امروز: پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
زمان انتشار : فوریه 12th, 2015 10:14 | کد خبر : 9246 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

آقای استاندار! پارس آباد هم جزو استان اردبیل است

جشن های دهه فجر سال 93 به پایان رسید و آنچه حلاوت و شیرینی این جشن ها را به کام مردم پارس آباد تلخ کرد، لغو غیر منتظره و تامل برانگیز سفر استاندار اردبیل به این شهرستان بود و تلخ تر از آن رفتار تبعیض آمیز استاندار در انتخاب شهرستان ها برای سفر بود و این هیچ وقت از اذهان مردم ولایی، مرزنشین و همیشه در صحنه پارس آباد پاک نخواهد شد.

به گزارش مغانه، مجید خدابخش استاندار فعلی اردبیل در دهه فجر امسال برای افتتاح پروژه ها به تمام شهرستان ها سفر کرد و در این بین تنها دو شهرستان پارس آباد و بیله سوار را قابل ندانست و این بدعت غلط را نطفه گذاری کرد که استاندار می تواند نگاه تبعیض آمیزی در این زمینه داشته باشد.

در 36سال گذشته چه آن زمان که پارس آباد از توابع استان آذربایجان شرقی محسوب می شد و چه از زمانی که این شهرستان مرزی از استان یاد شده منفک و به استان اردبیل پیوسته، سابقه نداشته استاندار در دهه مبارک فجر برای افتتاح طرح ها و پروژه ها و شرکت در جشن های پیروزی انقلاب، شهرستان ها را گلچین کند و به یاد نداریم، استاندار در ایام ا… فجر به برخی شهرستان ها سفر کند و به هر دلیلی مایل به حضور در شهرستانی نباشد.

البته تبعیض و بی عدالتی در سفر استاندار به شهرهای استان امر جدیدی نیست و مسبوق به سابقه است چرا که از آن موقعی که خدابخش سکان امور استانداری اردبیل را به دست گرفته، سفر وی به پارس آباد و حضور در جمع مردم منطقه به عنوان دومین شهرستان بزرگ و پرجمعیت استان اردبیل از نظر فراوانی در مقایسه با دیگر مناطق قابل بحث و نقد است.

این ناعدالتی و رویکرد تبعیض گونه به استاندار محدود نمی شود و برخی از مدیران استانی نیز هر از گاهی با چنین رفتارها و بی عدالتی ها موجب رنجش مردم این سامان می شوند.

وقتی مدیران استانی با رفتار ناعادلانه تخم کینه و نفاق را می کارند انتظار این است که استاندار با برخورد شدید و جدی، مانع تداوم و استمرار چنین رفتار و حرکت ناپسندی شود و حال که استاندار، خود گوی سبقت را از مدیران ربوده و به عبارتی ضرب المثل معروف “هرچه بگندد نمکش می زنند، وای به روزی که بگندد نمک” شامل حالش شده، باید به کجا شکایت برد.(البته در مثل مناقشه نیست و ما قصد توهین نداریم)

ایرج بیگدلو فرماندار سابق پارس آباد پیشتر در آیین تودیع خود، با انتقاد از نگاه تبعیض آلود برخی مدیران استانی، گفت: “واقعیت تلخی به نام واگرایی بین شهرستان پارس آباد و مرکز استان به وجود آمده و با هیزم و عملکرد ناصواب برخی از ما مسئولان آتش این انشقاق شعله ورتر می شود که اگر بخواهیم این واقعیت مهم را نادیده بگیریم، در حقیقت خاکستر را روی لهیب آتش ریخته و غافل از اینکه هیمه های ریز خاکستر همواره آماده سوزاندن هستند و منشا اصلی این واگرایی بر می گردد به عملکرد نادرست عده ای معدود از مسئولان در مرکز استان که به دیده حقارت و به دور از شان مردم پارس آباد به آن نگریسته می شود.

بیگدلو در این مراسم ادامه داد: جناب آقای دکتر خدابخش ! بی تعارف باید عرض کنم که پارس آبادی ها از نوع نگاه مرکز استان به شهرستان خود آزرده خاطر هستند.

خدابخش در این مراسم در واکنش به این اظهارات و انتقادات ایرج بیگدلو، با اعلام اینکه هیچ مدیری حق ایجاد اختلاف و دودستگی میان شهرستان های استان را ندارد گفت: ایجاد کوچکترین اختلاف بین مردم مناطق استان در واقع بزرگترین خیانت است چرا که ما خدمتگزار تمام شهرستان ها و همه یک میلیون و ۲۵۰هزار نفر ساکن در این استان هستیم.

