- پایگاه خبری تحلیلی مغانه آنلاین - http://moghanehonline.ir -

احداث کارخانه بازیافت زباله در پارس آبادمغان ضرورت دارد

به گزارش مغانه، ناصر نصیری در جلسه کارگروه مدیریت پسماند شهرستان پارس آباد، پسماندهای بیمارستان ها و مطب ها و مراکز درمانی را از خطرناک ترین زباله ها دانست و ادامه داد: به منظور عادی سازی دفن بهداشتی زباله های عفونی، بیمارستان های این شهرستان به دستگاه بی خطر ساز و امحای زباله غیر سوز (اتوکلاو) تجهیز شدند.

وی، با بیان اینکه روزانه به طور متوسط بیش از 120تن انواع زباله در این منطقه تولید می شود، اظهار کرد: با احداث و راه اندازی کارخانه کمپوست و بازیافت زباله، بخش اعظمی از مشکلات دفن زباله های شهری و روستایی این شهرستان و حتی مناطق گرمی و بیله سوار برطرف و حجم قابل توجهی از این زباله ها شامل مواد بازیافتی و قابل تبدیل به کود آلی، جداسازی و به چرخه تولید بازگردانده می شود.

وی ادامه داد: اولویت کاری دستگاه‌های مربوطه زمان جمع‌آوری و محل دفن زباله‌های مراکز بهداشتی و بیمارستان‌ها و تفکیک آن برای جلوگیری از آلایندگی‌های زیست محیطی است.

فرماندار شهرستان پارس‌آباد با انتقاد از نصب نشدن سیستم آنلاین تصفیه‌خانه  شهرک صنعتی پارس‌آباد، از مدیرکل محیط زیست استان خواست با استفاده از ابزارهای نظارتی بر اساس قوانین موجود برای رفع مشکل موجود اقدام کنند تا شاهد آلودگی هوا و محیط زیست در این شهرستان نباشیم.

وی از کاهش استفاده انواع  سموم در مزارع کشاورزی و ترویج فرهنگ مبارزه بیولوژیکی توسط کشاورزان خبر داد و گفت: جهاد کشاورزی می‌تواند با انجام تبلیغات محیطی و برگزاری دوره آموزشی در زمینه جمع‌آوری پلاستیک پس از برداشت محصول هندوانه اقدام کند تا این زباله‌ها سبب تهدید محیط زیست و منابع طبیعی نشود.

نصیری با اشاره به وجود بیش از 500 کیلومتر کانال آبرسانی رو باز و رشد جمعیت در مناطق روستایی در حاشیه کانال‌ها بیان کرد: در این راستا برای جلوگیری از آلودگی منابع آب شهرستان بخشداران و دهیاران شهرستان نسبت به توجیه اهالی برای جلوگیری از ریزش زباله به کانال‌های آب اقدام کنند.

وی از افتتاح فاز نخست تصفیه‌خانه فاضلاب شهری در نیمه نخست سال 94 خبر داد و افزود: برای جلوگیری از تخریب بیشتر به محیط زیست و منابع طبیعی باید پسماندهای عادی،کشاورزی و پزشکی تفکیک شوند و در صورت امکان بازیافت شوند.

مدیرکل محیط زیست استان اردبیل نیز در این جلسه با تشریح فعالیت زیست محیطی در استان  و شهرستان پارس‌آباد این شهرستان را با اهمیت دانست و از مسئولان خواست موضوع زیست محیطی را در این شهرستان در اولویت قرار دهند.

سیدرضا موسوی با اشاره به مشکل خسارت گرازهای وحشی به مزارع اظهار کرد: این اداره کل برای جلوگیری از خسارت به کشاورزان منطقه طرح دفع توسط شکارچیان مشخص را به اجرا گذاشته است که امیدواریم نتابج مورد انتظار را داشته باشد.

SONY DSC