امروز: پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : می 20th, 2015 2:23 | کد خبر : 11592 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

اختصاصی با فرزاد سعیدی گرافیست جعفرآبادی برگزیده در جشنواره پوستر ایتالیا

مصاحبه و گفتگوی اختصاصی با فرزاد سعیدی که در جشنواره بین المللی “لند ترکیه” با موضوع اهدای عضو و جشنواره” اکسپو میلان ایتالیا” با موضوع زمین سبز نفر برتر شناخته شد.

  • خودتان را معرفی کرده و کمی از رشته تحصیلی خود برایمان بفرمائید؟

اینجانب فرزاد سعیدی متولد ۱۳۷۰ فارغ التحصیل رشته گرافیک از دانشگاه تبریز و اهل جعفرآباد مغان می باشم.

 هدف از برگزاری نمایشگاه “شروعی بی پایان” چه بود؟

هدف بنده از برگزاری این نمایشگاه این بود که رشته گرافیک را در این شهر و منطقه معرفی نمایم دلیل بر اینکه اکثر مردم، به این رشته دیدگاه های مختلف و متفاوتی دارند و  در مواقعی به هنرمند گرافیست با دیدی همچون فتوشاپ کار نگاه می کنند.

  •  در طراحی این پوستر ها به چه موضوعاتی پرداخت کردید ؟

طراحی این پوسترها در موضوع آزاد بود و بنده تنها به یک موضوع خاصی پرداخت نکرده ام اما در بین پوسترهایی که کار کرده ام موضوعات مختلفی به چشم می خورد که از جمله مهمترین آنها موضوع فرهنگی، اجتماعی, تاریخی و سیاسی است.

و در کل، این پوستر ها به صورت کاملا تجربی می باشد.

  • عناوین کسب شده که اخیراً به آن دست یافته اید کدام ها هستند؟ آیا عنوان بین الملی هم دارید؟

هر ساله نمایشگاه بین‌‌المللی سوارکاری (SICAB) سویلا در اسپانیا برگزار می‌‌شود. این نمایشگاه، فراخوان بین‌المللی پوستر را با هدف یافتن تبلیغات با کیفیت برای خود برگزار می نماید که موضوع آثار ارسالی  باید به گونه‌ای با عنوان فراخوان ( نمایشگاه بین‌المللی سوارکاری و اسب‌های اصیل اسپانیایی) مرتبط باشند.
همچنین انتخاب ایده، مفهوم کلی و تکنیک پوستر آزاد و به عهده‌ی هنرمند بود.. سرانجام پس از اتمام مهلت ارسال آثار و بررسی آثار توسط هیات داوران، از بین ۶۸ اثر ارسالی به این مسابقه، بنده توانستم از ایران مقام دوم این مسابقه را کسب کنم.

همچنین در جشنواره بین المللی پوستر(گرافیک) با عنوان پوستر “لند ترکیه” با موضوع اهدای عضو و در جشنواره” اکسپو میلان ایتالیا” با موضوع زمین سبز نیز توننستم جزو رتبه های برتر باشم.

لازم به ذکر است، فرزاد سعیدی در جشنواره های مختلف داخلی و بین المللی به عناوین و افتخارات زیادی دست یافته است که در زیر می توانید آنها را مشاهده نمائید.

  • پیشنهاد و انتقاد به مسئولین در رابطه با برگزاری این نمایشگاه چیست؟

 

با توجه به افتتاح هنرستان در شهرستان بیله سوار پیشنهاد می شود به رشته گرافیک اهمیت زیادی داده شود.

زیرا که این رشته باید از هنرستان ها شروع شود و البته با توجه به نبود اساتید و معلمان مرتبط با رشته گرافیک در این شهرستان، پیشنهاد می شود از معلمان و اساتید بومی و داخل شهرستان استفاده شود که این امر باعث پیشرفت این رشته خواهد شد.