عملکرد استاندار اردبیل در سفر به شهرستانها در ایام ا… فجر، عکس اظهارات وی را به اثبات رساند و مهر تاییدی بر انتقادات و اظهارات به حق فرماندار سابق پارس آباد زد.

خدابخش در دهه فجر با حضور در شهرستان های مختلف استان پس از افتتاح پروژه ها در اجتماع مردم به مزیت ها و برکاتی که منطقه آزاد تجاری استان اردبیل-منطقه ای که پروسه طولانی و فرسایشی برای تصویب نهایی آن نیاز است- برای آن شهرستان به همراه خواهد داشت اشاره کرده و این نوید را بدون استثنا به تمام شهرستان ها داده که با ایجاد این منطقه آزاد، شاهد پویایی و تحول اساسی این شهرستان خواهیم بود.

گفته می شود اختلاف و کدورت بین استاندار و نماینده پارس آباد و بیله سوار در این روزها و به دنبال لغو طرح الحاق مغان به منطقه آزاد تجاری- صنعتی ارس به اوج خود رسیده است و این تنش در سفر نکردن استاندار به پارس آباد بی تاثیر نبوده است.

اگر بپذیریم اختلاف و کدورتی میان خدابخش و برومند وجود دارد این نیز نمی تواند عذر موجه، توجیه و دلیل قانع کننده ای برای لغو سفر استاندار به این شهرستان مرزی باشد چرا که نه پارس آباد ملک خصوصی کسی است و نه استانداری یک بنگاه خصوصی و شخصی است که با قهر و دعوا میان استاندار و نماینده ، مردم و منطقه دچار آسیب شده و از یکسری امکانات و خدمات دولت و نظام محروم شوند.

انتظار این است، استاندار اردبیل هرچه زودتر با عذرخواهی از مردم غیور و شریف پارس آباد و بیله سوار ، به این دو منطقه مرزی سفر کرده و مردم این شهرستان ها را قانع کند که از نگاه و نظر وی تمام شهرستان ها و مردم استان برابرند و هیچ یک از مناطق استان بر دیگری رجحان و برتری ندارد.

 

 

 

 

 

 

 

 

اخبار مرتبط

نظرات

ناشناس

استاندار بالطفی که در حق مردم مغان انجام داد با لغو کردن ازاد تجاری مغان ترس از خشم مردم سفر خود را لغو کرد

آرازاوغلو

تحلیل بسیار عالی بود.
این حرف دل اکثر مردم پارس آباد است.

ناشناس

یه جوری میگی عذر خواهی کند و به پارس آباد سفر کند انگار که مثلا اگه مردم پارس آباد این آقا رو نبینن روزشون شب نمیشه !

یحیی اصغری چقونگنش

اگر استاندار و نمایندگان اردبیل شیطنت نمی کردند بحث الحاق مغان به ازاد ارس نهایی و عملیاتی می شد . منطقه آزاد اصلا به فکر آنها نمی رسید، وقتی دیدند طرح الحاق مغان منطقه آزاد ارس در شرف تصویب نهایی است، تمام قوای خود را بکار بستند تا اینکه این طرح را لغو کردند و ایجاد منطقه آزاد تجاری اردبیل را به تصویب رساندند لذا برومند حق دارد با آنها اختلاف داشته باشد . البته این اختلاف بهانه است استاندار به خاطر اینکه در لغو طرح الحاق مغان به منطقه آزاد ارس نقش دارد روش نمی شود به پارس آباد و بیله سوار بیاید.

