- پایگاه خبری تحلیلی مغانه آنلاین - http://moghanehonline.ir -

آغاز سرشماری پرندگان مهاجر در پارس آبادمغان

به گزارش مغانه، سید رضا موسوی در مراسم آغازین این طرح در منطقه پارس‌آباد اظهار کرد: اين طرح به منظور جمع آوري اطلاعات درباره ميزان مهاجرت پرندگان آبزي و کنارآبزي تا 25 بهمن ماه در کنار تالاب ها و زیستگاه های پرندگان مهاجر در سطح استان اجرا می شود.

وی افزود: کار سرشماري پرندگان مهاجر بر اساس استانداردهاي بين المللي با استفاده از کارشناسان محيط زيست و دوربين هاي پیشرفته  اجرا مي شود.

وی اظهار کرد: ‌با توجه به میزبانی شمال استان و تالاب‌های این منطقه از پرندگان آبزی و کنارآبزی سعی و تلاشمان بر این است تا در مدت یک هفته این سرشماری انجام شده و اطلاعات جدیدی از پرندگان مهاجر را به دست آوریم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل تصریح کرد: در این ایام که مناطق شمالی کره زمین یخبندان بوده و فضای بسیار سردی دارد، پرندگان منطقه سیبری، روسیه مقصد خود را مناطق گرمسیر استان به ویژه تالاب‌های پارس‌آباد قرار داده و همه ساله سعی می‌کنند از این شرایط اقلیمی و تغذیه مناسب استفاده کنند.

وی، افزود: هرساله هزاران قطعه پرنده حمایت شده و کمیاب ازجمله گونه های در حال انقراض پلیکان، زنگوله بال، خروس کولی، قوی گنگ، قوی فریاد کش، غاز خاکستری، عروس غاز،انواع اردک، فاخته و درنای خاکستری برای زمستان گذرانی به این منطقه مهاجرت می کنند.
وی بیان کرد: هرگونه شکار و صید پرندگان مذکور ممنوع بوده و ماموران حفاظت محیط زیست به طور شبانه روزی به صورت محسوس و نامحسوس در حال گشت زنی بوده و با شکارچیان متخلف برخورد خواهد شد.

به گزارش مغانه، شهرستان پارس آباد با داشتن تالاب و آبگیرهایی همچون تالاب میل و مغان در اصلاندوز، سواحل رودخانه مرزی ارس، دریاچه شهرک شهید غفاری و تالاب تپراق کندی از مهم ترین زیستگاه های این پرندگان به شمار می رود.
پارس آباد مغان در 220 کیلومتری شمال اردبیل و در منطقه مرزی با جمهوری آذربایجان واقع است.