امروز: جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
زمان انتشار : دسامبر 1st, 2013 6:07 | کد خبر : 1919 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

اراضی ملی بیله سوار و راه کار مقابله با تصرف آن

عیسی پاشاپور/اراضی ملی شهرستان بیله سوار مغان به دلیل مسطح بودن ، مرغوبیت خاک ، وفور منابع آب و سابقه اشتغال اهالی در کشاورزی همواره مورد تهدید متجاوزان قرار گرفته و در سال های گذشته بخشی از مراتع این شهرستان تخریب شده است. هر چند در سال های اخیر با تلاش مسوولان ذیربط ، پیگیری […]

arazi

عیسی پاشاپور/اراضی ملی شهرستان بیله سوار مغان به دلیل مسطح بودن ، مرغوبیت خاک ، وفور منابع آب و سابقه اشتغال اهالی در کشاورزی همواره مورد تهدید متجاوزان قرار گرفته و در سال های گذشته بخشی از مراتع این شهرستان تخریب شده است.

هر چند در سال های اخیر با تلاش مسوولان ذیربط ، پیگیری های حقوقی ، برخوردهای قضایی و برقراری گشت های مراقبت از تخریب دوباره بسیاری از اراضی جلوگیری و از بخش عمده ای از منابع ملی رفع تصرف شده اما هنوز قسمت های وسیعی از مراتع توسط افراد سودجو کشت می شود.

سابقه برخوردهای لفظی و فیزیکی متجاوزان به اراضی ملی با ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی و نیروهای انتظامی ، موارد گزارش شده از جرح افراد در برخوردها ، افزایش پرونده های قضایی باموضوع تخریب مراتع و توجه خاص اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل به حفاظت از منابع ملی بیله سوار حکایت از حساسیت این منطقه از منظر منابع ملی دارد.

یک مقام آگاه در اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بیله سوار که خواست نامش فاش نشود گفت: بهترین راهکار برای حل مناقشه منابع طبیعی این شهرستان تصویب طرح جامع واگذاری بخشی از مراتع کشت شده به کشاورزان و زارعان باسابقه است.

وی با اشاره به عضویت نمایندگان شهرستان های بیله سوار و مشگین شهر در کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی افزود: با استفاده از ظرفیت مجمع نمایندگان استان و تصویب این طرح در مجلس می توان مشکل چندین ساله و تقریبا لاینحل مناقشه زارعان و دستگاه های اداری بر سر مراتع شهرستان بیله سوار را به شکل قانونی برطرف کرد.

وی گفت: در راستای این طرح به هر خانوار با سابقه در کشت و زرع متناسب با تعداد اعضای خانواده و به شرط تشکیل تعاونی کشاورزی چند هکتار مرتع مستعد کشت تحت شرایطی واگذار خواهد شد.

وی با اشاره به کثرت جوانان بیکار تحصیل کرده رشته های کشاورزی و زراعت در بیله سوار اظهار کرد: با واگذاری مراتع به جوانان جویای کار و تصویب تسهیلات توسعه کشاورزی به آنها علاوه بر رفع بیکاری شاهد اشتغال ، تولید و افزایش بهره وری محصولات کشاورزی در منطقه خواهیم بود.

وی گفت: در حالی با استقرار نیروهای یگان حفاظت ادارات منابع طبیعی شهرستان های استان در بیله سوار از مراتع این شهرستان حفاظت می شود که مردان و جوانان بیکار بیله سواری بدنبال شغل و درآمد به خارج از استان سفر کرده و دور از خانواده برای امرار معاش فرزندان خود تلاش می کنند.

یک کارشناس منابع طبیعی شهرستان بیله سوار نیز گفت: با حضور حجت الاسلام برومند نماینده بیله سوار در مجلس شورای اسلامی از نزدیک به بررسی مراتع تخریب شده و مزایای طرح پیشنهادی واگذاری بخشی از مراتع به زارعان پرداخته است.

وی افزود: در صورت تصویب این طرح از تکرار برخورد با زارعانی که جز زراعت پیشه ای ندارند جلوگیری شده و از حس بدبینی این افراد به دستگاه های دولتی کاسته خواهد شد.

یک سرباز یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی استان اردبیل نیز که چند نوبت از نزدیک شاهد درگیری و تنش ماموران یگان حفاظت و نیروی انتظامی با مخربین مراتع این شهرستان بوده گفت: روستاییان به لحاظ قدمت کشت در مراتع مالکیت اراضی را از آن خود دانسته و انتظار دارند مسوولان با تعریف کاربری زراعی به مراتع کشت شده امکان ادامه فعالیت کشاورزی را به آنها فراهم نمایند.

یک نقشه بردار منابع ملی بیله سوار نیز وسعت مراتع این شهرستان را 95هزار هکتار دانست و گفت: اگرچه تشدید مراقبت ها و همکاری مطلوب محاکم قضایی و نیروی انتظامی در محکومیت و خلع ید متجاوزان از منابع ملی در نهایت منجر به رفع تصرف از کل مراتع ملی خواهد شد اما واگذاری بخش هایی از مراتع که ده ها سال کشت شده موجب تکریم زارعان ، تمییز اراضی قابل کشت از منابع ملی و پایان قطعی مناقشه بر سر منابع ملی بیله سوار خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظرات