- پایگاه خبری تحلیلی مغانه آنلاین - http://moghanehonline.ir -

آینده تاریک تالاب های مغان

به گزارش مغانه به نقل از آزادلو، از سوی دیگر می توان گفت دنیا باید با اجتماع، اقتصاد و محیط زیست سازگار باشد. طبق نظر کارشناسان تالاب ها باعث جلوگیری از سیلاب، تغذیه آب های زیرزمینی، حمایت از آب های سطحی، حفظ کیفیت آب، مهار رسوب و کاهش آلودگی می شوند. همچنین زیستگاه انواع جانوان آبزی و غیرآبزی هستند که برای حفظ چرخه حیات باید بیش از پیش به این نقاط توجه شود.
تالاب های متعددی در شمال استان اردبیل وجود دارد که نیازمند حفظ و احیاء است. سد میل مغان، دریاچه گیلارلو و دریاچه شهرک غفاری مغان که این روزها به بیابانی خشک و بی آب تبدیل شده است، از جمله این تالاب ها است. چند سال پیش به بهانه لایروبی، دریاچه شهرک غفاری واقع در شهرستان پارس آباد که یکی از زیستگاه های اصلی پرندگان و همچنین منبع اصلی آب شرب شهرستان های مغان محسوب می شد، با کاغذ بازی مسئولان خشک شد. اکنون نیز اقدامات دولت برای احیای این دریاچه بی شباهت به حالت رکود نیست و با کندی پیش می رود.
تالاب گیلارلو نیز از گردشگاه های مهم شهرستان گرمی مغان است که زیستگاه مناسب برای پرندگان مهاجر و جانداران آبزی محسوب می شود. علاوه برآن دارای ظرفیتهای بالقوه ای برای جذب توریست در کنار آبیاری مزارع کشاورزی به کار می رود. اما این تالاب نیز در سال های اخیر بنا به دلایل مختلف در معرض خطر و نابودی جانداران آن قرار دارد. مرگ و میر گسترده ماهیان دریاچه در سال های گذشته، کشت گیاهان دارویی در حریم اصلی دریاچه، کاهش آب دریاچه و نفوذ بشر به این زیستگاه مهم از جمله مواردی است که باید مسئولان از تکرار آن جلوگیری کنند.
از سوی دیگر باید دانست مردم در احیای تالاب‌ها نقش موثری دارند و دانش فنی کارشناسان در کنار برنامه ‌ریزی و عزم نیروهای‌ اجرایی احتیاج است تا در کنار آنها مردم و بهره‌مندان منطقه‌ای با آموزش‌های لازم به اهمیت موضوع پی‌ ببرند. فرهنگ سازی حفاظت از محیط زیست بین مردم اهمیت دارد و اگر مردم از آگاهی‌های لازم برخوردار نباشند، نمی‌توانند نقش خود را به خوبی ایفا کنند.
همه می‌ دانیم که برداشت بی ‌رویه، تغییر اقلیم و توسعه بیابان‌ زایی از جمله عوامل مهم نابودی تالاب‌ها هستند. از این رو بیشتر متولیان محیط زیست بارها به ضرورت نگهداری از تالاب های منطقه توسط مردم که عامل اصلی نفوذ در چرخه حیات هستند، تأکید داشته و دارند.
دیگر اقدامی که جانداران تالاب ها را توسط مردم در معرض خطر قرار می دهد، رهاسازی ماهی های سفره هفت سین در زیستگاه های حیاتی است. کارشناسان معتقدند به منظور جلوگیری از تخریب اکولوژیک منابع آب از رهاسازی ماهی های سفره هفت سین در رودخانه ها،سدها و دریاچه ها اجتناب شود و در محیط های محصور، پارک های شهری و اماکن مشابه رهاسازی نمایند.
پیشنهاد می شود متولیان محیط زیست با برگزاری کارگاه های آموزشی هم اندیشی و توانمندسازی جوامع محلی، نصب بنر و پوسترهای آموزنده مرتبط در شهرها و انتشار دانسته های علمی کارشناسان در رسانه های گروهی در شهرهای مختلف استان اردبیل در مورد تالاب ها و نقش اهمیت آن در محیط زیست باید از رویکرد مهم دستگاه های اجرائی باشد.
همچنین برخی از اقدامات همچون رهاسازی فاضلاب و زباله در رودخانه و دریاچه ها و حریم آن ها توسط مردم و علی الخصوص ادارات جدا خودداری شود. بارها مشاهده شده است که پسماند های پزشکی در این مناطق رهاسازی شده است که می تواند عاملی برای شیوع بیماری های مختلف باشد.

3 Comments (Open | Close)

3 Comments To "آینده تاریک تالاب های مغان"

#1 Comment By دلسوز مغان On 2015/05/06 @ 6:57 ب.ظ

نگاه به محیط زیست را باید به بهترین شکل ممکن تغییر دهیم و با مدیریت مناسب و استفاده از تجارب اساتید دانشگاه و فرهنگ ساری در سطح شهر واطلاع رسانی به موقع که با کمترین هزینه ها هم امکانپذیر است….امیدوارم هم مسئولان و هم شهروندان محترم در این برنامه که کمک محیط زیست و زنده نگه داشتن تالاب ها خواهد بود از هر کاری مثبت اجتناب نکنند…………..

#2 Comment By ناشناس On 2015/05/07 @ 2:18 ب.ظ

نمایند ما تابه حال مشکلات در یاچه شهر غفاری را پیگیری نکرده ای کاش زمان فرا رسد مغان نماینده شجاع ونتر س راهی مجلس کند

#3 Comment By ناشناس On 2015/07/03 @ 8:32 ق.ظ

عزیزان من دریاچه شهرک شهید غفاری بازگشتی ندارد .