- پایگاه خبری تحلیلی مغانه آنلاین - http://moghanehonline.ir -

احياي فرصت هاي مرزي استان اردبيل در انتظار تدبير دولت

بي شك قابليت هاي طبيعي،منحصربفرد و نيازمندي هاي قابل رفع اردبيل در جلب نظر دولت محترم براي انتخاب مقصد هفتمين سفر استاني خود تاثيرگذار بوده است.
يكي از شاخص ها و ظرفيت هاي مهم استان اردبيل،مرزي بودن آن و همجواري با جمهوري آذربايجان است.
بطوريكه اين استان با داشتن 380 كيلومتر نوار مرزي در شمال كشور ازاهميت بسزايي برخوردار بوده و به رغم فعاليت گمرك بيله سوار و در حال ايجاد بودن گمرك اصلاندوز، هنوز احياي فرصت هاي مرزي اين استان مغفول مانده است.
بديهي است كه اقتصاد نواحی مرزی در نحوه ارتباط بین کشورهای همسایه و همچنين امرار معاش مرزنشينان مربوطه حائز اهميت بوده و افزايش حجم مبادلات مرزي استان اردبيل مي تواند به مناطق ديگر كشور تاثيرات اقتصادي مثبت داشته باشد.
ايجاد فرصت تعامل و فعاليت اقتصادي مشترك بين روستائيان دو كشور همسايه مي تواند ضمن تامين حسن همجواري، در رونق اقتصادي خانوارها،كاهش مهاجرت به شهرها،رفع بيكاري و معضلات ناشي از آن،توسعه همه جانبه منطقه،صادرات و واردات،ايجاد زمينه فعاليت بانك ها و موسسات دولتي و آزاد،اشتغالزايي و توليد براي طرفين موثر باشد.
با عنايت به گفته رحماني فضلي وزير كشور، فعال كردن بازارچه هاي مرزي از برنامه هاي اولويت دار دولت تدبير و اميد در راستاي خدمت به مردم است و بر اين اساس ايجاد بازارچه هاي مرزي در استان اردبيل مي تواند مسير روشن اصل 44 و تحقق نظر مقام معظم رهبري را در اين راستا هموار سازد.
بي شك گشايش گمرك آزادلو و اصلاندوز و ايجاد بازارچه هاي مرزي تجاري و اقتصادي حق طبيعي مرزنشينان و مرزداران حقيقي استان اردبيل بوده و از ديرباز از مطالبات جدي مردم مرزدار محسوب مي شود.
از نقطه نظر ديگر نيز غيرت و همت هر شهروند ايراني، زندگي محقرانه و كم رمق هموطنان مرزدار را برنمي تابد و روا نيست كه مرزنشينان غيور استان اردبيل كه به واقع مرزداران حقيقي سرحدات جغرافيايي،اعتقادي و فرهنگي ميهن اسلامي هستند در مجاورت همسايگان خود از امكانات رفاهي محروم و در تامين مايحتاج زندگاني ناتوان باشند.
مرزنشينان ايران بايد در پيشاني اين خاك گهرخيز با فعاليت اقتصادي در مناطق آزاد تجاري وبازارچه هاي مرزي، تجلي اقتصادي پويا بوده و رونق برخواسته از مبادلات مرزي قانونمند را شاهد باشند.
در اين راستا گشايش گمرك آزادلو به لحاظ سابقه تردد و تجارت چمداني مرزنشينان گرمي و همچنين به لحاظ نقشي كه مي تواند در توسعه و عمران اين منطقه داشته باشد از آرزوهاي ديرين مردم گرمي است.
با توجه به صدور نزديك به 80درصد توليدات كشاورزي استان اردبيل از گمرك بيله سوار به جمهوري آذربايجان در سالهاي گذشته، ايجاد گمرك آزادلو در گرمي، راه پرپيچ و خم و طولاني توسعه و عمران اين شهرستان را هموار و كوتاه خواهد ساخت.
مرزنشينان استان اردبيل باوجود قرار گرفتن در مسير تبليغات رسانه اي و هجمه هاي فرهنگي بيگانه از حيث تعلق و تقيد به آموزه هاي ديني و اصل اصيل ولايت، شهره آفاق هستند و بايد با بهره مندي از فرصت مرزنشيني، روياي كوچ به كلان شهرها را فراموش كرده و به آرزوهاي خود در زادگاهشان جامه عمل بپوشانند.
اميد مي رود مسوولان دلسوز استان در سفر رياست محترم جمهوري به اردبيل،ايجاد مناطق آزاد تجاري و بازارچه هاي مرزي را جزو مطالبات جدي مردم فهيم استان اعلام كرده و با پيگيري مجدانه خود و تدبير و اميد دولتمردان كارگشا، كام اهالي مرزدار اردبيل به اين نويد، شيرين گردانند.
عيسي پاشاپور گرمي