گرمی

دوستان ، عزیزان، اینکه سفر استاندار چرا لغو شد من نمیتوانم در اینخصوص جواب بدهم و شاید هم در زمان دیگری جبران خواهند کرد. اما در خصوص منطقه آزاد انصاف نیست ایشان را تقبیح کنیم چرا که در تصویب الحاق هم مدیون ایشان بودیم ، اینکه ترکان قبول نکرد گناه استاندار شریف نیست. اتفاقأ در این خصوص در جلسه سازمان مناطق آزاد کشور آنقدر دفاع کردند که وزیر کشور از دست ایشان عصبانی شده اند، که نهایتأ با تلاش وی ،ایجاد را تصویب کردند. و نظر ایشان هم همیشه ایجاد در مغان بوده و است. و اخیرأ هم اعلام کرده پارس آباد و بیله سوار کانون اصلی آن خواهد بود. باید انصاف کرد و اگر ایشان میگفتند در نمین یا اردبیل ایجاد شود انتقاد شما صحیح به نظر میرسید. لطفأ اجازه بدهید ایشان با عقلانیت خود این موضوع را خاتمه دهند. والا همین بحثهای بی مورد جز ممانعت در روند امور هیچ سودی ندارد. توجهی که دولت به این دو شهر کرده یک در صد آنرا به گرمی نکرده اند. غرض آمدن یا نیامدن هر مقامی به تنهایی ارزش نیست. ایکاش همین استاندار محترم هرگز به گرمی تشریف نمی آوردند ولی اعلام میکردند گرمی کانون اصلی منطقه آزاد خواهد شد.

مهدی ا...

آقای گرمی چرا مغرضانه و نسنجیده حرف می زنید… استاندار وظیفه اش سرکشی به شهرستانها بوده و طبیعتاً هر پیشرفت یا بازدید یا افتتاح مهمی که درمناسبت های خاص در شهرها انجام می شود با حضور استاندار انجام می شود؛ سئوال ما اینجاست وقتی استاندار اردبیل برای افتتاح پروژه ها در دهه فجر به شهرهای گرمی, نیر, نمین, سرعین, خلخال, کوثر و مشکین شهر سفر می کند و شخصاً این پروژه ها را افتتاح می کند, چرا به شهرهای پارس آباد و بیله سوار سفر نکرده است مگر این شهرها جزء استان اردبیل نیست، نکنه این شهرها در دهه فجر به جمهوری آذربایجان ملحق شده است که ما خبر نداشتیم…؟؟؟!

ناشناس

جناب گرمی شما نمی توانید درخصوص پارس آبادنظر بدهید، اما نمایندگان اردبیل واستاندار و مسئولین استان از رشد وتوسعه شهرستانها ی مغان (گرمی -بیله سوار -پارس آباد) هراس دارند وچشم دیدن مغانی توسعه یافته را ندارند ……………………..

ناشناس

من نیز بانظر ناشناس موافقم

علی رضا ارژنگی روزنامه نگار

خطای استراتژیک و موضع گیری های بی مورد مطرح کردن استان مستقل مغان از سوی اقای برومند نماینده مردم شهرستانهای پارس اباد مغان و بیله سوار مغان در مجلس در سه و چهار ماه گذشته همزمان شد باتصویب الحاق شمال استان اردبیل به منطقه ازادتجاری و صنعتی ارس از سوی دیگر مطرح کردن الحاق شهرستانهای پارس اباد مغان و بیله سوار مغان به استان مادری استان اذربایجان شرقی و انتزاع ان از اردبیل مطرح کردن زمینه ایجادتصویب شمال استان با دها نامه و مکاتبات متعد د با اقای احمدی نژاد و سخنرانی در مجلس ودر محافل وحتی در بین مردم عادی و غیر سیاسی مطرح کردن در مطبوعات و رسانه های محلی استانی و سراسری ودر سایت های مختلف مبنی بر اینکه هیج کس بجز من در این خصوص کاری نکردند و حتی برخی از نمایندگان و همکاران مجلسی استان نیز با دید تمسخر امیز با من رفتار می کنند وبا من هماهنگ نیستند عدم هماهنگی نماینده با مسوولان استان بویژه با شخص اقای استاندار اردبیل و عدم هماهنگی اقای ا ستاندار با نماینده مجلس ما دست به دست هم داد ودر نهایت اردبیل از ما دشت مغانیها خیلی ترسید و الحاق را منتفی وباطل اعلام کر دندو اماسخن من به دولت مردان دکتر روحانی عزیز وشخص دکتر خدابخش استاندار اردبیل و نماینده دولت در استان جناب اقای استاندار. من به شما خیلی ارادت داشتم از زمان مرحوم مهندس عطایی استاندار فقید اذربایجان غربی دفاع جانانه شما مبنی برپتانسیل ها و قابلیت های منحصرد بفرد منطقه مغان. در جلسه مناطق ازاد تجاری و صنعتی ارس در جلفا با حضور مهندس ترکان مشاور رییس جمهور و دبیر مناطق ازاد تجاری و صنعتی کشور را قبل از تصویب شمال استان از طریق شبکه سهند پیگیری می کردم جداً خداپسندانه بوداما سیاسی کاری های ناجوانمردانه وعدم تحمل برخی از نمایندگان مجلس وهمکاران اقای نماینده مجلس ما و عدم تحمل برخی از مسوولان استانی مردم این خطه مرزی و همیشه مظلوم در برخی مواقع در طول سی و شش سال از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی از پیشرفت ها واز نعمت های پر برکت و بزرگ معمار کبیر انقلاب اسلامی بنیان گذار جمهوری اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه بی بهره میشوند لازم به ذکر است همان طوریکه انرژی هسته حق مسلم ملت بزرگ ایران است ایجاد منطقه ازاد تجاری و صنعتی هم حق مسلم مردم مرزنشین شهرستانهای پارس اباد مغان و بیله سوار مغان که در لب مرز واقع شده اند و حدود 170 کیلو متر مرز مشترک ابی و خاکی با کشور مسلمان جمهوری اذربایجان قرار دارند و باداشتن موقعیت خاص و ویژه از جمله گمرک-فرودگاه- بازار جه مرزی- پایانه مرزی- گمرک در حال بازگشایی اصلاندوز و پایانه و گذر مرزی تازه کند پارس اباد مغان و شرکت های کشت و صنعت های مغان و پارس و دها ویژگیهای خداد ادی – مزیتهای فراوان واستثنایی و زیباییهای رود خانه ارس وجنگل ها و گونه های مختلف ومزار ع مکانیزه گوشه ای از توانمندیهای دشت همیشه سبز مغان میباشد.

