- پایگاه خبری تحلیلی مغانه آنلاین - http://moghanehonline.ir -

آبیاری شبانه در شبکه پارس آباد و بیله سوار عملیاتی شود

139209211655088231726383

به گزارش مغانه، مجید خدابخش صبح امروز در دومین جلسه شورای حفاظت منابع آب استان با حضور اعضای شورای حفاظت منابع آب استان و فرمانداران شهرستان های پارس آباد و بیله سوار برای بررسی وضعیت خشکسالی در محدوده شبکه مغان در اردبیل اظهار کرد: با توجه به کاهش بارش در استان و تقلیل رواناب و به تبع آن کاهش حجم مخازن و بروز خشکسالی در استان ضرورت دارد با برنامه ریزی جامع و اتخاذ سیاست ها و تصمیمات صحیح خسارات ناشی از خشکسالی را به حداقل برسانیم.

وی افزود: با توجه به کمبود آب در حوضه آبریز ارس و بروز خشکسالی بی سابقه در شهرستان های پارس آباد و بیله سوار بایستی نسبت به عملیاتی کردن آبیاری شبانه در سطح شبکه مغان اقدام عملی صورت گیرد و به این طریق از هدر رفت آب جلوگیری کرده و موجبات افزایش بهره وری آب را فراهم کنیم.

رئیس شورای حفاظت منابع آب استان تصریح کرد: به منظور مدیریت خشکسالی ضرورت دارد به مقوله کم آبیاری در سطح شبکه نیز توجه کرده و این موضوع را با مشارکت مشترکان عمده شبکه مغان عملیاتی کنیم.

خدابخش بیان کرد: برای جلب مشارکت کشاورزان و مشترکان لازم است با مشارکت تمام دستگاه های شهرستانی برنامه ریزی های لازم برای مقابله با خشکسالی و کاهش اثرات ناشی از آن به عمل آید.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل نیز در این جلسه با بیان اینکه وضعیت منابع آب استان در شرایط حاضر نامطلوب است، گفت: راه حل برون رفت از شرایط موجود مشارکت تمامی دستگاه ها و همراهی کشاورزان و مشترکان است که در این زمینه برنامه ریزی های لازم صورت گرفته و تمهیدات لازم برای تامین آب شرب و کشاورزی استان فراهم شده است.

داود نجفیان با توجه به تغییر نگرش و برنامه های جدید وزارت نیرو برای استقرار نظام مدیریت مشارکتی، تغییر و اصلاح الگوی کشت، ترویج سیستم های نوین آبیاری و غیره اظهار کرد: به منظور تحقق موضوعات مذکور سند همکاری مشترک بین سازمان جهاد کشاورزی استان و شرکت آب منطقه ای در حال تدوین است که با نهایی شدن آن و مبادله آن فصل نوین همکاری مشترک شروع شده و ثمره آن در بخش آب و خاک استان نمایان می شود.

وی از اجرای سیستم آبیاری tape در سطح 700 هکتار از اراضی شبکه مغان خبر داد و افزود: در جهت کاهش مصرف آب در واحد سطح، ترویج و توسعه سیستم آبیاری قطره ای از اولویت های شرکت است و کلیه تمهیدات لازم در درون سازمان برای ترویج آن در حال اجرایی شده است و ضرورت دارد برای توسعه همگانی در سطح استان چه در شبکه ها و چه در اراضی پایاب چاه ها، تمامی دستگاه های مرتبط حمایت جدی را به عمل آورند.