امروز: چهارشنبه, ۲۹ فروردین , ۱۴۰۳
زمان انتشار : ژانویه 1st, 2017 7:44 | کد خبر : 20359 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

اجرای سیستم آبیاری تحت فشار در ۲۲۵هکتار از اراضی کشت و صنعت مغان +تصاویر

رئیس هیات مدیره و مدیر عامل کشت و صنعت و دامپروری مغان گفت: طرح سیستم آبیاری تحت فشار با بیش از ۱۹میلیارد و ۶۰۰میلیون ریال اعتبار در ۲۲۵هکتار از اراضی بخش پنج این شرکت در دست اجراست.

محسن آزادی/مغانه آنلاین– اروجعلی محمدی در جریان بازدید از روند اجرایی این طرح افزود: در این پروژه پنج دستگاه سنترپیوت در قالب یک ایستگاه پمپاژ در بخش پنج امور زراعت شرکت نصب می شود.

وی با بیان اینکه ۱۲۵هکتار این بخش دیم و۱۰۰هکتار نیز آبی است اضافه کرد: عملیات نصب دستگاه های سنترپیوت توسط متخصصان و مهندسان توانمند خود شرکت آغازشده است.

وی در خصوص سود حاصل ازاین طرح  نیز گفت : سود حاصل از اجرای طرح در مقایسه با وضیعت موجود در سال اول  مطابق الگوی کشت پیش بینی شده حدود ۱۱میلیارد و ۶۰۰میلیون ریال است که می توان گفت سود حاصله، هزینه اجرای طرح را تامین خواهد کرد.

محمدی با اشاره به اهمیت نصب سیستم آبیاری تحت فشار دراراضی دیم و آبی شرکت گفت : بررسی نوع ومیزان تولید در طول پنج سال گذشته نشان می دهد که در اراضی پمپاژ۱-۵ سودی عاید شرکت نشده و زراعت های محدوده این ایستگاه ضررده بوده است که پس از اجرا و نصب سنترپیوت درچنین شرایطی تبدیل این اراضی مهم به آبی از نوع آبیاری تحت فشار(سنترپیوت) به طورقطع  سبب صرفه جویی آب در حدود ۵۰ درصد وافزایش بهره وری در راندمان محصولات کشاورزی خواهد شد .

مدیرعامل کشت و صنعت مغان اضافه کرد : باتوجه به نظرمدیران و کارشناسان شرکت یک هزارو ۸۰۰هکتار دیگر از اراضی شرکت در آینده نزدیک به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز خواهد شد که برای اجرای این پروژه به طورمتوسط معادل ۹۰میلیون ریال اعتبار برای هر هکتار پیش بینی شده است.

وی با اشاره به محاسن و مزایای استفاده از روش های نوین آبیاری در مزارع افزود : افزایش تولیدات کشاورزی با توجه به رشد روز افزون جمعیت کشوریکی از مهمترین اهداف توسعه اقتصادی است و آب به عنوان یک نهاده بسیارمهم دراین بخش، نقش مهمی در نیل به این اهداف دارد.

وی بیان کرد : مسئله حائزاهمیت دیگر وجود بیش از ۷۰درصد خاک کشوردر مناطق خشک و نیمه خشک است که باعث شده آب از مهم ترین عوامل محدود کننده رشد و توسعه کشاورزی محسوب گردد.

شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان در پارس آباد، با داشتن اراضی وسیع کشاورزی ، دو هزار و ۶۰۰ هکتار باغ های میوه ، مجتمع بزرگ دامپروری ، کارخانه های قند ، لبنیات ، فرآوری میوه و چند واحد تولیدی دیگر یکی از شرکت های منحصر به فرد کشور است.

اخبار مرتبط

نظرات