امروز: جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
زمان انتشار : مارس 10th, 2016 5:58 | کد خبر : 17392 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

استاندار اردبیل: قشلاق های عشایری همانند روستاها از خدمات رفاهی برخودار شوند

استاندار اردبیل با بیان اینکه قشلاق های عشایری از بعضی خدمات رفاهی و زیرساخت ها محروم مانده اند، گفت: برای رفع این مشکل نیاز است تا با طرح موضوع در مجلس مصوبه ای صادر شود تا این نقاط در تقسیمات کشوری مانند مناطق روستایی تلقی شوند.

به گزارش مغانه، مجید خدابخش ، سه شنبه شب در نشست شورای عشایری استان اردبیل افزود: با این مصوبه تمام امتیازها و خدماتی که روستاییان در زمینه مسایل رفاهی و زیرساخت های ضروری مانند برق ، گاز ، آب ، راه و مانند آن دریافت می دارند شامل عشایر ساکن در قشلاق های بالای ۲۰ خانوار جمعیت نیز خواهد شد.
وی اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی می تواند این مشکل را با این مصوبه به آسانی برطرف کند و در این صورت علاوه بر اینکه مشکل زیادی از عشایر برطرف می شود نیازی نیز به طرح اینگونه مسائل در چنین نشست هایی نخواهد بود.
خدابخش افزود : اکنون بسیاری از روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان اردبیل از خدمات رفاهی و زیربنایی مانند آب، برق ، گاز، راه و نظایر آن برخوردار هستند و این انصاف نیست که عشایر که نقش به سزایی در اقتصاد ، تولید ، نگاهبانی از مذهب و فرهنگ اصیل و نیز امنیت این مرز و بوم دارند از چنین امکاناتی محروم بمانند.
استاندار اردبیل در قسمت دیگری از سخنانش با اشاره به اجرای چند طرح مهم برای تامین آب مورد نیاز کشاورزی در منطقه عشایری مغان ادامه داد : موضوع مهم این است که پس از اجرای و بهره برداری از این طرح ها عشایر و کشاورزان چگونه از آنها به شکل مفید استفاده خواهند نمود؟
خدابخش ، افزود : مدیران ارگانهای ذیربط در این زمینه وظیفه خطیر دارند که عشایر و کشاورزان زحمت کش و سخت کوش این سرزمین را با راههای تولید به شیوه مناسب و دارای ارزش افزوده آشنا کنند و آنان را به این سمت سوق دهند.
وی تامین امکانات لازم برای این منظور را در کنار ارایه آموزش های لازم به عشایر و کشاورزان ضروری دانست وبیان کرد: در صورت وجود کارخانه های مربوط به بسته بندی و صنایع تبدیلی و نیز تولید دانش بنیان است که می توان حقوق حقه عشایر سخت کوش و متدین کشورمان را فراهم نمود و اجازه نداد که زحمات روز و شبانه این عزیزان به هدر رود.
وی خدمات عشایر ایران زمین را در یکپارچگی این مرز و بوم و نیز دفاع از تمامیت ارضی و نگاهبانی از ارزش های مذهبی و فرهنگی اصیل کشورمان کم نظیر دانست و افزود : این جمعیت در طول تاریخ پر فرود و فراز کشورمان همواره نقش موثری در این زمینه ها و برقراری امنیت برعهده داتشه اند.
در این نشست که در سالن شیخ صفی الدین اردبیلی استانداری اردبیل باحضور رییس سازمان امور عشایر ایران تشکیل شد جمعی از نمایندگان عشایر ؛ کارشناسان و مدیران ذیربط مسایل و مشکل هایشان را طرح کردند و پیشنهادهایی را ارایه دادند. (ایرنا)

اخبار مرتبط

نظرات