- پایگاه خبری تحلیلی مغانه آنلاین - http://moghanehonline.ir -

ارمنستان موظف به رفع آلودگی رودخانه ارس شد

به گزارش مغانه به نقل از ایرنا، حمید قاسمی روز سه‌شنبه در حاشیه همایش مدیران، مسئولان و رابطان محیط زیست کشور در تبریز گفت: رودخانه ارس به دلیل ورود پساب‌های صنعتی از سمت جمهوری ارمنستان به شدت با مشکلات زیست محیطی و بهداشتی مواجه شده که پس از مدت‌ها مذاکره با طرف ارمنستانی بالاخره با قبول ایجاد آلودگی مکلف به رفع این معضل زیست محیطی شد.

وی، ورود پساب‌های صنعتی از سوی ارمنستان به بستر رودخانه ارس را تهدید جدی برای محیط زیست و سلامت مردم منطقه عنوان کرد و افزود: اگر این آلودگی‌ها متوقف نشود، بدون تردید در آینده نزدیک خطرات جدی متوجه محیط زیست و سلامت بخش کشاورزی، دامی و انسانی خواهد بود.

سدهای باطله مکانی‌هایی است که برای جمع‌آوری و نگه‌داری پساب‌ها و مواد باطله کارخانه‌های فرآوری بخصوص واحدهای فرآوری مواد معدنی ایجاد می‌شود.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست آذربایجان شرقی اضافه کرد: خشکیدن دریاچه ارومیه، عدم تامین سوخت برای نیروگاه‌های استان، آلودگی هوای کلانشهر تبریز و تخریب اراضی ملی از چالش‌های مهم محیط زیست است.

وی از جمله اهداف و خط مشی محیط زیست استان را دفع اصولی پسماندهای شهری و ساماندهی پسماندهای روستایی، کاهش آلودگی هوای کلانشهر تبریز، ارتقا سطح کیفی حفاظت از مناطق تحت مدیریت، ارتقای شاخص‌های زیست محیطی صنایع استان و کاهش آلودگی منابع آب و خاک استان برشمرد.

قاسمی، کاهش ۵۰ درصدی آلودگی هوای تبریز، ایجاد شعبه ویژه محیط زیست در دادگستری استان، توزیع بنزین یورو چهار در کلانشهر تبریز و اعمال هدایت پسماندهای روستایی واقع در شعاع ۵۰ کیلومتری شهرها را از جمله اقدامات این اداره کل در حوزه محیط زیست انسانی برشمرد.

وی با اشاره به اقدامات پایشی محیط زیست انسانی این اداره کل گفت: در شش ماه نخست سال جاری یک هزار و ۱۶۴ مورد پایش در استان صورت گرفته که از این تعداد ۱۰ مورد پایش منابع مهم آبی استان و ۹۰ مورد پایش‌های شبانه واحدهای صنعتی بوده است.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان با اشاره به این که ۳۰۰ واحد تصفیه خانه صنعتی در استان وجود دارد، افزود: از ۳۳ شهرک صنعتی فعال استان ۱۱ شهرک مجهز به تصفیه‌خانه فاضلاب است.

وی ادامه داد: ۱۱ شهرستان استان دارای تصفیه‌خانه‌های فاضلاب شهری بوده و ۱۹ مورد نیز در مرحله مطالعه برای ایجاد و پنج واحد در حال احداث است.

قاسمی اظهار کرد: دو هزار و ۲۰۰ تن فاضلاب شهری و روستایی در استان تولید می‌شود که نیمی از آن در سلول بهداشتی شهرداری تبریز به صورت بهداشتی دفن می‌شود.

وی با بیان این که آذربایجان شرقی از لحاظ تعداد واحدهای صنعتی در کشور رتبه چهارم را داراست، افزود: ۱۰ هزار واحدهای صنعتی و خدماتی در استان وجود دارد که از این تعداد سه هزار و ۵۰۰ واحد فعال است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان افزود: در سال ۱۳۹۲ هشتاد و هفت واحد صنعتی استان به عنوان واحدهای آلاینده شناسایی شده بود که در سال گذشته این تعداد به ۷۹ واحد صنعتی آلاینده کاهش و در تلاش هستیم این تعداد در آینده نزدیک به صفر برسد.

وی با اشاره به این که شش ایستگاه سنجش آلودگی هوا در تبریز وجود دارد، گفت: ۱۸ واحد صنعتی استان نیز واحد سنجش مداوم پایش آلودگی هوا راه‌اندازی شده و در شهرستان‌های دیگر استان نیز به دنبال نصب و تجهیز پایش سنجش آلودگی هوا هستیم.

وی ادامه داد: در سال گذشته نسبت به سال ۱۳۹۲ شاهد کاهش ۵۰ درصدی تعداد روزهای آلودگی هوا در شهر تبریز بودیم.

ارس در زبان ترکی آذربایجانی آراز (Araz) و در زبان ارمنی آراکس (Արաքս) نام رودخانه‌ای پرآب و خروشان است که از کوه‌های بینگول منطقه آناتولی ترکیه سرچشمه گرفته و در مرز ترکیه و ارمنستان به رود آرپا چای پیوسته و سپس مرز مشترک نخجوان را به طول ۱۱ کیلومتر طی و با گذر از مرز ایران و نخجوان از مرز میان ایران و ارمنستان عبور و دوباره مرز مشترک میان ایران و جمهوری آذربایجان را شکل داده و در منتهی‌الیه شمالی استان اردبیل (شهرستان پارس آباد) وارد جمهوری آذربایجان شده و به رودخانه کورا می‌ریزد.

رود ارس
۱۰۷۲ کیلومتر طول دارد و از طولانی‌ترین رود داخلی ایران یعنی کارون طولانی‌تر است.

رودخانه ارس در سال ۱۸۱۳ میلادی در پی عهدنامه ترکمنچای به عنوان مرز ایران و شوروی سابق برگزیده شد و تمامی مناطق شمال این رود از ایران جدا و به خاک روسیه افزوده شد. بعدها ایران و اتحاد جماهیر شوروی با هم سدی در ناحیه پلدشت به نام سد ارس بنا کردند.

در حال حاضر سد خداآفرین و سد قیزقعله سی به صورت مشترک با جمهوری آذربایجان بر روی ارس احداث می‌شود.

بر روی ارس تاکنون پنج پل شامل پل آهن جلفا، شوسه جلفا، پل پلدشت در شهرستان پلدشت، پل خداآفرین در قره داغ پل نوردوز در مرز ارمنستان ساخته شده است.

2 Comments (Open | Close)

2 Comments To "ارمنستان موظف به رفع آلودگی رودخانه ارس شد"

#1 Comment By همشهری On 2015/10/15 @ 4:33 ق.ظ

آقای نماینده پس چی شد شما که تاکید داشتی که هیچ آلودگی رودخانه ارس را تهدید نکرده و نمیکند؟؟؟؟؟؟؟پس حرفهای نماینده اردبیل حقیقت داشته؟؟؟؟؟؟؟؟پس کجا رفت اون همه ادعا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟چراااااا

#2 Comment By بردیا On 2015/10/19 @ 6:35 ب.ظ

واقعا که خیلی الوده است بری ببینی دیگه از اب ارس استفاده نمیکنی