نبود دانشجوی رشته گرافیک در این شهرستان، اهمیت رسیدگی به این موضوع مهم، که باید از افراد با تجربه و تحصیلکرده در این رشته در سطح شهرستان استفاده شود را دو چندان کرده است.

محل برگزاری نمایشگاه

در رابطه با محل برگزاری این نمایشگاه نیز باید بگویم نبود گالری تصاویر و عکس کاملا محسوس است و این کمبود امکانات در شهرستان باعث کاهش جذابیت و کیفیت و همچنین عدم استقبال مردم از این نمایشگاه شده است.

پیشنهادم به مسئولین فرهنگی این است که مکانی را به منظور برگزاری نمایشگاه های عکس و پوستر درنظر بگیرند تا مردم به راحتی از این نمایشگاه ها بازدید کنند.

پیام فرزاد به کودکان سرطانی: دنیایی ساختید بادستانی پراز گره واکن ، صبحی دگر برای شب تاریک و نامیدی را با امید دستان سازگار نموده اید آفرین براین وجود تفکری بنام موسسه خیریه آرزو پابرجاو رو به رشد قدم زنان ادامه یابید

 مصاحبه فرزاد سعیدی با خبرگزاری ایسنا هم خواندنی است؛

فرزاد سعیدی که پوسترش در جایزه «زمین سبز» مقام چهارم را به‌دست آورد، در گفت‌وگو با خبرنگار بخش هنرهای تجسمی ایسنا درباره‌ی شرکت کردن در این فراخوان، اظهار کرد: حدود دو سال است که به‌عنوان طراح حرفه‌ای وارد این عرصه شده‌ام و با توجه به مطالعات و پشتکاری که در این زمینه داشتم و اهدافی که پیش رو دارم، تصمیم گرفتم زمان مشخصی را به طراحی پوستر با تکنیک‌های اجرایی مختلف بپردازم. فراخوان جایزه‌ی پوستر «زمین سبز» برای من به اندازه‌ی فراخوان‌های بین‌المللی حائز اهمیت و بهانه‌ای برای طراحی پوستری بود که بتواند با عموم مردم با فرهنگ‌های مختلف ارتباط برقرار کند.

او ادامه داد: داوری آثار در این فراخوان نیز با توجه به شعار اصلی ایران که «سفره جهانی، فرهنگ ایرانی» بود، صورت گرفت و همان‌طور که آقای قباد شیوا نیز به آن اشاره کرد، پوستر برگزیده اول که از طرح انار در آن استفاده شده بود، اشاره به میوه‌ای دارد که جزو سوغات‌ و محصولات ایران است و هویت ایرانی دارد و به اصطلاح اشاره‌ای بود به فرهنگ ایرانی. در حالی که من سعی کردم به زبان جهانی با این موضوع برخورد کنم. بی‌شک حضور در میان طراحان منتخب در این رویداد جهانی برای همه طراحان اهمیت دارد.

طرح سعیدی در جایزه زمین سبز

این طراح درباره‌ی اثر برگزیده‌اش در این فراخوان نیز توضیح داد: ایده اصلی این اثر برگرفته از رفتارهای غلط اجتماعی و در نتیجه، وارد شدن آسیب‌های جدی بر محیط زیست است. متأسفانه دفع نادرست پسماندهای پلاستیکی باعث تهدید زندگی موجودات در بیشتر نقاط کره زمین می‌شود. من در این اثر سعی کردم این معضل اجتماعی را به شکل ساده و در عین حال جذاب به مخاطب نشان دهم.

سعیدی در بخش دیگری از سخنانش درباره‌ی اهمیت حضور هنرمندان ایرانی در رویدادهای مهم هنری دنیا از جمله اکسپو، اظهار کرد: متأسفانه در کشور ما با وجود تعداد زیاد طراحان حرفه‌ای و آماتور، هنوز چیستی گرافیک و اهمیت آن برای مخاطبان عام به درستی مشخص و معرفی نشده و آثار گرافیکی ما به شکل یک اثر هنری و بدون کاربرد اصلی آن به نمایشگاه‌ها و گالرهای هنری اختصاص یافته است. من در این زمینه مقاله‌ای تنظیم کردم که به‌زودی در یکی از نمایشگاه‌های انفرادی آثار پوستر خودم در یکی از شهرهای استان اردبیل ارائه خواهم داد. هدفم از این کار معرفی گرافیک و اهمیت آشنایی مردم با آن است. حضور در چنین رویداد جهانی می‌تواند به نوعی فرهنگ و هنر و گرافیک ایران را به شکل موثرتری به نمایش بگذارد.

