند. برایشان آرزوی موفقیت و طول عمر با عزت خواستارم.
با احترام: بابک آدیگوزلی