امروز: جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
زمان انتشار : سپتامبر 3rd, 2016 8:10 | کد خبر : 18836 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

استاندار اردبیل: کشت و صنعت مغان آماده واگذاری به بخش خصوصی است

استاندار اردبیل گفت: شرکت کشت و صنعت مغان و آب درمانی ایرانیان آماده واگذاری به بخش خصوصی به ویژه بخش تعاونی است اما هنوز بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در این دو شرکت اعلام آمادگی نکرده و دلیل آن هم بالا بودن قیمت فروش است.

به گزارش مغانه به نقل از ایرنا، مجید خدابخش روز شنبه در نشستی با مدیران بخش تعاون با اشاره به واگذاری اراضی پایاب خداآفرین به بخش خصوصی افزود: ۵۰ هزار هکتار اراضی پایاب این سد تکمیل و آماده شده و در صورت اعلام آمادگی به تعاونی ها واگذار می شود.
وی با بیان اینکه شرکت های تعاونی در انضباط مالی و آموزش ضعیف هستند و باید مانند دیگر شرکت های موفق دارای استاندارد مالی بوده باشند اضافه کرد: در استان زمینه برای فعالیت تعاونی ها مهیا است و خیلی از طرح ها در این استان از طریق تعاونی ها قابل واگذاری است اما باید برای واگذاری زمینه آن را فراهم کرد.
استاندار اردبیل ضعف اساسی تعاونی ها را آموزش دانست و افزود: یکی از نقاط ضعف تعاونی های استان آموزش است و باید در این مورد آسیب شناسی شده و تعاونی ها را به افراد توانمند و کاربلد و آشنا به قوانین تجارت و تعاون سپرد.
خدابخش با بیان اینکه آموزش اولویت اول تعاونی ها است گفت: مدیران عامل و هیات مدیره های شرکت های تعاونی باید دوره های آموزش را طی بکنند و استاندارد های مالی را جدی بگیرند.
او ضعف دیگر شرکت های تعاونی را مدیریت دانست و افزود: برای تعاونی ها می توان مدیریت ها را اصلاح کرد و با اصلاح این مدیریت ها قطعا شاهد رونق و توسعه تعاون ها در استان خواهیم بود.
وی همچنین تشکیل تعاونی ها جدید را در بخش های مختلف ضروری دانست و گفت: تعاونی پزشکان و اساتید دانشگاه می تواند در استان شکل بگیرد.
قاسم رحیمی ، مدیرکل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل هم در این جلسه با اشاره به فعالیت تعاونی های فعال در استان گفت: در این استان یک هزار و ۸۳۳ تعاونی با ۳۸۰ هزار اعضای تعاونی فعال هستند که ۲۹ درصد آن در بخش کشاورزی ، ۲۲٫۸درصد در بخش تعاونی صنعتی و ۱۲٫۸ درصد در بخش مسکن با ۱۶ هزار نفر فعال هستند.
وی افزود: از این تعداد ۳۶ درصد تعاونی در اردبیل ، ۱۳٫۷ درصد در مشگین شهر ، ۱۲ درصد در بیله سوار ، هشت درصد در پارس آباد فعال بوده ، ۱۵۳ تعاونی در خلخال و ۲۶ تعاونی هم در سرعین به فعالیت مشغولند.
رحیمی با اشاره به نقاط قوت تعاونی ها اظهار کرد: امکان ایجاد فرصت ها برای توزیع عادلانه ، قدرت بخشی به اقشار متوسط و کم درآمد برای انجام فعالیت های اقتصادی ، تجمع سرمایه ها و فعالیت های اقتصادی کوچک برای انجام فعالیت های بزرگ از جمله نقاط قوت در بخش تعاون می باشد.
وی کمبود سرمایه ناشی از ضعیف بودن بنیه مالی اعضای تعاونی ، ضعف مدیریت در تعاونی های متوسط و بزرگ ، پایین بودن سطح حضور اعضا در مجامع عمومی و عدم توسعه و انسجام شبکه های تعاونی را نقاط ضعف تعاونی ها ذکر کرد.

اخبار مرتبط

نظرات