این گرافیست ادامه داد: با توجه به تعدد دانشجویان علاقه‌مند و طراحان حرفه‌ای و نیمه‌حرفه‌ای در این زمینه و حضور تأثیرگذار آن‌ها در جشنواره‌های بین‌المللی کشورهای مختلف نشان می‌دهد که طراحان ایرانی این پتانسیل را دارند و به نظرم در فاصله نه‌چندان دور، گرافیک ایران به پاس زحمات همین طراحان بیش از پیش در دنیا زبان‌زد خواهد شد. حال آن‌که مشکلات مدیریتی در بیشتر جشنواره‌های هنری ایران و بی‌نظمی‌های موجود فاحش است.

سعیدی همچنین بیان کرد: شاید دلیل حضور پراکنده ایران در رویدادهای بین‌المللی این باشد که هنر و هنرمند آن‌طور که باید از طرف دولت حمایت نمی‌شود و هنوز اهمیت هنر در معرفی فرهنگ یک کشور به خوبی مورد توجه قرار نگرفته شده است.

فرزاد سعیدی

فرزاد سعیدی متولد سال ۱۳۷۰ در اردبیل و فارغ‌التحصیل رشته گرافیک است. او سابقه‌ی دو سال طراحی حرفه‌ای، برگزاری نمایشگاه‌های انفرادی و گروهی و حضور در فراخوان‌های هنری داخلی و بین‌المللی را در کارنامه خود دارد. برگزیده دوم جشنواره‌ی بین‌المللی پوستر «سوارکاری» اسپانیا، منتخب جشنواره بین‌المللی پوستر «لند» ترکیه با موضوع اهدای عضو و منتخب فراخوان «گرافیک متحرک» در هفته طراحی گرافیک ایران از موفقیت‌های این هنرمند به‌شمار می‌رود.

قابل توجه همشهریان عزیز:  بازدید از نمایشگاه پوستر شروعی بی پایان 
تا  ۳۱ اردیبهشت ماه  ادامه دارد و علاقه مندان می توانند 
هر روز ساعت ۱۰ الی ۱۳ و ۱۶ الی ۷ شب در مجتمع فرهنگی و هنری شهر جعفرآباد
مراجعه کرده و از پوستر های زیبای فرزاد سعیدی دیدن کنند.

منبع: مغان امروز

۲۵۳۹۶۷

اخبار مرتبط

نظرات

ناشناس

یاشاسین

این متن بالا درمورد

این متن بالا درمورد کودکان سرطانی جمله فرزاد سعیدی بازیگر شهرجعفرآباد است

ناشناس

گرافیک هنر نیست

شهروند

حالا یه نفر اومد خودش و هنرش رو معرفی کرد، باز گارد گیری و در واقع ایراد گیریها و عقده بازیها شروع شد!!! عجب ظرفیت فرهنگی داریم. آقا فرزاد دست مریزاد ، من و دوستانم به وجود افرادی چون شما افتخار می کنیم .

عبداله نعمتی

برای اقافرزادازورزشکاران خودم درباشگاه کاراته عرشیای جعفرابادمغان آرزوی سلامتی وموفقیت روزافزون دارم ……..بازهم منتظرحضورشمادرباشگاه کاراته جعفراباهستیم .قربان شماعبداله نعمتی

فرزاد سعیدی

سلام و خسته نباشید
این متن بالا درمورد کودکان سرطانی جمله فرزاد سعیدی بازیگر شهرجعفرآباد است!
تایید می کنم! بنده چنین مصاحبه ای با موسسه آرزو نداشتم.
.
و درخواست اصلاح(حذف این قسمت از) این متن رو دارم.