وطنم

ای دل غافل…
بنطرم دیگه کار از کار گذشته و مردم دفعه بعد برا مجلس کسی رو باید انتخاب کنند که قدرتی بیش از قدرت نمایندگی تو مجلس و دولت داشته باشه و دلش برا وطنش بسوزه .مردم باید آگاهایی های سیاسی خودشونو بالا ببرن تا دیگه این مسائل تکرار نشه .

همون بهتر که نمایندمون عوض بشه چی کار به نیومدن استاندار داریم سیاستیه که به کار بردن برای بزرگ نشون دادن خودشون اما ما هم خدایی داریم.

ناشناس

پارس آباد ارزشش بیشتر از آن است که اینجور افرادی در آن حضور یابند

دلسوز وطن

دوستان به همدیگر نتوپید .چرا به این مهم توجه نمی کنید که منطقه آزاد برای خود تعریفی دارد.اگر دنیا جمع شود.اردبیل شهر مرزی تلقی نمی شود.پس آقای ارژنگی ودیگرسرورانم درلفافه حرف نزنید.مشکل اختلاف بین آقای نماینده با استاندار نیست بلکه متعصبانه ومتحجرانه فکر کردن برخی مدیران استانی است.دعا کنیم مهر فرزندان بردل پدران معنوی بنشیند.انشاءالله!

جهانشاهی

مغان همیشه سبز خوهدماند مدیران به فکر کارنامه خود باشند.چون شعور مردم بالا بوده ورشد افزونتر نیز داشته است پس میدانند که چه میخواهند.

عزیززاده

با سلام پارساباد و مغان نام اشنای میهن اسلامی ماست افتخارم این است که اولین فرماندار این سرزمین زر خیز که مردمانی مهربان و صادق و باصفا به خروش ارس وعاطفه ای به بزرگی دشت مغان دارند شده ام و بر ان افتخار میکنم پارساباد زر خیز از نظر موقعیت جغرافیایی واستراتژیکی موقعیتی استثنایی داشته در عین حال از نظر اقتصادی و اجتماعی نیز جایگاه خاصی دارد و به نظرم میرسد هیچکسی اعم از حقیقی و حقوقی نمیتواند پارساباد را نادیده بگیردو چنین قصدی هم مسلما وجود ندارد و به عنوان یک کارشناس مناطق ازاد که سالها در مناطق ازاد مسول بوده ام به استحضارمردم شریف ان خطه ارزشمند میرسانم در تصویب مناطق ازاد بهترین نقطه استان اردبیل پارساباد میباشد و هیچ شکی در ان نیست برادران خوب رسانه ایم خواهش تلاش کنید به اختلافات نبوده دامن نزنید پارساباد پاره تن استان خوبمان اردبیل میباشد و با شناختی که ازاقای دکتر خدابخش استاندار اردبیل دارم ایشان انسانی شریف و بزرگوار هستند و میدانم که هیچ ذهنیت منفی نه تنها به پارساباد ندارند بلکه یکه از مناطق مهم یا مهمترین مناطق استان را پارساباد میدانند اختلاف عمده ای هم با نماینده خوب مغان جناب برومند ندارند اگرچه اختلاف سلیقه امکانش هست که همه باهم دارند نیامدن جناب اقای استاندار در دهه مبارک فجر و سالگرد انقلای شکوهمند اسلامی ناشی از کم توجهی و بی توجهی اقای استاندار نبوده حدسم تراکم کاری بوده و خواهشم از اقای ارژنگی و سایر عزیزان این که در قلم فرسایی خویش به دنبال اشتراکات و پیشرفت و توسعه منطقه باشند از اختلاف و نفاق هیچ کسی سود نخواهد برد با احترام به همه دلسوزان عزیز منطقه

