- پایگاه خبری تحلیلی مغانه آنلاین - http://moghanehonline.ir -

آینده مغان، بازیچه دلالان

فرهنگ پناهی در آخرین پست وبلاگ یادداشت های اجتماعی نوشت:

این جمله را شاید اگر ۴ سال پیش کسی می شنید، به عنوان یک شوخی در نظر می گرفت. ۴ سال پیش وقتی صحبت از انتخابات به میان می آمد افراد صاحب نظر می گفتند در مغان طایفه ها حرف اول و آخر را می زنند، و مشاوران انتخاباتی به نامزدهای مجلس توصیه می کردند برای کسب آرای بالا به سراغ سران طایفه های پرجمعیت بروند، البته در صورتی که آن طایفه خود نامزدی نداشته باشد.

این نظام در انتخابات یکی از قدیمی ترین، ناکارآمد ترین و بدترین انواع مدیریت آراء مردم است، چرا که کمترین توجه در آن به صلاحیت و شایستگی افراد و بیشترین توجه به خویشاوند سالاری است. نتیجه انتخاب نماینده ی مجلس با نظام طایفه گرایی فامیل بازی و خویشاوند سالاری نماینده منتخب است، چرا که نماینده ی برآمده از رأی طایفه به مردم احساس دین نمی کند؛ بلکه به طایفه و خویشاوندانش احساس دین خواهد داشت و بنابراین به فکر خدمت به مردم شهر و دفاع از آن ها نخواهد بود، به فکر تأمین منافع خویشاوندانش خواهد بود.

نمونه چنین انتخاب ها و نتایج آن را مردم شریف و زحمتکش مغان دیده اند و از نزدیک تبعیض چنین افرادی را لمس کرده اند، یکی از دلایل مهم رأی آگاهانه اکثریت مردم به نامزدی که هیچ اتکایی به طایفه و حتی زادگاهش نداشته را می توان همین دانست، فردی که در دوران فرمانداری خدمات ارزشمندی برای شهرستان پارس آباد به انجام رساند و امروز نیز به موطن آباء و اجدادی اش باز گشته تا رسالت سنگینی را عهده دار شده و نمایندگی مردم شریف پارس آباد و بیله سوار را در مجلس شورای اسلامی عهده دار گردد.

این همه تخریب برای چه؟

نگارنده قصد تخریب یا جانبداری از هیچ یک از دو نامزد را ندارد، لکن رصد فضای مجازی نمایانگر موجی از تخریب است که بر علیه ایرج بیگدلو را نشان می دهد، تخریب هایی جهت دار که ردپایی از ادبیات دلالان آراء مغان در آن ها به چشم می خورد. این موج تخریب باعث شد به عنوان فردی که به شهر آباء و اجدادی ام عشق می ورزم احساس خطر کنم و سعی می کنم نکاتی در حد دانسته های اندکم یادآور شوم، باشد که انتخابی آگاهانه تر را در مرحله دوم انتخابات شاهد باشیم.در ادامه به برخی از موارد تخریب و ادعاهای بی پایه و اساس اشاره می شود.

بیگدلو بومی است

اگر فردی با طایفه های مغان آشنا باشد، حتما نام طایفه بزرگ بیگدلی را نیز شنیده است، هرچند بومی بودن یا حتی ساکن مغان بودن را نمی توان معیار مناسبی برای ارزیابی شایستگی افراد جهت نمایندگی مردم دانست، با این حال افرادی که برای تخریب از دلالان رأی خط می گیرند باید توجه داشته باشند دروغ و نسبت دادن عناوین دروغین از گناهان کبیره است، وای بر آنانی که با ارتکاب این گناهان کبیره بر انتخاب نماینده مردم و سرنوشت مردم نیز تأثیر بگذارند. قطعا چنین افرادی مستحق لعن مردم اند.

اشاره به این نکته نیز ضروری است که او با این وجود بدون اتکا به طایفه شان رأی اکثریت را کسب کرده اند. و همچنین نفر دوم که حال هوادران ایشان در صدد تخریب بیگدلو با عنوان غیر بومی بودن هستند، بومی نبوده و در واقع شکور پورحسین از مهاجران به مغان است!

بیگدلو فراجناحی است، نه احمدی نژادی!

