امروز: پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : آوریل 18th, 2015 7:11 | کد خبر : 10493 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

آب شرب، طلای کم یاب مرزنشینان مغان

شهرستان‌های شمالی استان اردبیل از جمله گرمی مغان با مشکلات عدیده در زمینه زیرساخت های ابتدایی و اساسی مواجه هستند.

به گزارش مغانه به نقل از آزادلو، شهرستان‌های شمالی استان اردبیل از جمله گرمی مغان با مشکلات عدیده در زمینه زیرساخت های ابتدایی و اساسی مواجه هستند. این شهرستان که ۶۳ درصد جمعیت آن را روستاها تشکیل می دهد، هر ساله با کم آبی در اکثر روستاهای اطراف روبرو است.
قطعی آب برای روستا‌های شهرستان مغان علی الخصوص اهالی بخش موران، موضوع تازه‌ای نیست و این مناطق سال‌ها است که با چنین مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند ولی شدت قطعی آب در ایام مختلف سال متفاوت است. علی رغم اینکه این منطقه از لحاظ وجود رودهای فصلی و دایمی در کنار منابع فراوان آب در لایه های زیرین زمین، در فصول گرم با شدت کم آبی مواجه است و حتی در برخی موراد در ماه های پرآبی نیز قطعی آب دیده می شود.
در پاره ای از مواقع که بدون اعلام قبلی برای روزهای متوالی آب قسمت اعظم روستاها قطع می شود، نگرانی و مشکلات مرزنشینان دوچندان می شود. در کنار روستاهای بخش موران اهالی روستاهای انگوت بزرگترین بخش استان، مکررا با قطعی آب مواجه می شوند.
حجت‌الاسلام میرقسمت موسوی‌، نماینده مردم مغان در این رابطه بیان کرد: برای آب‌رسانی به بخش مرزی موران ۲۵۰ میلیارد ریال نیاز داریم که تلاش می‌کنیم از طریق مشارکت بخش خصوصی BOT این مشکل اهالی را حل کنیم. وی رکود اجرای این پروژه را به لحاظ نیاز مبرم بخش موران به آب سالم و پایدارغیرقابل قبول دانست.

موران، منطقه ای فراموش شده
موران نام منطقه ای در مرز شهرستان مغان که از سال ۱۳۸۰ تبدیل به بخش شد که بر اساس سرشماری سال ۹۰، جمعیت بخش موران ۱۳۵۷۴ هزار است. اما این جمعیت در دهه های گذشته تفاوت آن چنانی نداشته است که دلیل اصلی آن کمبود شدید زیرساخت های اساسی این بخش است.
با وجود خدمات ارزنده جمهوری اسلامی در طول انقلاب به دورترین نقاط کشور، یکی از مناطقی که از کمبود آب رنج می برد؛ بخش موران شهرستان گرمی است که اهالی هر سال را با هزاران مکافات به سر می کنند.
یکی از اهالی روستای کلانسرا بخش موران، توسعه منطقه را منوط به تأمین زیرساخت های اساسی دانست. «محمد تنوری» گفت: مشکل کمبود آب بخش موران مدت هاست که باعث ناراحتی و نارضایتی شدید مردم شده است و لذا درخواست صریح و ضروری مردم این منطقه با توجه به اتمام فصل زمستان و شروع فصول گرما، توجه و عنایت ویژه مسئولان مربوطه استانی به این امر ضروری است.
وی با بیان اینکه کمبود منابع آب های سطحی تنها مشکل عمده بخش موران است، می افزاید: شایسته نیست زنان خانه دار برای پیدا کردن آب کالن به دست به چشمه ها رفته و ساعت ها برای یک کالن آب وقت صرف کنند.
تنوری اظهار کرد: این مشکل بارها از طریق رسانه ها منعکس شده و البته باید گفت مسؤلین نیز تلاش های فراوانی برای حل این مشکل کرده اند. اما مرهم درد کوتاه مدت دوای درد این غیورمردان نیست و باید چاره اندیشی شود.
وی بارش بی نظیر برف طی سال های اخیر را نعمتی بزرگ دانست و گفت: با توجه به بارش چشمگیر نعمت الهی، میزان آب در حفره های زیرزمینی افزایش یافته است و از این رو نباید در سال پیش رو خشکسالی بهانه ای برای قطع آب موران باشد.