عزیززاده

باسلام و احترام اقای خدابخش از جمله کسانی بودند که برای اولین بار الحاق پارساباد و بیله سوار را به منطقه ازاد اردبیل مطرح نمودند و با توجه به روابطی که در دبیر خانه مناطق ازاد داشتند انها رامجاب کردند که به این کار گردن نهند و در اردبیل کسانی بودند که این کار اسناندار را در بوق کرنا گذاشته و بحث استثمار و استعمار تبریز را مطرح نمودند ولی ایشان یک تنه ایستادند تا این کار عملی گردد حالا هم اصلی ترین نقطه اتکا به تبدیل شدن منطقه ازاد مسلما پارساباد و بیله سوار میباشد باید از قضاوت زود هنگام پرهیز نمود و از اتهام زدنها دوری جست تا این ارمان ارزشمند به ثمر برسد

دلسوز وطن

جناب آقای عزیززاده! علاقه ی شما به مغان رابه فال نیک می گیریم اما نظر به سبق مدیریت جنابعالی در منطقه ی آزاد ، تحلیل تخصصی وکارشناسی بسیار مورد انتظار بود.

عزیززاده

برادر خوبم جناب اقای دلسوز وطن از توجه شما ممونم و مسلما در این کامنت کوتاه بحث کارشناسی مناطق ازاد را نداشتم امکانش هم نبود انشاالله در فرصتی دیگر با فراغ بال در صورتی که مسولین محترم و بزرگوار سایت و رسانه اجازه بدهند بحث کارشناسی مناطق ازاد لازم هست و من هم اطلاعاتم را در خدمت شما و تمامی خوانندگان عزیز قرار دهم انشا الله

دلسوز وطن

مردم شریف وهم استانیهای عزیز! بیایید فضای حاکم برگفتمان رسانه ای راازجو انتقادات تند وغیرسازنده ونگاههای اتهامی ، به فضای تعامل وتعاطی افکار واندیشه ها تبدیل کنیم وبا این رفتار نمادین ودرعین حال عملی ، مدیران را نیزبه پاسخهای معقول ومنطقی ومتناسب با منزلت اجتماعی آحاد مردم استان ازهر خطه که باشد مجاب کنیم .همچنانکه جناب آقای عزیزاده نسبتا نگاه تلطیفی وصلح وصفا آفرین به موضوع داشته اند.

گیلانی دوستدار پارس آباد و اصلاندوز

بنده یک گیلانی هستم و دو سال خدمت سربازی خود را در اصلاندوز بودم و جز خوبی هم از مردم آنجا چیزی ندیدم . دهها بار هم به پارس آباد آمدم و همیشه با مهمان نوازی مردم آنجا مواجه بودم . انصاف” جای باصفا و زیبایی است و مردمانش هم همه شریف هستند
یک خواهش داشتم و آن این که به استاندار و نماینده محترم اردبیل بفرمایید دست از سر تالش و آستارا بردارد . الان 20 سال است که مسئولین اردبیلی ما گیلانی ها را تهدید می کنند که آستارا را می گیریم جدیدا” هم ادعا کرده اند که تالش را هم می گیریم خب یک دفعه بیایند انزلی و رشت را هم بگیرند و خیال همه ما را راحت کنند تکلیف ما مشخص شود
خواهشم این است که هر مسئولی از جمله مسئولین اردبیلی به شهرها خود توجه بیشتری داشته باشند تا شاهد ادعاهای برخی شهرها مثل خلخال و پارس آباد جهت جدایی از اردبیل نباشیم
اول مشکل استان خود را حل کنیم بعد به فکر مالکیت آستارا و تالش باشیم