کمتر می توان یافت افرادی را که در دو دولت یکی اصولگرا و دیگری معتدل و یا اصلاح طلب در پست های کلیدی خدمت کنند. از قضا یکی از این افراد هم اکنون نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه پارس آباد و بیله سوار است. ایرج بیگدلو در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد معاون استاندار استان اردبیل بود و در دوران دولت اعتدالی و متمایل به اصلاح طلبان ( دولت فعلی) نیز برای مدتی فرمانداری پارس آباد را عهده دار بود، این امر نشانگر آن است که ایشان نه تنها به قول نیروهای تخریب گر دلال آراء “احمدی نژادی” و یا “وابسته به احمدی نژاد” نبوده و نیستند، که حتی به اصلاح طلبان و اعتدالیون نیز چک سفید امضایی نداده و وابستگی به آن ها ندارند. به شخصیت هایی همچون ایشان به دلیل لیاقت و شایستگی در هر دولتی خواه اصلاح طلب یا اصولگرا نیاز است، چراکه دولت ها به چنین افرادی نیاز دارند تا از توانایی هایشان بهره ببرند.

انتخاب نهایی

مردم شریف مغان ۴ سال قبل به فردی اعتماد کردند که کارنامه ی قابل دفاعی در مجلس و نمایندگی مردم شریف پارس آباد و بیله سوار به جا نگذاشته است و حال دشت زرخیز مغان حال و روز خوبی ندارد.

می گویند دوست کسی است که می گوید: “گفتم” و دشمن کسی است که می گوید: “میخواستم بگویم”. از این دید میتوانم خود را دوست مردم بدانم، چرا که ۴ سال قبل نسبت به عواقب انتخاب این فرد به تمامی کسانی که می شناختم هشدار داده بودم و دلیل این هشدار آگاهی از سوابق ضعیف ایشان بود که متأسفانه در آن هنگام نیز دلالان رأی مردم از اطلاع رسانی مناسب جلوگیری کردند.

اما حال که به لطف خداوند متعال مردم به طایفه گرایی نه محکمی گفته و نشان دادند می خواهند آینده سرزمین زرخیزشان را با انتخابی آگاهانه رقم بزنند؛ و از طرفی رشد شبکه های اجتماعی نیز به جریان آزاد اطلاعات و آگاهی مردم از حقایق کمک می کند، نخبگان مغان رسالت سنگینی بر دوش دارند، باید از تمام ظرفیت های اطلاع رسانی بهره برده، پای دلالان رأی را از شبکه های اطلاع رسانی قطع کنند، جلوی موج تخریب و تهمت به کاندیدای شایسته بایستند و به امید خداوند متعال گزینه اصلح و شایسته را با رأی حداکثری روانه مجلس کنند تا مغان هوایی تازه و آینده ای روشن را به زودی تجربه کند. ان شاء الله.

منبع: وبلاگ فرهنگ پناهی

1 Comment (Open | Close)

1 Comment To "آینده مغان، بازیچه دلالان"

#1 Comment By جلال On 2016/03/04 @ 9:06 ب.ظ

ما این بار به دور از تعصب و طایفه گرایی سعی می کنیم کسی رو به مجلس بفرستیم که برای منطقه مان کاری انجام دهد,ما در طول این سالها شاهد بودیم طایفه گرایی باعث شده که یه عده منفعت طلب برای رسیدن به مقاصد خود نماینده منتخب رو زیر فشار قرار دهند تا به اهدافی که دارن برسن و در نهایت نماینده منتخب به جای دفاع از حق و حقوق منطقه, به جابه جایی یه عده از طایفه خود برای پست و مقام بسنده کند و در اخر دود این طایفه گرایی به چشم همه مردم می رود تا همچنان ما در محرومیت زندگی کنیم, در این سالها مردم بیله سوار حتی بیشتر از پارساباد از طایفه گرایی رنج برد ه اند چرا که نماینده منتخب خود رو مشغول طایفه خود کرده و از انجا غافل مانده است , پس مردم این بار پرشورتر از همیشه در دور دوم شرکت کرده و خود اینده خود رو رقم خواهند زد, همانطور که خداوند در قران می فرماید: خداوند سرنوشت هیچ قومی و «ملّتی» را تغییر نمی دهد مگر آنکه آنها خود تغییر دهند. و خطاب به کسانی که فکر می کنند با تخریب می توانند مردم رو فریب دهند, فقط به ایه ای از قران بسنده می کنم که خداوند می فرماید:وبراى آنان که با مکر و فریب کارهاى زشت مى کنند، کیفرى سخت خواهد بود و فریب آنان نابود خواهدشد.