آغاز عملیات آبرسانی به موران
اواسط سال ۱۳۹۱ بود که با حضور استاندار اردبیل عملیات آبرسانی به بخش موران آغاز شد. اکبر نیکزاد استاندار وقت در این مراسم گفت: برای آبرسانی به این بخش از تصفیه خانه شهر گرمی ۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان هزینه براورد شده است .
وی با تاکید بر تسریع عملیات اجرایی این پروژه افزود: برای انتقال آب شرب به این بخش ۱۹ کیلومتر خطوط انتقال خواهیم داشت و با تکمیل و اتمام آن، ۶۳ روستای این بخش از نعمت آب شرب سالم و بهداشتی بهره مند خواهند شد.
اما روند عملیات آبرسانی به موران همچون سایر پروژه ها به کندی پیش رفت و در نهایت به حالت راکد در آمد، شهریور ۱۳۹۲ میرجعفریان معاون عمرانی وقت استاندار اردبیل در بازدید از عملیات اجرایی آبرسانی به بخش مرزی از تغییر پیمانکار پروژه آبرسانی به بخش موران گرمی با هدف تسریع اجرای آن خبر داد.
وی با بیان اینکه به رغم گذشت یکسال از آغاز این پروژه پیشرفت مطلوبی در آن حاصل نشده است، افزود: از زمان واگذاری این پروژه به پیمانکار، ۴هزار میلیون ریال از اعتبارات مصوب تخصیص یافته اما به تناسب زمان و اعتبار هزینه شده کاری صورت نگرفته است و به زودی نسبت به لغو قرارداد پیمانکار مربوطه اقدام و اجرای پروژه در سه فاز مجزا به سه پیمانکار جدید واگذار می شود.
این اقدامات نیز نتوانست طلسم آبرسانی به موران را بشکند و همچنان پروژه با روال کندی پیش می رود. چندی پیش نیز در ورود «علی آذرنژاد» معاون عمرانی استاندار به بخش موران اهالی با شعار ‘سو فقط سو’ خواستار حل مشکل بی‌آبی منطقه شدند.
وی که برای افتتاح خط لوله گاز موران به این بخش سفر کرده بود، در جمع اهالی گفت: در سطح استان، شهرستان گرمی در بدترین وضعیت از نظر آب شرب قرار دارد و این به‌خاطر زیرزمینی بودن منابع آبی گرمی مغان است که با کمبود بارش‌ها، کم‌آب یا خشک می‌شود. آذرنژاد همچنین از اختصاص بیش از دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات بی‌آبی و کم‌آبی برای آب‌رسانی سیار به بخش موران خبر داد.

ضرورت ایجاد منبع ثانویه آب
یکی از اهالی بخش موران گفت: یکی از مشکلات بسیار مهم و اساسی شهرستان عسلویه، قطعی آب در این شهرستان است که مشکلات زیادی را برای مردم این شهرستان ایجاد کرده است. «عباس نامور» با اشاره به اینکه آب بیشتر روستاهای موران در فصل تابستان قطع است، افزود: شهرستان بیشتر سال ها با مشکل کم آبی مواجه است و در این میان بیشترین مشکل را مرزنشینان مورانی متحمل می شوند.
وی خواستار چاره‌اندیشی مسئولان برای این موضوع بسیار مهم شد و تاکید کرد: اداره آب شهرستان و استان مشکل آب روستاها را جدی بگیرند تا شاهد رفع این مشکل باشیم. امسال با توجه به بارش قابل قبول برف دیگر بهانه ای برای قطعی آب نباید باشد.
این روستانشین مورانی خواستار ایجاد یک منبع ذخیره آب در این منطقه شد و بیان داشت: باید این منبع ذخیره آب در بخش موران ایجاد شود تا در صورت نارسایی در خط انتقال آب، بتوان از این ذخیره استفاده کرد.
«محمود علایی» فرماندار گرمی نیز با بیان اینکه در کنار عملیات آبرسانی به موران، مجتمع آبرسانی ایلخی بخش انگوت و منطقه برزند نیز در دستور کار قرار دارد، اظهار کرد: با توجه به ضعف اجرای عملیات پیمانکار قبلی خلع ید و ادامه آبرسانی به موران در اختیار پیمانکار دیگری قرار داده می شود.
وی دسترسی تمامی روستاها به آب سالم و لوله کشی را لازم و ضروری دانست و افزود: گرمی از جمله شهرستان‌هایی است که روستاهای آن نیازمند تسریع در روند آبرسانی بوده و باید اعتبارات ویژه برای این مهم اختصاص یابد.
عبداله اصلان زاده بخشدار موران هم در گفتگو با همشهری مشکل کمبود آب این بخش را در فصول گرم بحرانی توصیف کرد و توجه جدی مسوولان به اجرای بی وقفه پروژه آبرسانی به موران را خواستار شد.

*علی قاسمیان

اخبار مرتبط

نظرات