- پایگاه خبری تحلیلی مغانه آنلاین - http://moghanehonline.ir -

اخلاق مداری در ورزش

مرتضی سید کلان
امروزه شاهد اتفاقات و حوادث غیرمنتظره و نامطلوب در صحنه های ورزشی هستیم که از آن جمله می توان به برخورد بین بازیکنان ، بازیکن با مربی و بین تیم های حریف و بویژه بازیکنان و مربیان با داور و مسئولین برگزاری مسابقات اشاره کرد.این گونه رفتارهای نابهنجار که ناشی از عدم کنترل احساسات ، فشارهای فیزیولوژیک بدنی و روانی و جو بیرونی مکان مسابقات می باشد در بین بازیکنان حرفه ای کمتر مشاهده می شود زیرا بازیکنان حرفه ای می توانند تمامی این عوامل را بصورت بهینه کنترل و در جهت اهداف تیم قدم برداشته و مثمرثمر باشند.
رفتارهای غیرمسئولانه بازیکن موجب اخراج خود از زمین مسابقه شده و از بازی بعدی محروم می شود و تیم مجبور است با یک یار کمتر به بازی ادامه داده و حتی با رای کمیته انضباطی موجب محرومیت فرد خاطی از ادامه کلیه مسابقات و یا محرومیت تیم خودی شود.
اینگونه رفتارهای ناخوشایند را متاسفانه در مسابقات جام رمضان سال ۹۲ شهرستان خودمان پارس آباد نیز از سوی برخی از بازیکنان و مربیان شاهد هستیم که موجب بر هم ریختن جو مسابقات شده و پرخاشگری را حتی در بین تماشاگران موجب می شود. بنابراین ما ورزشکاران باید یاد بگیریم که ورزش هدف نیست وسیله است وسیله ای که ما را از ناهنجاری های اجتماعی دور ساخته و موجب سلامت جسم و روان ما می شود.
به موجب تشکیل جلسات متعدد و تاکیدات مسئولین شهر بویژه رئیس اداره ورزش و جوانان پارس آباد در برخورد جدی با عوامل برهم زننده فضای مسابقات و تدابیر هیات فوتبال که با تشکیل کمیته انضباطی پیش از برگزاری مسابقات جام رمضان مقرر گردیده بازیکنان و عوامل خاطی تیم های ورزشی با محرومیتهای جدی حتی برای مسابقات مختلف در سالهای بعد مواجه خواهند شد.
امید است ورزشکاران به صحنه پاک مسابقات احترام گذاشته و همواره پایبند قوانین حاکم بر مسابقات باشند تا شاهد صحنه های تلخ در طول برگزاری مسابقات در ماه پرفیض و برکت رمضان که قابل احترام همه مسلمانان جهان است نباشیم.