فرزاد سعیدی

با اینکه علاقه ای به بحث کردن ندارم اما به دلیل شناخت ناکافی عام از این رشته نیاز دانستم که چند کلمه ای در مورد گرافیک با هاتون در میون بذارم.
اینکه آیا گرافیک هنر هست یا نه؟!
خب جواب این سوال و خیلیا تو این عرصه دادند و جای بحث هم نداره.
گرافیک نسبت به موسیقی و نقاشی و برخی دیگر… هنر نیست، بهتر است بگیم که مثلا نقاشی هنری تر از گرافیک هستش!
و اینکه منظور از گرافیک اصلا چی هست؟! شاخه های متعددی از این رشته وجود دارند که اگر از لحاظ هنری بررسی کنیم حتی نقاشی که با احساس هنرمنده که روی بوم یا هر سطحی شکل می گیرد، میتواند یکی باشد.
دلیل اینکه مثلا نقاشی را نسبت به گرافیک هنری میدانند اینه که گرافیک همیشه دنبال یه هدفی هست که از ایده ی گرافیست نشات می گیرد و گاه در مسیر شکل گیری اثر مجبور است که محدودیت هایی را در نظر داشته باشد چرا که گرافیست به دنبال انتقال پیامی به مخاطب است در حالی که در نقاشی احساس آنی و لحظه ای نقاش بر روی بوم(یا هر سطح تصویری) شکل میگیرد.
و یه دلیل دیگه اینه که اثر گرافیکی مثل پوستر باید قابلیت انتشار داشته باشد در حالی که تصویر یک نقاشی دیگر خود نقاشی نخواهد بود… اما به نظر من یکی از ویژگی های بارز گرافیک در همینه، چونکه در ارتباط با مردم و بدنبال انقال مفهومی می باشد و مثل دیگر آثار هنری به موزه ها اختصاص ندارد…
همین ویژگی را آیا موسیقی هم ندارد؟! با اینکه هنری تر از نقاشی هم هست! خب یه صدایی ضبط می شود و انتشار پیدا میکند، آیا این انتشار از ارزش هنری قطعه ساخته شده می کاهد؟! نه بلکه ارزش آن همیشه محفوظ است…
حال بنده یه تعریف سطحی از این رشته خدمتون عرض میکنم و خودتون در مورد هنر بودن یا نبودنش تصمیم بگیرید.
گرافیک یا ارتباط تصویری رشته ای هست که در آن گرافیست تمامی ابزار ها (منظور تکنیک های هنریی مثل نقاشی، عکاسی، مجسمه سازی، کالیگرافی، تصویر سازی و دیگر شاخه های هنر های تجسمی) را در جهت انتقال پیغامی خاص از طریق تصویر، مورد اسفتاده قرار می دهد و سختی کار گرافیست در اینه که ایده ی اصلی که مدنظر است و بایستی بتواند به شکل موثری به مخاطب انتقال دهد…
خلاصه میکنم، پوستر های فرهنگی با تکنیک های اجرایی داریم که علاوه بر ارزش انتقال پیام در زمان مشخص، به عنوان اثری هنری سال ها ماندگاری خود را حفظ می کند.
.
تمام.

فرزاد سعیدی

با عرض سلام و خسته نباشید
این متن بالا درمورد کودکان سرطانی جمله فرزاد سعیدی بازیگر شهرجعفرآباد است!
تایید می کنم! بنده چنین مصاحبه ای با موسسه آرزو نداشتم.
.
از پایگاه خبری مغانه درخواست اصلاح این قسمت از متن رو دارم.
با تشکر

فرزاد سعیدی

تشکر می کنم از تمامی دوستان و استاد گرامی جناب آقای نعمتی…
ایشالا که همیشه موفق و ورزشکار باشید 🙂